Brobyggarna

Guillou, Jan

| 2011

När havet tog deras far och farbror fick de tre gossarna på det norska Vestlandet utanför Bergen söka familjens försörjning inne i staden. Av en tillfällighet upptäckte man att de tre små repslagarlärlingarna var ovanligt tekniskt begåvade och med hjälp av välgörenhet utbildades pojkarna till järnvägs- och brobyggare. De tre fiskarsönerna utexamineras många år senare som diplomingenjörer vid universitetet i Dresden. Det är 1901 och mänsklighetens tekniskt mest avancerade århundrade har just inletts. Meningen var nu att de skulle återvända till Norge för att bidra till det mest storartade norska ingenjörsprojektet någonsin, att bygga järnväg mellan Oslo och Bergen. Men kärleken vände upp och ned på planerna....

Bra

Fredrik Lundqvist

2024-02-07

Bra bok!

Marcus Lind

2023-01-26

Intressant men delvis lite långrandigt. Vackert språk.

Marie-Anne Eriksson

2023-01-26

Intressant återgivning av del av världshistorien under tidigt 1900-tal

Felix Hedin

2023-01-17

Nja sisådär. Ömsom riktigt bra men ofta ett sömnpiller som gjorde att ja kämpade mig igenom boken under lång tid.

Jan Svensson

2022-05-02

Fick den sjunde boken i serien i julklapp och hängde sedan med till slutet. Börjar nu från början och tycker denna delen är bra men kanske lite lång. Kommer säkert att läsa resten också och imponeras lite av Guillous sätt att få driv i berättandet. Inte alls så mycket detaljer som jag har upplevt att han har i de tidigare böcker jag försökt läsa.

2019-12-25

Ja någon större författare är inte Jan Guillou och kommer aldrig att bli. Denna bok är ändå det bästa jag läst av denna författare. Den är intressant såvida att den berättar historien (så som Guillou uppfattar den) genom "vanliga" människors ögon. Det blir mer en äventyrsroman då Guillou alltid ska beskriva sina manliga huvudrollskaraktärer som fantastiska superhjältar som är starkast intelligentast och självfallet mest potenta. Även kvinnorna blir stereotypa i Guillous skildring. Bortsett från dessa invändningar vilka man ju vet att man får då man läser Guillou så är boken underhållande och helt ok.

fredrik spele

2019-11-17

intressant och spännande

Kent Wallman

2018-11-02

Spännande historia även om hjältarna kanske är lite för bra för att vara trovärdiga.

Lotte Rex

2018-08-27

Intressant skildring ur Norges och kolonialtidens historia, men hjältarna är allt för glorifierade för att kunna skapa ett riktigt intresse.

Mathias Thormann

2018-06-13

Bra start till historieserien och intressant att läsa om dem tre små fiskepojkar från norska ön som utvecklar sig med genom hård arbete och mycket hjälp till kvalificerade ingenjörer. Mycket historiska fakta som är bidrar till att boken känns väldigt autentiskt.

Magnus Mohell

Leon Jansson

2018-05-06

Bettan_bokprataren

2018-04-18

Bra och välskriven släktkrönika men lite väl tjock.

Therese A

2017-11-24

Bra men lite väl långdragen kunde ha varit två olika böcker

2017-07-07

Ungefär som förväntat men jag har dragit mig för att läsa den, dels för att den är så tjock och dels för att det bara kommer fler och fler delar att läsa. Mycket intressant skildring. Det enda som störde mig lite var (precis som andra skrivit) att det kändes som att Oscar och Lauritz var de som alltid visste bäst, speciellt Oscar i Afrika kändes som att han tyckte saker som känns rätt idag men på som han på den tiden kanske var rätt ensam om att tycka. Annars som sagt intressant och inte alls tung att läsa trots sitt omfång.

Hanna Tossavainen

2017-06-24

En läsupplevelse!

