Bronsdolken - Den utstötte

Paver, Michelle

| 2012

Nu är författaren till den hyllade serien Vargbröder tillbaka med en ny bok för slukaråldern - Bronsdolken: Den utstötte! Vargbröder publicerades i 38 länder och sålde i en miljon exemplar bara i Storbritannien. Spänningen och drivet i böckerna återser vi här i den första delen i nya bokserien Bronsdolken. Halsbrytande spänning och levandegjorda historiska miljöer är andra inslag som läsarna kommer att känna igen. Hylas, en fattig herdepojke, jagas av onda män utan att veta varför. Lillasyster Issi är försvunnen och under sin flykt träffar han Pira, dotter till den heliga gudinnan. Pira har vuxit upp i lyx men hon har alltid varit väldigt ensam. Under sin flykt träffar Hylas även en defin som han får en speciell kontakt med. Det visar sig att ett orakel har förutspått att en pojke bland de utstötta som Hylas tillhör kommer att få de onda krigarnas dynasti på fall. Hylas öde...

Bronsdolken utspelar sig för 3500 år sedan i medelhavsområdet under bronsåldern. Huvudkaraktärerna är Hylas - en fattig pojke från de utstötta och Pira - en flicka som växt upp i rikedom men i ensamhet.
Eftersom A framförallt läst just denna serien hemma hos sin pappa på pappahelger så har jag enbart läst halva fyran och lite av femte delen högt. Så denna recension baseras främst på A's åsikter. A har gillat serien rakt igenom, snabba kast, mycket äventyr och även lite magi - bra koncept för att få honom nöjd.
Speciellt sista boken men den avgörande striden tyckte A var spännande.
Böckerna är lite blodiga och läskiga, så ingenting för barn som ogillar för mycket av det. Paver är duktig på att väva in fakta om den tidsåldern in handlingen, mina tankar gick till Rick Riordans sätt att väva in kunskaper i böckerna om Percy Jackson. På samma sätt väver Paver in mycket fakta så böckerna blir spännande men också lärorika. Gillar man Percy Jackson så bör man gilla även denna serien! Påminner om varandra men ändå totalt nytt och olika handlingar.

Linnea Lofjärd

2014-02-02

Riktigt bra! Drog mig för att börja läsa den här serien eftersom jag trodde att den skulle vara för barnslig för mig, men icke! Man ville verkligen vända blad och se vad som hända hela tiden :)

Anna-Lotta Jadinge

2012-12-09

Inte så spännande som jag trodde, men jag kommer ändå att rekommendera boken till läsvana barn/unga som gillade Vargbröder (och det är många).

Jenny Eriksson

2012-10-21