Brott och straff

Dostojevskij, Fjodor

| 1984

Brott och straff har kallats världens mest berömda roman. Den är också en av världens mest lästa böcker. Den kom ut 1866 och alltsedan dess har hundratals miljoner läsare följt den fattige studenten och mördaren Raskolnikov på hans febervandring genom Petersburg. En nyöversättning till svenska har länge varit efterlängtad. Hans Björkegrens tolkning av romanen är genomgripande och har gjorts i samarbete med sovjetiska experter.

Ludvig af Klercker

2017-08-07

Möjligtvis en av de mest berömda moderna klassikerna. Temana föll mig inte riktigt i smaken och mycket av identietets- och meningssökandet för protagonisten var svårt att empatisera med för mig. Stundtals kändes boken rätt trög också. Jag har inget emot långsamt tempo i historieberättande men i Brott och Straff fanns det en del filosofiska upprepningar jag gärna sluppit. Idag är boken varken nydagande eller unik men någonstans måste ju urexemplet komma. Om Brott och Straff var just ett sådant exempel så räcker det för att göra boken historiskt viktig men huruvida den står sig mot modernare exempel och verkligen gör sig förtjänt av en plats i din bokhylla hemma låter jag vara osagt.

Alva Brogren

2017-02-16

Danje Förlag

2017-01-10

En studie i skuld. Dostojevskij är en mästare på personporträtt (med sanslös detaljrikedom) och medsvepande dialoger.

Annika

2017-01-03

En klassiker

2016-03-11

Har nog läst denna pärla tre gånger, men det börjar vara länge sedan. Start under gymnasieåren. Blev helt fängslad! Snart dags att läsa om.

Nikolaj T

2016-02-14

'Jag ville bara våga, Sonja, det var hela saken...'

elinore järlehag

2016-02-14

Underbar bok! Kunde inte sluta läsa den! :D

I.P. Freely

2015-09-02

Martin K

2015-01-11

Fortfarande en av de bästa böckerna som någonsin skrivits!

2014-12-19

På topplistan över världens bästa böcker, tror jag! Länge sedan jag läste den, men minst tre gånger är det. Nog dags igen snart. Fantastisk!

Laban Johansson

2014-12-12

Gillar den skarpt!

Maritha .

2014-07-07

Nästan en fyra. Mycket stark historia och vackert språk som verkligen får fram Rodjas sinnesstämningar och hans kamp mot samvete och svårmod, men bitvis väldigt tungläst.

Jan Svensson

2014-04-14

Länge sedan jag läste den men minns huvudpersonens irrande efter sitt brott. En riktig klassiker och mästerverk. Ruskigt bra helt enkelt.

Ewa Tillander

2014-02-21

Ett mästerverk. Jag tänkte inte läsa boken men var tvungen att bläddra och ögna i den pga studier. Jag fastnade, kunde inte sluta. Den har berikat mig.

Maria Blomkvist

2013-09-19

En helt fantastisk bok! Den psykologiska nedbrytningen/utvecklingen hos Raskolnikov är fruktansvärt intressant, likaså de många diskussionerna kring moraliska dilemman och vad som är rätt och fel. Dessutom är det spännande att följa händelseförloppet då det inte går att räkna ut vilken väg handlingen kommer ta.

Anna Jensen

2013-08-14

En av de bästa böckerna jag någonsin läst. Jag läste den i gymnasiet, men glömmer den aldrig. Välskriven och spännande, D var verkligen duktig på det han gjorde.

Sami M

2013-02-10

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij

Romanen utspelar sig i St Petersburg på artonhundratalet. Den f.d. studenten Rodion "Rodja" Raskolnikov slinker ut ur sin lya. Han beger sig på en rekognosceringstur till en gammal pantlånerska. Han har sedan en tid umgåtts med idén att han ska mörda henne. Det har blivit en fix idé hos honom, samtidigt som tanken på dådet får honom att rysa. Han drivs av tanken att vissa människor är utvalda, som Napoleon, och att de därför har rätt att begå brott i ett högre syfte. Han tycks ha slagit tanke på att mörda ur hågen när han av en tillfällighet får höra gummans syster bestämma träff med en annan person nästa kväll klockan sju. Raskolnikov blir upprymd - han ser sin chans eftersom han då vet att gumman kommer vara ensam hemma. Nästa kväll utrustar sig Raskolnikov med en yxa som han döljer under rocken. Han beger sig till pantlånerskan som planerat. Han mördar henne. Trots att det sker på ett mycket klumpigt sätt kommer han undan, dock endast med en hårsmån. Tanken på brottet följer honom dock under resten av romanen. Handlingen kulminerar med Raskolnikovs bekännelse, trots inför polisen. Det är dock inte ånger som får honom att bekänna.

