Brott och straff

Dostojevskij, Fjodor

| 1984

Brott och straff har kallats vrldens mest bermda roman. Den r ocks en av vrldens mest lsta bcker. Den kom ut 1866 och alltsedan dess har hundratals miljoner lsare fljt den fattige studenten och mrdaren Raskolnikov p hans febervandring genom Petersburg. En nyversttning till svenska har lnge varit efterlngtad. Hans Bjrkegrens tolkning av romanen r genomgripande och har gjorts i samarbete med sovjetiska experter.

Mjligtvis en av de mest bermda moderna klassikerna. Temana fll mig inte riktigt i smaken och mycket av identietets- och meningsskandet fr protagonisten var svrt att empatisera med fr mig. Stundtals kndes boken rtt trg ocks. Jag har inget emot lngsamt tempo i historieberttande men i Brott och Straff fanns det en del filosofiska upprepningar jag grna sluppit. Idag r boken varken nydagande eller unik men ngonstans mste ju urexemplet komma. Om Brott och Straff var just ett sdant exempel s rcker det fr att gra boken historiskt viktig men huruvida den str sig mot modernare exempel och verkligen gr sig frtjnt av en plats i din bokhylla hemma lter jag vara osagt.

Alva Brogren

2017-02-16

Danje Frlag

2017-01-10

En studie i skuld. Dostojevskij r en mstare p personportrtt (med sansls detaljrikedom) och medsvepande dialoger.

Annika

2017-01-03

En klassiker

2016-03-11

Har nog lst denna prla tre gnger, men det brjar vara lnge sedan. Start under gymnasieren. Blev helt fngslad! Snart dags att lsa om.

Nikolaj T

2016-02-14

'Jag ville bara vga, Sonja, det var hela saken...'

elinore jrlehag

2016-02-14

Underbar bok! Kunde inte sluta lsa den! :D

I.P. Freely

2015-09-02

Martin K

2015-01-11

Fortfarande en av de bsta bckerna som ngonsin skrivits!

2014-12-19

P topplistan ver vrldens bsta bcker, tror jag! Lnge sedan jag lste den, men minst tre gnger r det. Nog dags igen snart. Fantastisk!

Laban Johansson

2014-12-12

Gillar den skarpt!

Maritha .

2014-07-07

Nstan en fyra. Mycket stark historia och vackert sprk som verkligen fr fram Rodjas sinnesstmningar och hans kamp mot samvete och svrmod, men bitvis vldigt tunglst.

Jan Svensson

2014-04-14

Lnge sedan jag lste den men minns huvudpersonens irrande efter sitt brott. En riktig klassiker och msterverk. Ruskigt bra helt enkelt.

Ewa Tillander

2014-02-21

Ett msterverk. Jag tnkte inte lsa boken men var tvungen att blddra och gna i den pga studier. Jag fastnade, kunde inte sluta. Den har berikat mig.

Maria Blomkvist

2013-09-19

En helt fantastisk bok! Den psykologiska nedbrytningen/utvecklingen hos Raskolnikov r fruktansvrt intressant, likas de mnga diskussionerna kring moraliska dilemman och vad som r rtt och fel. Dessutom r det spnnande att flja hndelsefrloppet d det inte gr att rkna ut vilken vg handlingen kommer ta.

Anna Jensen

2013-08-14

En av de bsta bckerna jag ngonsin lst. Jag lste den i gymnasiet, men glmmer den aldrig. Vlskriven och spnnande, D var verkligen duktig p det han gjorde.

Sami M

2013-02-10

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij

Romanen utspelar sig i St Petersburg p artonhundratalet. Den f.d. studenten Rodion "Rodja" Raskolnikov slinker ut ur sin lya. Han beger sig p en rekognosceringstur till en gammal pantlnerska. Han har sedan en tid umgtts med idn att han ska mrda henne. Det har blivit en fix id hos honom, samtidigt som tanken p ddet fr honom att rysa. Han drivs av tanken att vissa mnniskor r utvalda, som Napoleon, och att de drfr har rtt att beg brott i ett hgre syfte. Han tycks ha slagit tanke p att mrda ur hgen nr han av en tillfllighet fr hra gummans syster bestmma trff med en annan person nsta kvll klockan sju. Raskolnikov blir upprymd - han ser sin chans eftersom han d vet att gumman kommer vara ensam hemma. Nsta kvll utrustar sig Raskolnikov med en yxa som han dljer under rocken. Han beger sig till pantlnerskan som planerat. Han mrdar henne. Trots att det sker p ett mycket klumpigt stt kommer han undan, dock endast med en hrsmn. Tanken p brottet fljer honom dock under resten av romanen. Handlingen kulminerar med Raskolnikovs beknnelse, trots infr polisen. Det r dock inte nger som fr honom att beknna.

