Broder Jakob

Schepp, Emelie

Femte delen om åklagare Jana Berzelius utkommer i mars 2019. Emelie Schepp, Årets deckarförfattare 2016, 2017 och 2018, är tillbaka med en ny kriminalroman om åklagare Jana Berzelius. En regnig vårdag hittas en kvinna brutalt mördad i Norrköping. Det är det andra offret på kort tid. Omständigheterna är likadana, benen är hopsydda och kropparna hittas i Strömmen som flyter genom staden. Vem vill få dem att se ut som sjöjungfrur och varför? När en ny kvinna anmäls saknad är det uppenbart för polisen att de har att göra med samma gärningsman. Åklagare Jana Berzelius som leder förundersökningen börjar snart hitta kopplingar till fallet Simon Norell, en ung man som mördat sin familj och sedan dess suttit inspärrad på rättspsyk i Vadstena. Men Simon vägrar att prata. Någon måste vinna hans förtroende innan tiden rinner ut, och den enda som kan göra det är mannen som rör sig...

Ett säkert kort, Emelies böcker är alltid bra och jag väntar spänt på nästa del!

Något som jag älskar med Emelie Schepps böcker är att man alltid vet vad man får. Innan boken har slagits upp så vet man med säkerhet att nu jädrar i mig så blir det nagelbitande spänning, det slår liksom aldrig fel. Är man i en lässvacka eller inte riktigt vet vad man ska läsa så ligger Emelie Schepps senaste bok där som en trygghet, redo att suga in en i nästa spännande fall. Broder Jakob är den femte boken med Jana Berzelius, Mia, Henrik, Danilo och resten av karaktärerna som nu gjort ett stadigt avtryck inom deckargenren. Precis som de tidigare böckerna i serien så är även denna en riktigt spännande bladvändare i högt tempo. Arbetet som poliserna och åklagarna utför känns autentiska vilket förhöjer läsupplevelsen. Bokens twist var oväntad men ändå inte, det omöjliga verkade mest logiskt eller vad man ska säga utan att spoila för mycket. Och med tanke på att slutet "left me hanging" så kan jag bara anta och se fram emot att det blir en sjätte bok också.

Sofi W

Tyvärr den sämsta om Berzelius (hittills). Förutsägbar (titeln avslöjar för mycket) och kampen mellan Jana och Danilo börjar gå på tomgång ...

Bra, spännande, medryckande men inte lika vass som de förra

Jag har läst flera Emelie Schepps böcker om åklagare Jana Berzelius de är bra och spännande. De handlar om en annorlunda huvudperson som har ett mörkt förflutet och en väl polerad yta och man tycker om huvudpersonen trots att hon är speciell. De andra karaktärerna i boken är också speciella och var och en har sin personlighet men det kanske är det som gör att man både gillar dem och vill veta mera. Även den bok är bra och har de ingredienser som en däckare ska ha som gör att man inte kan sluta läsa.

Jenny Månsson Rahm

2019-06-01

Bra serie!!

Karin Johansson

2019-06-01

Kanske den sämsta boken i serien om åklagaren Jana Berzelius. En åklagare som inte kan hindra sina färdigheter att döda... Känns som att man kramar och kramar för att få ut lite handling, därför blir boken ofta stundtals tunn och naiv.

2019-05-13

Rappt skrivet, bra intrig och en intressant huvudkaraktär! Jag gillar Schepps Jana-serie, även om hon denna gång låter Jana gå helt över gränsen. Var det nödvändigt? För storyns skull behövdes inte den illgärningen. Det hindrar inte att jag älskar spänningen och drivet och faktiskt också gillar huvudpersonen!

Stefan Andreasson

2019-05-08

Mycket bra!

Maria Jacobsson

2019-05-07

Femte boken om Jana är den bästa hittills! Jag gillar att huvudpersonen Jana utvecklats och blivit mer mänsklig med positiva känslor, inte bara är hård och tuff. Boken läste jag på ett par dagar, hade läst snabbare om jag inte hade varit tvungen att gå till jobbet också ;-)
Spänning, psykologisk, drivande och sträckläsningsvarning är ord som passar denna bok!

Detta är femte delen i serien om åklagare Jana Berzelius. Jag har läst alla hennes tidigare böcker om åklagare Jana och gillat alla men denna var nog den bästa.
Boken är välskriven, lättlöst och spännande. Jag kunde inte sluta läsa utan sträckläste den och kunde inte läsa tillräckligt snabbt för att vända sida, samtidigt blev det en sorg för då höll ju boken på att ta slut....
En grymt bra bok och ett slut som gjorde mig smått tokig...hihi...vill läsa nästa bok NU 🤗

Johanna Åberg

2019-04-24

Lika bra och spännande som de övriga böckerna om åklagare Jana Berzelius och hennes kollegor!! En riktig bladvändare som man aldrig vill sluta läsa!!! Längtar så mycket efter nästa bok!!!