Raskolnikov är en mångfacetterad karaktär. Han kan vara fullständigt osjälvisk och givmild, som när han skänker bort alla sina pengar till en fattig familj i nöd. Samtidigt kan han vara oerhört grym och även kallhamrad och avvisande mot vänner och familj. Han är också stolt, men föraktar sig själv för att han inte lyckas leva upp till sina ideal. Mot slutet av boken kan man skönja en förändring. Raskolnikov går från ateism till att tro med hjälp av den godhjärtade och religiösa Sonja Marmeladova.

Romanen innehåller flera teman. Ett är kontrasten mellan Raskolnikovs gudlösa övermänniskoideologi och Sonja Marmeladovas gudfruktighet. Dostojevskij tycks vilja visa vad som händer när människor i högmod tar Guds plats; Raskolnikov gör ju just det när han ger sig själv rätten att bestämma vem som får leva och vem som får dö och när han bestämmer hur mycket ett människoliv är värt.

Ett annat inslag är uppoffrande kvinnor. Sonja Marmeladova prostituerar sig för att ställa mat på bordet åt sin familj, medan hennes far super upp alla pengar. Raskolnikovs syster gifter sig med en rik, självupptagen man som vill utnyttja hennes fattigdom för att i egenskap av välgörare få makt över henne. Detta för att hjälpa sin bror och sin mor.

Det som gör detta till en odödlig klassiker är, kanske mer än tema och handling, att karaktärerna är levande och vältecknade. Det är inte enbart dialogen i sig, det är varje liten gest, all ambivalens och alla psykologiskt trovärdiga detaljer, som gör att människorna i romanen upplevs som otroligt verkliga. Upplevelsen är stundtals som om Dostojevskij satt och skrev ner precis det han såg och hörde.

Maria Engqvist

2013-01-07

Världens bästa roman?

Maria Brusewitz

2012-12-08

Lyckligtvis hade jag den som Ljudbok. Annars hade jag aldrig orkat igenom. Hopplös historia, orimlig på alla sätt, men ändå fångande. Per Myrberg läste underbart.
Dostojevsijs koll på människans psykologi är inte så stor. Raskolnikovs motiv och självuppfattning är ren galenskap som man ser det idag, då sågs det som stort och nobelt trots mordet.

Klassiker

O

Olof Skoglund

2012-08-05

Definitivt inte så svårläst som jag först hade trott, även om den tog ett tag att ta sig igenom. Tycker ändå att den ibland flöt ut i långa ideologiska diskussioner, men det ligger väl i tiden som den skrevs.

Ayfer Yildiz

2012-07-16

Djup, fängslande... Dostojevskij ger en uttömmande beskrivning av det mänskliga psykets ibland förvridna och förbjudna böjelser utan att för en sekund bli blödig eller melankolisk. Huvudpersonen Raskolnikov växlar mellan att vara en sympatisk, ångerfull person och en kallblodig mördare... Och övergången sker på ett så naturligt sätt att det inte går att ifrågasätta. Budskapet? Det är nog subjektivt, men för mig är det en psykologisk resa. En påminnelse om att vi alla bär på någonting som kan explodera om det inte hanteras på rätt sätt...

Thomas Sievert

2012-07-01

Febrig. Lite släpig - i enlighet med rysk naturalism - men bra. Oerhört febrig, framförallt.

Monica Bergsten

2012-05-23

En bok att läsa långsamt och flera gånger. Ett fantastiskt persongalleri. En berättelse om den tiden när den skrevs och tidlösa mänskliga dilemman.

Sandra Sjöstedt

2012-05-19

Lite svår att ta sig igenom men en bra bok..

Britt Dahlström

2012-05-03

Något omständlig

Jonas Utterström

2012-04-24

Andra gången jag läser den och fortfarande riktigt bra. Dostojevskijs bästa.

