Bröd

Hedh, Jan

| 2004

Utsedd av Måltidsakademin till Årets bästa bok 2004 i klassen "Bröd och andra bakverk" Jan Hedh arbetar sedan några år med att utveckla brödbakningskonsten i Sverige. Här har han samlat recept på de bröd som han tycker speciellt mycket om, främst matbröd av alla de slag: olika surdegsbröd, baguetter och ciabatta, bagels och pitabröd, dinkelbröd och kastanjebröd, jordärtskocksbröd, blåbärsbröd, citronbröd och rågbröd, men också engelska muffins, franska chokladbröd och skånsk äppelkaka. Vi får lära oss grunderna till det verkligt goda brödet; vad ska man tänka på, vilka mjölsorter man ska använda, hur man gör en surdeg, hur man kan jäsa brödet i mjölade korgar eller mjölad bakduk i stället för på plåten för att det ska bli vackrare och högre, hur man ska knåda - längre än du tror! - och grädda. Vi får mästerbagarens heta tips på hur man lyckas; hur man bakar bröd med stor smak...

Kirsten Sahlin

2012-05-31

Fin bok,bra recept,men alldeles för mycket *bagartermer*. Alla vill kunna baka,men alla är inte proffs från början!

Maria B Hansson

2010-04-06

Jan är lite av en ikon i Sverige. Vilka fantastiska bröd! Boken beskriver ingående det mesta kring brödbak. Tyvärr är den gode Hedh inte lika duktig pedagog som han är bagare och konditor. En del recept förutsätter att man liksom bara vet en del steg... men är man lite nybörjare står man där och läser receptet om och om igen och undrar var den där matskeden olja ska in nånstans, eller nåt sånt.

Miss Yoga

2010-04-06

väldigt roligt att läsa om europeiska brödsorter. Men ingenting för amatörer vid bakbordet, som jag är!

David Engberg

2009-06-11

Bra bok för den vane hemmabagaren som vill ta konsten till en ny nivå.