Helena Rasmusson

2017-05-14

Guillou levererar som vanligt! Intressant & välskriven släktkrönika! Ser fram emot resten av böckerna i samma serie!

Åsa G

2017-03-01

Första boken av denne författare, en riktig skröna, men kan man leva med märkliga sammanträffande, dramatiska äventyr och lyckliga sammanträffanden så är den riktigt underhållande.

Linda Billström

2017-01-15

Jon

2016-10-26

En ganska mastig men ändå lättläst historia om tre bröder som av olika anledningar skiljs åt efter sin utbildning. Kontrasterna i boken och de uttömmande världspolitiska förklaringarna gör att jag fastnar vid ett ganska högt betyg.

Jan Banan

2015-10-01

Helt OK, speciellt bitarna som utspelar sig i Afrika. Så storslagen som författaren själv vill göra gällande tycker jag dock inte att den är.

Jonna

2015-09-24

Detta var nog en av de mest utdragna och tråkiga böcker jag läst. Anledningen till att den inte fick en etta var att jag läste ut hela boken och för att när jag återberättade boken för min andra hälft lät den väldigt spännande.

Hans-Georg Döring

2015-09-19

Boken tycks ligga mellan Karl Mays böcker och den svenska arbetare literaturen. Man vet i förväg att allt kommer att bli bra. Det som händer med Oscar och Lauritz Lauritzen må vara spännande men även trivialt. Dom tänker rätt, handlar rätt (om inte, så blir det rätt efteråt), vet alltid den rätta vägen, är vackra, intelligenta, framgångsrika. Dom känner inga trauma även om de har hemska upplevelser, vet inget om skuld, skam och nevroser. Dom är hjältar som Old Shatterhand och enbard påverkard genom sin klasstillhörighet som Jan Fridegårds hjältar.
Å andra sidan är boken överraskande för mig som är tysk. Vi finner här en mycket vänlig attityd gentemot den tyska kulturen. Det är något främmande för mig som aldrig kan glömma vad som hände under nazitiden in Tyskland. Jag läser det väl men tvivlar om detta vänliga omdömme verkligen stämmer. Särskild spännande är för mig beskrivningen av Deutsch-Ostafrika, eftersom min farfar levde där som missionär och min far föddes där under den tid då Kilimancharo var Tysklands högsta berg. Min farfar skrev om järnvägsbygget in sina memoarer. Som den norske Oscar var han mycket tyskt sinnad. Men han hade inga förbehåll gentemot andra nationer eller hudfärg. Det gick ganska bra för honom med engelsmännen fast han och hans familj var internerad under kriget in Nairobi.

Catrin ....

2015-03-18

Spännande och helt ok bok. Intressant att läsa om brobygget i Norge. Men som vanligt i Jan Guillous böcker så är det olika kloka, förståndiga, allvetande och felfria män som står i centrum. Ett plus i kanten är skildringen av första världskriget i boken.

Katarina Nord

2014-10-23

Fantastisk bok som jag lärde mig mycket av att läsa. Kapitlen om Lauritz brobyggnaden får mig att vilja åka Bergensbanan genast ! Lite långarandiga kapitel runt storviltsjakt på sina ställen. Vill läsa nästa bok genast!

Matilda Jurell

2014-09-11

Jag tyckte verkligen om den här boken och sträckläste den från första rad till sista. Trots att den enligt min mening är den svagaste i Guillous serie om det stora århundradet, är den inte desto mindre en väldigt bra bok. Boken är lättläst och medryckande (alla tekniska detaljer om brobyggande till trots) och genom boken kände jag verkligen hur man tog sats inför vad som ska bli ett omtumlande århundrade. Jag tyckte även om att läsa om tiden precis efter sekelskiftet, en bit av historien som ofta glöms bort. Att spegla första världskriget från Afrika gör också att krigsskildringen blir intressant, och berättelsen känns helt ny.