Evert Nilsson

2012-01-16

Dostojevski är enorm. Psykologin i hans böcker fascinerande och detta innan Freud!! Längden på boken och alla ryska namn och smeknamn gör att detta bara blir starkast tänkbara fyra

Fia Falk

2011-12-09

En litterär munsbit för alla som tycker om att läsa om människan, dennes tankar och handlingar samt den mänskliga psykologin!

Linda Svedberg

2011-12-06

Kan läsas hur många gånger som helst!

Frida Martinsson

2011-11-29

Den är väldigt fängslande, dock en aning lång. Annars helt klockren bok. En bok som alla borde läsa!!

Aziz-Kaan Dönmez

2011-11-27

Jag kan inte göra annat än att kalla Brott och Straff för ett litterärt mästerverk. Dostojevskij utmanar läsarens moral och världsuppfattning.

Anneli Bringås

2011-11-21

Jag var säker på att detta var en tung, jobbig och svår bok som dessutom skulle vara tråkig MEN den ÄR verkligen den bästa bok jag läst. Historien är kanon och han skriver helt underbart. Detta är en måste bok om man gillar att läsa.

Adam Andersson

2011-10-20

Den mest gripande bok jag någonsin läst. Ett mästerverk

André Östlund

2011-08-26

Denna bok har allt jag söker efter vad gäller handling hos en roman. Spänning, kärlek, komik och för att inte säga sättet att förklara ångest på, är av yppersta klass.

Oftast brukar jag vilja bli klar med böcker för att kunna börja på nästa intressanta jag hittat, men så inte denna gång. Det är väldigt sällan jag inte vill lägga ifrån mig en bok, men så blev det denna gång. Rekommenderas till alla som inte läst den!

KR

2011-08-25

Skulle ge toppbetyg om det inte vore så att boken är för lång, och emellanåt ofokuserad. Alltför många perifera karaktärer ges alltför stort utrymme, och vid ett flertal tillfällen känns det som om Dostojevskij slösar bort berättelsens rörelsemängd genom att skifta synvinkel till något ovidkommande. När den är som bäst är den dock RIKTIGT bra, med en fantastisk psykologisk insikt och subtilitet.

Tom Eriksson

2011-07-29

Det viktiga för mig är skildringen av Raskolnikov fram till brottet och strax efter. Hans långa samvetsvandring säger mig inte mycket. Det är nog få brottslingar som genomgår något sådant.

Lina Viklund

2011-07-21

Jag älskar Fjodor, så är det bara. Brott och Straff är i sanning 600 sidor ångest, som min fd svenskalärare uttryckte det en gång, men 600 sidor ångest som är en fröjd att läsa. Ingen gestaltar trasiga, förvirrade och ångestfyllda människor, människor överhuvudtaget för den delen, som Fjodor Dostojevskij.

Karin Berglin

2011-06-27

Man kan förstå varför vissa böcker blir klassiker. Innehållet är lika aktuellt nu som då

Maria Eriksson

2011-04-16

Brott och straff - en av världens mest lästa böcker sägs det - berör fortfarande med ett resonerande kring moralfrågor och sin skildring av mänskliga karaktärer. Den är inte svårläst trots många sidor och har ett driv i slutet precis som en kriminalhistoria. Mitt besök i St Petersburg gjorde inte boken sämre.

Anna Renström

2011-03-26

Den är bra, läs den långsamt och ta pauser den kräver det!

Elin Cidh

2011-03-24

Om jag hade kunnat sätta 4,5 hade jag gjort det.

Thorbjörn Lundin

2011-03-21

ständigt aktuell med sin fråga om man kan göra prätt för att uppnå något högre

Magnus Johansson

2011-02-14

Krävande läsning. Många namn på varje person som används i olika sammanhang gör att man lätt tappar tråden.

Katarina Sjöö

2011-02-01

ja herregud.

Eva-Marie Lindqvist

2011-01-11

En smutsig tung historia som inte släpper taget.

Felicia Dahlqvist

2011-01-11

Åh så bra! Jag njuter från första till sista sidan. Att få följa Raskolnikovs grubblerier och feberyra är oerhört fängslande och han själv är en väldigt spännande karaktär. Dessutom finns det mycket humor i boken! Den första men absolut inte sista boken jag läser av Dostojevskij (hoppas jag), fantastiskt språk och han skriver som om personerna levde!

Jasmine S

2011-01-08

Carl Joakim

2010-12-08

Jag var ung(gymnasiet) när jag läste denna, och jag tyckte inte att den var rolig att läsa men väldigt rolig att ha läst. Att kunna diskutera kring boken har för mig varit mycket intressantare än vad det var att läsa den.

