Brott i Sverige

Öhrlund, Dag

| 2011

Varför slår några pojkar två oskyldiga flickor medvetslösa och lämnar dem att dö på en frusen grusväg?Vad får två tonårskillar att sticka ut ögat på en restaurangägare i Malmö och mörda hans fru med rasande knivhugg?Hur kan tre ynglingars frustration resultera i att 63 ungdomar dör och 213 skadas?Varför kunde den våldsamma rånarligan få härja i sju år utan att polisen kunde hindra den och hur kunde det ta över 20 år att sätta stopp för en av Sveriges värsta pyromaner?Svaret på dessa frågor och många fler får du i Brott i Sverige, en rapp och spännande dokumentärbok om styckmord, våldsamma rån, mordbrand, utpressning och vapentillverkning som skakat Sverige i modern tid.Under ett år har journalisten och författaren Dag Öhrlund rest runt i Sverige, besökt brottsplatser, pratat med offer och intervjuat poliser. Han har läst och analyserat över 7 000 sidor förundersökningar, tekniska protokoll...

Ulf Pettersson

2018-03-17

Bok om kända och okända brott varierande. Spänning

2016-04-27

Mycket intressant och bra bok. Fem stjärnor från mig

Marita Ryen

2015-12-31

Betyg 3+. Otäck men intressant.

Johan CB

2015-12-03

E H

2014-03-25

Naket, intressant och utan krusiduller. Bra! Läst som bok.

2014-02-24

Intressant att få en fördjupad bild av de grova brott man normalt bara läser om i dagspressen. Dag Öhrlund skriver fängslande och han har verkligen gjort sin resurch.

2014-02-24

Caroline Johansson

2012-02-18

Intressant att få läsa lite mer om bakgrunden till det man mest läst i tidningen. Mer såna böcker vill vi se.. :)

Louise A

2012-01-27

True crime på svenska är relativt nytt, men på stark uppgång. Öhrlund är en bra skribent och tar upp vitt skilda, kända och okända fall från de senaste 20 åren. Samma fråga dyker upp hela tiden; varför?