BRÖDBEROENDE - Hur vetet gör dig fet och skadar din hälsa

Davis, William

| 2012

Två brödskivor höjer ditt blodsocker mer än två matskedar sockerWilliam Davis amerikanska erfarenheter påminner om Annika Dahlqvists och Andreas Eenfeldts svenska. I kontakterna med patienterna har insikten växt om att traditionella kostråd inte fungerar. Dr Davis kostråd ligger mycket nära LCHF och innebär ett totalt uteslutande av veteprodukter och alla andra glutenrika spannmål, liksom allt tillsatt socker. Han skriver mycket underhållande och pedagogiskt för en allmän publik.Brödberoende är en viktig bok i den svenska kostdebatten. Den förklarar varför spannmålsprodukter i allmänhet och vete i synnerhet är negativa för hälsan, sett ur ett brett hälsoperspektiv. Boken är mycket väl underbygd med vetenskapliga referenser till varje påstående. Den förklarar på ett trovärdigt sätt i varför LCHF-kosten lindrar eller botar så många sjukdomar. Brödberoendet beror på att vissa glutenproteinerna...

Egentligen är den värd 4* (innehållet) men eftersom den innehåller massvis av stavfel och grammatiska fel så drar det ner betyget.

Ethel Åslund

2012-10-20

Engelska titeln Wheat Belly. Den här boken har jag stått på kö för på biblioteket länge, och nu har jag läst den.
Det är ett intressant ämne: hur påverkar vete vår hälsa? Särskilt med tanke på att vete är så allmänt förekommenade i vår kost. Författaren är amerikansk hjärtläkare, som ofta (alltid?) råder sina patienter att sluta med vete.
En beskrivning av vetets utveckling, en genomgång av hur vete påverkar vår kropp (blodsocker/insulin, t.ex.) och vilka sjukdomar som kan bero på vete.
Själv var jag redan innan boken övertygad om att jag ska undvika vete, men jag tyckte ändå att boken är intressant. Den är lättläst och lättsam (ibland lite för mycket; jag har väldigt svårt för det amerikanska sättet att komma med små skämtsamma hänvisningar till saker i vardagen, särskilt när översättarna hela tiden fick förklara vad det var han pratade om). Och det fanns en hel del korta berättelser om patienter, som kommit pga av diverse symptom, fått rådet att sluta med vete, och som kommit tillbaka efter några månader, friska och 20 kg lättare. Så enkelt är det ju inte, men nog undrar jag vad som skulle hända om alla testade att låta bli spannmål en tid.
Det finns en hel del referenser i den, men dem kan jag inte tolka. Korrekturläsningen är slarvigt gjord, vilket stör min läsning.