En liten skitsak förvisso men jag störde mig genomgående i boken på att man aldrig fick grepp om vad deras pengar var värda. Det talas om Kopek, Rubel, KopparKopek och SilverRubel. Och ingenstans får man reda på vad det motsvarar.

Maria B Hansson

2010-11-08

Maken sa:
- Du måste komma in i den innan den börjar bli bra!
- Hur långt då? undrade jag
- Tja hundra sidor eller så.

Jag hade då kämpat mig igenom 300 sidor och undrade ungefär när den där fjanten skulle sluta gå omkring och känna sig febrig. Stängde boken och gav upp.

Sabina -

2010-09-17

kommentarer överflödiga.

Michael X

2010-09-08

omskriven, platt - för de mindre läskunniga, berättad på en tråkig röst

Sara .

2010-08-31

En bok jag har tänkt läsa länge, glad att jag tog mig tid. Den är väldigt bra och kommer nog överleva fler generationer.

En mycket bra berättelse som fängslar. Tyvärr blir det lite långrandigt mellan varven och man får traggla vilket gör att betyget sänks en aning. Som helhet dock en perfekt mordhistoria!

Feli Domeij

2010-04-17

Det tog ett tag innan jag kom in i boken...men när jag väl hade gjort det så ville jag bara fortsätta att läsa.

Elisabeth E

2010-04-08

En fascinerande berättelse.

Bengt Månsson

2010-04-04

En av världslitteraturens mest kända böcker. Mera psykologiskt djuplodande än "vanliga" deckare men för den skull inte alls svårläst utan rentav en "bladvändare".

Malin Persson

2010-02-26

Lång, men jag gillar den verkligen. Andra läsningen klart bättre.

Dan Sylvebo

2010-02-14

En flerfacetterad roman som väcker en enorm nyfikenhet och som därför är väldigt spännande i ordets förnämsta bemärkelse. Psykologiskt högintressant kriminalhistoria som dock hade kunnat var tajtare.

C L

2010-02-04

Det ryska vemodet måste mer bejakas .. men jag borde läsa om den, eftersom jag tror att jag var lite för ung och vilsen i litteraturens djungel när jag läste den! Varför tänker inte folk på ryssarnas litteratur idag? Kan någon ge mig tips på en mer "modern" rysk författare, efter ryska revolutionen som är värd att läsa?

Kristina S

2009-12-14

Det är ett projekt att läsa den; inte bara för de många sidorna utan för den täta ångesten som kryper ut och lägger sig som ett moln över en. Underskatta inte det ryska armodet!

Nedhal Pirababi

2009-12-06

Liksom i Shakespeares "Macbeth" handlar man först och tänker inte på vad som kommer efter. Planerar noga första delen, som att lära sig flyga och i luften upptäcka att man inte lärt sig landa.

Gunvi Lundqvist

2009-10-12

skulle ha lust att läsa den på nytt för att se om den ger lika starkt intryck som den gjorde en gång för länge sen...

Maria Sohlman

2009-10-12

En av mina största läsupplevelser - och det var länge sedan!

Tja av den tredjedel jag har läst...för många människor helt enkelt

Emilia S

2009-08-02

Brott och straff är en häftig bok med en tröskel på cirka 100 sidor där det inte händer så mycket (förutom ett omtalat mord). Men när man väl kommit in i handlingen är den lätt att ta till sig. Karaktärerna är helt otroliga. Galna men ändå på något konstigt sätt realistiska.

Anna Granström

2009-07-15

jag trodde att den skulle vara mycket mer svårläst och tung än den faktiskt var, vilket språk! Vilken känsla!

David Pastuhoff

2009-07-14

Det var ett tag sedan jag läste den, då var det den bästa boken jag hade läst tyckte jag. Jag längtar tillbaka till den ibland.

Patrik Andersson

2009-07-14

Fullkomligt lysande från start till mål.

Victoria Larm

2009-07-13

Den går verkligen inte att lägg ifrån sig, fängslande som ingen annan bok. Är dock kluven över slutet. Den kristna räddningen som omfamnar vilsna själar- billigt eller briljant?
/Vicci

Nina Nykvist

2009-07-12

En bok som bara dångar till en i skallen och sedan är man fast. Går inte att sluta läsa. En av världens tre bästa böcker, kanske...