Bronsdolken. Gravens fånge

Paver, Michelle

| 2015

Jakten på bronsdolken tar Hylas och Pira ända till Egypten. Ett främmande land där till och med Hylas har svårt att skaffa mat och överleva. Brännhet sol, livsfarliga krokodiler, giftiga skorpioner och djur de aldrig mött förut gör deras kamp ännu svårare.Deras uppgift är nästan omöjlig ? att i ett helt nytt land finna Piras barndomsvän och få tag i bronsdolken innan deras fiender Kråkorna gör det.Hylas tvingas ge sig ner i en mörk grav, utan att säkert veta om han kommer att kunna ta sig ut igen ?Författaren till Vargbröder är tillbaka! Ett sanslöst spännande äventyr som inte går att släppa! Följ med till bronsåldern och upplev Hylas hårda kamp för överlevnad.Gravens fånge är fjärde delen i serien Bronsdolken, ett hisnande äventyr som omfattar fem böcker.

Bronsdolken utspelar sig för 3500 år sedan i medelhavsområdet under bronsåldern. Huvudkaraktärerna är Hylas - en fattig pojke från de utstötta och Pira - en flicka som växt upp i rikedom men i ensamhet.
Eftersom A framförallt läst just denna serien hemma hos sin pappa på pappahelger så har jag enbart läst halva fyran och lite av femte delen högt. Så denna recension baseras främst på A's åsikter. A har gillat serien rakt igenom, snabba kast, mycket äventyr och även lite magi - bra koncept för att få honom nöjd.
Speciellt sista boken men den avgörande striden tyckte A var spännande.
Böckerna är lite blodiga och läskiga, så ingenting för barn som ogillar för mycket av det. Paver är duktig på att väva in fakta om den tidsåldern in handlingen, mina tankar gick till Rick Riordans sätt att väva in kunskaper i böckerna om Percy Jackson. På samma sätt väver Paver in mycket fakta så böckerna blir spännande men också lärorika. Gillar man Percy Jackson så bör man gilla även denna serien! Påminner om varandra men ändå totalt nytt och olika handlingar.