Raskolnikov r en mngfacetterad karaktr. Han kan vara fullstndigt osjlvisk och givmild, som nr han sknker bort alla sina pengar till en fattig familj i nd. Samtidigt kan han vara oerhrt grym och ven kallhamrad och avvisande mot vnner och familj. Han r ocks stolt, men fraktar sig sjlv fr att han inte lyckas leva upp till sina ideal. Mot slutet av boken kan man sknja en frndring. Raskolnikov gr frn ateism till att tro med hjlp av den godhjrtade och religisa Sonja Marmeladova.

Romanen innehller flera teman. Ett r kontrasten mellan Raskolnikovs gudlsa vermnniskoideologi och Sonja Marmeladovas gudfruktighet. Dostojevskij tycks vilja visa vad som hnder nr mnniskor i hgmod tar Guds plats; Raskolnikov gr ju just det nr han ger sig sjlv rtten att bestmma vem som fr leva och vem som fr d och nr han bestmmer hur mycket ett mnniskoliv r vrt.

Ett annat inslag r uppoffrande kvinnor. Sonja Marmeladova prostituerar sig fr att stlla mat p bordet t sin familj, medan hennes far super upp alla pengar. Raskolnikovs syster gifter sig med en rik, sjlvupptagen man som vill utnyttja hennes fattigdom fr att i egenskap av vlgrare f makt ver henne. Detta fr att hjlpa sin bror och sin mor.

Det som gr detta till en oddlig klassiker r, kanske mer n tema och handling, att karaktrerna r levande och vltecknade. Det r inte enbart dialogen i sig, det r varje liten gest, all ambivalens och alla psykologiskt trovrdiga detaljer, som gr att mnniskorna i romanen upplevs som otroligt verkliga. Upplevelsen r stundtals som om Dostojevskij satt och skrev ner precis det han sg och hrde.

Maria Engqvist

2013-01-07

Vrldens bsta roman?

Maria Brusewitz

2012-12-08

Lyckligtvis hade jag den som Ljudbok. Annars hade jag aldrig orkat igenom. Hoppls historia, orimlig p alla stt, men nd fngande. Per Myrberg lste underbart.
Dostojevsijs koll p mnniskans psykologi r inte s stor. Raskolnikovs motiv och sjlvuppfattning r ren galenskap som man ser det idag, d sgs det som stort och nobelt trots mordet.

Klassiker

O

Olof Skoglund

2012-08-05

Definitivt inte s svrlst som jag frst hade trott, ven om den tog ett tag att ta sig igenom. Tycker nd att den ibland flt ut i lnga ideologiska diskussioner, men det ligger vl i tiden som den skrevs.

Ayfer Yildiz

2012-07-16

Djup, fngslande... Dostojevskij ger en uttmmande beskrivning av det mnskliga psykets ibland frvridna och frbjudna bjelser utan att fr en sekund bli bldig eller melankolisk. Huvudpersonen Raskolnikov vxlar mellan att vara en sympatisk, ngerfull person och en kallblodig mrdare... Och vergngen sker p ett s naturligt stt att det inte gr att ifrgastta. Budskapet? Det r nog subjektivt, men fr mig r det en psykologisk resa. En pminnelse om att vi alla br p ngonting som kan explodera om det inte hanteras p rtt stt...

Thomas Sievert

2012-07-01

Febrig. Lite slpig - i enlighet med rysk naturalism - men bra. Oerhrt febrig, framfrallt.

Monica Bergsten

2012-05-23

En bok att lsa lngsamt och flera gnger. Ett fantastiskt persongalleri. En berttelse om den tiden nr den skrevs och tidlsa mnskliga dilemman.

Sandra Sjstedt

2012-05-19

Lite svr att ta sig igenom men en bra bok..

Britt Dahlstrm

2012-05-03

Ngot omstndlig

Jonas Utterstrm

2012-04-24

Andra gngen jag lser den och fortfarande riktigt bra. Dostojevskijs bsta.

Evert Nilsson

2012-01-16

Dostojevski r enorm. Psykologin i hans bcker fascinerande och detta innan Freud!! Lngden p boken och alla ryska namn och smeknamn gr att detta bara blir starkast tnkbara fyra

Fia Falk

2011-12-09

En litterr munsbit fr alla som tycker om att lsa om mnniskan, dennes tankar och handlingar samt den mnskliga psykologin!