Sara Höglund

2019-04-22

2019-04-04

Betyg: 4,5 av 5.

Emelie Schepp är en av dom författare som jag har följt från första början. Och hon har verkligen bara skrivit bättre och bättre för varje bok. Här är länkar till mina recensioner av dom fyra tidigare böckerna i serien om åklagaren Jana Berzelius: Märkta för livet, Vita spår, Prio ett, och Pappas pojke.

Broder Jakob är alltså den femte boken i serien, och det är den allra bästa hittills, tycker jag.

Boken är välskriven, spännande, lättläst, otäck och inte förutsägbar. Och jag tycker väldigt mycket om karaktärerna i boken, inte bara Jana, utan även Mia, Henrik, och dom andra personerna som återkommer i varje bok.

Rekommenderar boken varmt, och ser fram emot fler böcker i serien. Speciellt eftersom det är en liten cliffhanger i slutet, trots att boken även är helt avslutad.

2019-04-04

Broder Jakob är den femte boken i serien om åklagare Jana Berzelius. Jag har läst alla böcker i serien och tycker att de senaste har varit riktigt bra. I Broder Jakob möter vi en något nedtonad Jana, här tar hennes tidigare liv inte lika stor plats som i de tidigare. Dock är hennes känslor stora och hon går fortsatt sin egen väg. Jag gillar Janas lite komplicerade person som visar att det finns både goda och mer mörka sidor i en och samma person. Liksom i tidigare böcker är tempot rappt och handlingen utspelar sig på en vecka. Jag gillar att det inte är någon segdragen handling med månader av polisarbete utan en kvick utredning som driver framåt. Är så glad för att boken utspelar sig i Norrköping och inte i Stockholm som många andra svenska deckare. Emelie är ruskigt bra på att få till sidvändare som är omöjliga att lägga ner! Broder Jakob rekommenderas till dig som gillar välskrivna och underhållande deckare!

Rafflande, fascinerande & välskriven!

ElinsBokhylla

2019-04-03

Först och främst vad jag har längtat efter Emelie Schepps nya bok Broder Jakob och vad jag har sträckläst denna bok, den är så extremt bra och spännande!

Efter förra delen, Pappas Pojke så var jag väldigt spänd över hur fortsättningen skulle gå och jag blev riktigt glatt överraskad över handlingen och slutet, vilken cliffhanger dessutom!!

Tidigare har jag tyckt att det varit bra att Emelie Schepp fokuserat på karaktärernas jobb, bokens fall och så vidare men i denna bok uppskattade jag att hon hade vävt in mer privatliv och mer känslor. Man fick definitivt se en helt annan sida av Jana, en mer känslomässig och mjuk sida istället för den hårda och tuffa sidan som man har fått se tidigare i böckerna. Det tyckte jag verkligen om, det gör att i alla fall jag har lättare att sympatisera med Jana än vad jag hade tidigare.
Det är skönt att se Jana som en helt vanlig person och inte som den inneslutna och hårda kvinnan hon visar sig som.

Jag upplever även att Schepp lyckades få ihop intressanta och verklighetstrogna berättelser om de andra karaktärerna med, utan att de tog för mycket plats av bokens handling. Även om jag tycker att det är intressantast att läsa om Jana och Danilo så uppskattade jag de andra karaktärerna i denna bok mer än vad jag har gjort tidigare.

En annan sak som jag tycker är väldigt bra med Jana Berzelius serien är att huvudkaraktären är en åklagare och inte en polis eller kriminalare som det i så många andra böcker är. Det blir lite annorlunda att följa en åklagare och hennes arbete inom en polisutredning och det är även en frisk fläkt att få se en annan del av processen fram till att gärningsmannen hittas. Även om man såklart får se från ett polisperspektiv genom de andra karaktärerna med. Även det är intressant.

Spänningen som Emelie Schepp lyckas förmedla rakt igenom hela boken är så otrolig, jag förstår inte hur hon lyckas och bokens tempo och spänning gör att man verkligen inte kan lägga ner boken utan att läsa sista sidan och då vill man ändå ha mer!!

2019-03-24

Serien om Jana och Danilo fortsätter att fascinera mig. Det är full fart, bra dialoger och jag bara önskar att dessa böcker skulle filmas med en stark kvinna i huvudrollen. Spänningen håller boken igenom och jag kan inte sluta läsa. Vill inte sluta. Cliffhangern i slutet gör att jag vill uppleva och insupa del sex redan nu. Helst nyss.