Brott

Fossum, Karin

| 2006

Alvars tillvaro är inrutad. På dagarna arbetar han i ett konstgalleri, på fritiden lyssnar han gärna på musik, ensam hemma i huset han ärvt efter sina föräldrar.      Så träffar han en ung kvinna och hela hans tillvaro vänds upp och ner. Hon kommer in i galleriet för att värma sig - tunn och sliten, uppenbarligen en narkoman.      Alvar, som bär på gamla skuldkänslor sedan en uppslitande händelse i barndomen, ser det som en chans att uträtta en god gärning. Han bjuder henne på en kopp kaffe, han bjuder in henne i sitt liv. Under det år som följer blir han offer för krafter han inte ens visste existerade, och till slut inträffar en katastrof som tvingar honom att fatta ett livsavgörande beslut.       Karin Fossums nya roman Brott är en psykologisk berättelse om skuld och skam, om feghet och naiv godhet. ?Inte...

2014-01-29

Lil Terselius läser väldigt bra, och boken är helt okej för stunden, lite annorlunda skriven. Inget direkt minnesvärt däremot. Jag har troligen glömt den om en vecka. Man behöver heller inte vara något snille för att lista ut att det är hon själv hon beskriver, och jag vet inte riktigt vad jag tycker om den saken. Boken är ändå helt klart godkänd för mig!

Jessica Nilsson

2013-04-21

Bra bok som är lite annorlunda skriven

Rasmusmatte .

2013-01-21

Tycker inte att detta är en av karin Fossums bättreböcker

Elisabeth Karlberg

2012-07-19

En fascinerande vinkling av författarskapet. En mycket fängslande bok där det egentligen inte händer så väldigt mycket. MEN jag kunde inte släppa den ifrån mig.............

Tomm Sivertsen

2011-12-09

Fantastisk struktur!

Tove Holmgren

2010-05-16

Lyssnade på den här som ljudbok för ett tag sedan (ett ganska bra tag sedan om jag tänker efter), och den är klart värd att läsa eller lyssna på. Som de flesta av Fossums böcker. Jag tycker om enkelheten i hennes berättelser, den nakna och raka bilden av människan och den mänskliga naturen. Detta kommer än mer till sin rätt när Fossum beskriver de människor som står utanför hennes hus och väntar på att få sin berättelse berättad av henne. Hon gör sina karaktärer så levande, och i den här boken ger hon även sitt författarskap ett annat djup. Att sedan "Brott" inte är hennes bästa bok, det må vara. Karaktärerna är som alltid komplexa i sin enkelhet, och Fossum har förmågan att skapa en känsla kring dem som inte många andra författare har. Läs den!

Adios Flamingo

2010-04-16

Störde mig något otroligt på den här boken. För det första sekvenserna där författaren träffar Alvar Eide. Otroligt ointressant och tråkigt! Sedan orkade jag inte läsa tusen gånger hur osäker Alvar var. Dessutom blev jag arg på att han inte hade någon stake. Till slut orkade jag inte ens läsa färdigt skiten.

Artur Foxander

2010-04-06

Den här boken förtjänar bättre än en trea. Alla karaktärer hade så många obehagliga sidor som jag tyvärr delvis kände igen hos mig själv, att jag tyckte att det var riktigt jobbigt att läsa den. Därför sänker jag betyget - för att jag vill inte bli tipsad om den här sortens böcker i framtiden.

Ulrica Wilén

2009-09-06

En bok skriven på ett intressant sätt. Huvudpersonen besöker författaren och diskuterar sin karaktär och handlingen. Även om det definitivt inte är bland det bästa jag har läst, är det en bok jag är glad att jag erfarit.

2009-07-09

Andra Fossum-böcker har varit bättre än denna. Bland andra "Mordet på Harriet Krohn".

Karin R-g

2009-06-24

Läste denna boken när jag gick en skrivarkurs och vi fick i uppdrag att beskriva en karaktär: denna boken är ett utmärkt sätt att lära sig det! För det ger jag en femma.
Handlingen i övrigt är värd en trea, så snittet blir fyra!