Linda Svedberg

2011-12-06

Kan lsas hur mnga gnger som helst!

Frida Martinsson

2011-11-29

Den r vldigt fngslande, dock en aning lng. Annars helt klockren bok. En bok som alla borde lsa!!

Aziz-Kaan Dnmez

2011-11-27

Jag kan inte gra annat n att kalla Brott och Straff fr ett litterrt msterverk. Dostojevskij utmanar lsarens moral och vrldsuppfattning.

Anneli Brings

2011-11-21

Jag var sker p att detta var en tung, jobbig och svr bok som dessutom skulle vara trkig MEN den R verkligen den bsta bok jag lst. Historien r kanon och han skriver helt underbart. Detta r en mste bok om man gillar att lsa.

Adam Andersson

2011-10-20

Den mest gripande bok jag ngonsin lst. Ett msterverk

Andr stlund

2011-08-26

Denna bok har allt jag sker efter vad gller handling hos en roman. Spnning, krlek, komik och fr att inte sga sttet att frklara ngest p, r av yppersta klass.

Oftast brukar jag vilja bli klar med bcker fr att kunna brja p nsta intressanta jag hittat, men s inte denna gng. Det r vldigt sllan jag inte vill lgga ifrn mig en bok, men s blev det denna gng. Rekommenderas till alla som inte lst den!

KR

2011-08-25

Skulle ge toppbetyg om det inte vore s att boken r fr lng, och emellant ofokuserad. Alltfr mnga perifera karaktrer ges alltfr stort utrymme, och vid ett flertal tillfllen knns det som om Dostojevskij slsar bort berttelsens rrelsemngd genom att skifta synvinkel till ngot ovidkommande. Nr den r som bst r den dock RIKTIGT bra, med en fantastisk psykologisk insikt och subtilitet.

Tom Eriksson

2011-07-29

Det viktiga fr mig r skildringen av Raskolnikov fram till brottet och strax efter. Hans lnga samvetsvandring sger mig inte mycket. Det r nog f brottslingar som genomgr ngot sdant.

Lina Viklund

2011-07-21

Jag lskar Fjodor, s r det bara. Brott och Straff r i sanning 600 sidor ngest, som min fd svenskalrare uttryckte det en gng, men 600 sidor ngest som r en frjd att lsa. Ingen gestaltar trasiga, frvirrade och ngestfyllda mnniskor, mnniskor verhuvudtaget fr den delen, som Fjodor Dostojevskij.

Karin Berglin

2011-06-27

Man kan frst varfr vissa bcker blir klassiker. Innehllet r lika aktuellt nu som d

Maria Eriksson

2011-04-16

Brott och straff - en av vrldens mest lsta bcker sgs det - berr fortfarande med ett resonerande kring moralfrgor och sin skildring av mnskliga karaktrer. Den r inte svrlst trots mnga sidor och har ett driv i slutet precis som en kriminalhistoria. Mitt besk i St Petersburg gjorde inte boken smre.

Anna Renstrm

2011-03-26

Den r bra, ls den lngsamt och ta pauser den krver det!

Elin Cidh

2011-03-24

Om jag hade kunnat stta 4,5 hade jag gjort det.

Thorbjrn Lundin

2011-03-21

stndigt aktuell med sin frga om man kan gra prtt fr att uppn ngot hgre

Magnus Johansson

2011-02-14

Krvande lsning. Mnga namn p varje person som anvnds i olika sammanhang gr att man ltt tappar trden.

Katarina Sj

2011-02-01

ja herregud.

Eva-Marie Lindqvist

2011-01-11

En smutsig tung historia som inte slpper taget.

Felicia Dahlqvist

2011-01-11

h s bra! Jag njuter frn frsta till sista sidan. Att f flja Raskolnikovs grubblerier och feberyra r oerhrt fngslande och han sjlv r en vldigt spnnande karaktr. Dessutom finns det mycket humor i boken! Den frsta men absolut inte sista boken jag lser av Dostojevskij (hoppas jag), fantastiskt sprk och han skriver som om personerna levde!

Jasmine S

2011-01-08

Carl Joakim

2010-12-08

Jag var ung(gymnasiet) nr jag lste denna, och jag tyckte inte att den var rolig att lsa men vldigt rolig att ha lst. Att kunna diskutera kring boken har fr mig varit mycket intressantare n vad det var att lsa den.

