Lindström, Eva

På ett högst oväntat sätt blir en gris inbjuden på fika av två vargar. Kaffe och bullar serveras. Två olika temperament ska umgås en stund. Hur ska det gå? Texten är kort och kärnfull. Inga onödig­heter. Resultatet blir både humor och spänning."Denna humoristiska och lätt absurda berättelse är en allåldersbok av bästa märke." BTJ"Ingen kan göra bilder som Eva Lindström: glest befolkade, med allt större tomma ytor, men som är så lad­dade med innehåll att man måste läsa, om och om igen." Dagens Nyheter"Eva Lindströms bilder är konst i barnboksformat och så känslo­mättade att de med full styrka når ända ner i magen." Vi föräldrarEVA LINDSTRÖM har gjort en lång rad hyllade bilderböcker och är en inspiration och förebild för många bilder­boksskapare. 2022 tilldelades hon Alma-priset. Hon har även fått bland annat Augustpriset och Snöbollen."Bron är en på ytan enkel historia,...

Grisen är ute och kör när plötsligt en varg stoppar bilen och hojtar:
”Stopp! Bron är avstängd längre fram.”

”Oj, jag som ska norrut” svarar grisen.
Med ett snillrikt leende bjuder vargen med grisen hem på fika och grisen hänger med.
Hur ska det gå? Vill verkligen vargen bara bjuda på kaffe och bulle? Kan det oväntade stoppet leda till något bra?

Detta är en bok som vi har haft varierande åsikter om här hemma. Min fyraåring har inte varit helt begeistrad men ändå lyssnat och klurat medans maken tyckte att den mest var konstig.
Själv har jag blivit väldigt förtjust i den. Den har avskalade illustrationer och kort text men ändå är det så mycket som berättas på varje uppslag. Detta är en bok man kan läsa 50 gånger och ha 50 olika boksamtal om.
Oj! En VARG som stoppar en GRIS? Och försöker locka med denne hem? Vad kommer hända?
Vad har hänt med träden i bakgrunden?
Och på slutet när grisen är på väg igen och stöter på en örn som berättar att ”Här finns ingen bro.”
Har vargen ljugit? Varför? Eller har grisen inte hittat bron än? Vargen målar tydligen inte - men spelar kanske trumpet? Vad tror DU?!
Jag har högläst med min fyraåring och det är så roligt att höra hennes teorier och funderingar. Pga dunderförkylning har jag varit hemma hela veckan från jobbet och inte hunnit provläsa i förskolan. Men detta känns verkligen som en riktigt bra bok att läsa med en barngrupp.
Men läs i ett litet sammanhang, låt barnens reflektioner ta plats! Läs sedan om boken 49 gånger till i olika sammanhang och se om du håller med mig :-)

Marianne Skoglund

2020-09-14

Den här var faktiskt väldigt rolig. Tänkt just att jag var lite trött på Eva Lindström men jag tar tillbaks det.