Brorsan är kung!

Jägerfeld, Jenny

| 2016

Jag såg mig omkring. Taket var vitt och nästan lika högt som himlen och hölls upp med hjälp av enorma röda stålbalkar. Jag läste på en skylt, svarta bokstäver på vit botten: MALMÖ. Inom mig pirrade något slags bubblig förväntan. För här visste ingen något om mig. Här kunde jag vara precis exakt den jag var. Måns bor egentligen i Stockholm, där är allt ganska trist och jobbigt. Men nu är han i en ny stad över sommaren. Han har följt med sin mamma till Malmö där hon ska jobba. En av de första dagarna träffar han på Mikkel, en kille som ser helt livsfarlig ut, ögonen är smala, arga springor och han har tatueringar över hela armarna. Mikkel utmanar Måns på skateboard, och Måns lyckas mycket bättre än Mikkel hade trott. Från och med den dagen börjar de hänga och Måns har aldrig haft så roligt med någon annan. Sommaren i Malmö verkar bli den bästa i Måns elvaåriga liv. Men vad händer när ens nyvunna...

Den var rolig det handlar om en kille som fördes med en snippa och han åker till Fleming han skulle bo där hela sommaren. Där träffar han en kille som heter Michel som bor där Måns skulle åka ner får trappan men då ramlade han och brädan åkte iväg in i Michels huvud så att han fick ett ärr i pannan men han brydde sig inte om det så han sa kom med mig de gick till skateboardrampen och skulle göra trick med sin bräda han ramlade och så fick han ochså ett ärr på pannan sen drev det vänner och gick hem till Michel och kolla på tv.

DEN är bra väldigt rolig VÄRDENS BÄSTA BOK 🌵🌳🌴🍁🍂😃🤣😁༼ つ ◕_◕ ༽つಠ_ಠ(T_T)(*/ω\*)(*/ω\*)(┬┬﹏┬┬)(╯°□°)╯︵ ┻━┻😶😑😑😑😑😑🤑😲

jag älskar den🥰🥰

❤❤🤍🤍

bra rolig .Rekomenderas till barn som gillar böcker som är långa.

Den här boken är väldigt stark modig och på något sätt kraftfull. För han berättar hur han känner sig och vad andra gör mot honom som inte känns så bra

brorsan är kung är kul och spännande

den är bra för att den är bra

den var bra för att man hade olika miljöer och jag rekomenderar den till de som gillar romans och om man vill veta lite om malmö

jag tycker den är sämst och jag vill inte läsa den en gång till

jag tycker att den är en jättebra högläsningbok och den är ganska udda i jämnförelse med andra böker för det är vääääääääääääääääääääääääääldigt bra tycker jag

jag tycker den är sämst och jag vill inte läsa den en gång till

väldigt bra rolig och spännad det är värdens bästa BOK!!!

jag tycker den är sämst och jag vill inte läsa den en gång till

jag tycker den är sämst och jag vill inte läsa den.

den var inte så bra därför att den var tråkig

vi läste den i skolan och jag tyckte att den var bra och jag kan rekomendera det för dom som gilar böker med kapitel

denna bok läste vi tillsammans och den var riktigt bra och rolig jag rekomenderar denna👌

boken är bra och lite spännande😀👍😎😜

boken var bra och rolig.

Detta är en av mina favorit böcker!!!!

den är jätte bra

jättebra

W

wilmer persson

2019-10-08

Bokens budskap är att man ska kunna vara sig själv. Måns pappa och mikkel har svårt att acceptera han. Men hans mamma o moster har lätt o acceptera han. Den är inte riktigt min typ av bok.
._. För jag gillar att läsa om djur.

villa-freja.se

2019-03-23

En riktigt bra och viktig bok som jag tycker passar utmärkt som högläsningsbok på mellanstadiet. Inte lika bra som Comedy Queen, men ämnet är väl värt att belysa och samtala kring.

"Jag har lyssnat på Brorsan är kung! av Jenny Jägerfeld, boken är utgiven på Raben&Sjögren 2016. Ljudboken är inspelad 2017 och inläst av författaren. Måns är en kille fast han är född med en snippa och hans dopnamn är Michelle. Det är sommarlov och han åker tillsammans med sin mamma till Malmö för att hon ska jobba där. I Malmö lär han känna Mikkel, de skejtar och allt känns bara så bra. Måns känner att han kan vara sig själv utan att någon känner till hans bakgrund. En dag upptäcker Mikkel att Måns inte har varit riktigt ärlig. Men Måns har ju varit ärlig, eller vem bestämmer egentligen vad som är ärligt? Brorsan är kung! är en jättebra och jätteviktigt bok tycker jag! Måns har så mycket kloka tankar om könsidentitet och om känslor. Måns har en förstående mamma som gör allt för att Måns ska få känna sig som den pojke han är trots sin snippa. Jag tycker också att det är bra att pappans rädsla kommer fram i boken. Rädslan på hur Måns liv ska bli som kille gör att pappan har svårt att acceptera att Måns är en kille. En riktigt bra bok som jag tycker att ni som är lärare i mellanstadiet ska läsa tillsammans med era elever! Passar självklart för tyst läsning samt för högläsning hemma också. Jag lyssnade på Brosan är kung! på Storytel och tycker att Jenny Jägerfeld har gjort ett bra jobb när hon har läst in boken! Boktips och lyssnartips!"

Therese

2018-05-10

Helt ok bok. Humoristisk ton gör den trevlig att läsa.