En liten skitsak frvisso men jag strde mig genomgende i boken p att man aldrig fick grepp om vad deras pengar var vrda. Det talas om Kopek, Rubel, KopparKopek och SilverRubel. Och ingenstans fr man reda p vad det motsvarar.

Maria B Hansson

2010-11-08

Maken sa:
- Du mste komma in i den innan den brjar bli bra!
- Hur lngt d? undrade jag
- Tja hundra sidor eller s.

Jag hade d kmpat mig igenom 300 sidor och undrade ungefr nr den dr fjanten skulle sluta g omkring och knna sig febrig. Stngde boken och gav upp.

Sabina -

2010-09-17

kommentarer verfldiga.

Michael X

2010-09-08

omskriven, platt - fr de mindre lskunniga, berttad p en trkig rst

Sara .

2010-08-31

En bok jag har tnkt lsa lnge, glad att jag tog mig tid. Den r vldigt bra och kommer nog verleva fler generationer.

En mycket bra berttelse som fngslar. Tyvrr blir det lite lngrandigt mellan varven och man fr traggla vilket gr att betyget snks en aning. Som helhet dock en perfekt mordhistoria!

Feli Domeij

2010-04-17

Det tog ett tag innan jag kom in i boken...men nr jag vl hade gjort det s ville jag bara fortstta att lsa.

Elisabeth E

2010-04-08

En fascinerande berttelse.

Bengt Mnsson

2010-04-04

En av vrldslitteraturens mest knda bcker. Mera psykologiskt djuplodande n "vanliga" deckare men fr den skull inte alls svrlst utan rentav en "bladvndare".

Malin Persson

2010-02-26

Lng, men jag gillar den verkligen. Andra lsningen klart bttre.

Dan Sylvebo

2010-02-14

En flerfacetterad roman som vcker en enorm nyfikenhet och som drfr r vldigt spnnande i ordets frnmsta bemrkelse. Psykologiskt hgintressant kriminalhistoria som dock hade kunnat var tajtare.

C L

2010-02-04

Det ryska vemodet mste mer bejakas .. men jag borde lsa om den, eftersom jag tror att jag var lite fr ung och vilsen i litteraturens djungel nr jag lste den! Varfr tnker inte folk p ryssarnas litteratur idag? Kan ngon ge mig tips p en mer "modern" rysk frfattare, efter ryska revolutionen som r vrd att lsa?

Kristina S

2009-12-14

Det r ett projekt att lsa den; inte bara fr de mnga sidorna utan fr den tta ngesten som kryper ut och lgger sig som ett moln ver en. Underskatta inte det ryska armodet!

Nedhal Pirababi

2009-12-06

Liksom i Shakespeares "Macbeth" handlar man frst och tnker inte p vad som kommer efter. Planerar noga frsta delen, som att lra sig flyga och i luften upptcka att man inte lrt sig landa.

Gunvi Lundqvist

2009-10-12

skulle ha lust att lsa den p nytt fr att se om den ger lika starkt intryck som den gjorde en gng fr lnge sen...

Maria Sohlman

2009-10-12

En av mina strsta lsupplevelser - och det var lnge sedan!

Petra Wallgren Bjrk

2009-09-03

Tja av den tredjedel jag har lst...fr mnga mnniskor helt enkelt

Emilia S

2009-08-02

Brott och straff r en hftig bok med en trskel p cirka 100 sidor dr det inte hnder s mycket (frutom ett omtalat mord). Men nr man vl kommit in i handlingen r den ltt att ta till sig. Karaktrerna r helt otroliga. Galna men nd p ngot konstigt stt realistiska.

Anna Granstrm

2009-07-15

jag trodde att den skulle vara mycket mer svrlst och tung n den faktiskt var, vilket sprk! Vilken knsla!

David Pastuhoff

2009-07-14

Det var ett tag sedan jag lste den, d var det den bsta boken jag hade lst tyckte jag. Jag lngtar tillbaka till den ibland.

Patrik Andersson

2009-07-14

Fullkomligt lysande frn start till ml.

Victoria Larm

2009-07-13

Den gr verkligen inte att lgg ifrn sig, fngslande som ingen annan bok. r dock kluven ver slutet. Den kristna rddningen som omfamnar vilsna sjlar- billigt eller briljant?
/Vicci

Nina Nykvist

2009-07-12

En bok som bara dngar till en i skallen och sedan r man fast. Gr inte att sluta lsa. En av vrldens tre bsta bcker, kanske...