Eva MC Johansson

2014-09-10

Tycker det var en helt okej bok, bättre än vad jag hade väntat mig men ändå inte helt lysande (utifrån min smak). Underhållande berättelse med växlande humor, spänning och små historiska händelser invävda till fiktiv skönlitteratur. Många delar känns långa och sega, något som drog ner betyget lite, men allt som allt en helt okej bok med en story som håller ihop hela vägen.

Galet bra! Älskar hur fiktion och historia flätas samman. I samma anda som Mobergs Utvandrarserie :)

Emil Florell

2014-08-18

Jan Guillou skriver i vanlig ordning om en superhjälte, denna gång dock i form av tre stycken superingenjörer. Dock klart underhållande och lite lärorikt, speciellt Afrika-biten. En trea får han!

Maria Läsare

2014-07-30

Sträckläste boken och älskade den :)

Teresia Kjellgren

2014-07-01

Gillade boken jättemycket. Smått otroliga händelser och personer men en skön läsupplevelse. Ger en tysk vinkling på första världskriget som framställer tyskarna som mycket mer sympatiska än engelsmän och främst belgare. Sant? Av tre bröder följer man i den här boken de två äldsta. Lauritz i Norge som bygger järnväg över bergen och Oscar i Tyska Östafrika som bygger järnväg där. Så börjar det iaf, innan kriget kommer och ändrar på allt.

Sara Frimodig

2014-04-03

Jag pluggar själv till civilingenjör och tyckte att det är på tiden att lite ingenjörer får plats i den lättillgängliga litteraturen! Historien är intressant och lärorik. Dock så tycker jag att boken är alldeles för mycket "och sen, och sen, och sen", den fokuserar mycket på händelserna men i mina ögon för lite på reaktionerna från huvudrollsinnehavarna, känslorna, beskrivningar. Tycker att den var okej som helhet, men ingen superbok direkt.

Andreas Homanen

2013-12-29

Tror inte jag har dröjt så här länge med att läsa en Guillou-bok sedan jag började läsa dem. "Brobyggarna" har av någon anledning legat och segat i bokhyllan i ett par år nu.

Det är Jan Guillous tagning av en svepande 1900-talsskildring i släktkrönikeformen. Släkten i fråga är de norska fiskarbröderna Lauritzen, som av en lyckträff får en av världens bästa utbildningar. Och som skiljs åt vid examen av olika anledningar. De sprids runt världen och "Brobyggarna", som är första delen, följer de två äldsta bröderna, Lauritz och Oscars, öden på Hardangervidda och i Tyska Östafrika. Den tredje brodern försvinner ur handlingen relativt tidigt, och vi får vänta till del två med att följa hans företaganden i England.

Jan Guillou deklarerade med Hamilton att han hade för avsikt att skapa en romanhjälte befriad från de brister och svagheter som traditionellt alltid finns med hos svenska sådana. Alkoholism, relationsproblem etc. blev det därför befriande lite av. När Arn-serien drog igång var det samma visa. Det följde dock även en präktighet som kan bli något påfrestande. I "Brobyggare" har dessa drag följt med till huvudkaraktärerna - de är i stort sett helt klanderfria och rakt igenom goda. Lägg därtill att de är fysiska praktexemplar och relativt snabbt och smidigt blir ekonomiskt oberoende, och det blir emellanåt lite påfrestande.

Men den världspolitiska fond som bröderna Lauritzen agerar mot väger med råge upp deras icke-brister som människor. I synnerhet Tyska Östafrika under Första Världskriget är tacksamt att använda som bakgrund. Lägg därtill Guillous verkliga styrka att väva in politiska kommentarer och "Brobyggarna" blir riktigt bra.

/ Andreas Homanen

Lars Lisspers

2013-10-23

Bra och spännande bok. Ger lite perspektiv på tyskarnas krigshistoria. De framstår ju inte hälften så otrevliga som engelsmän och holländare.

Mathilda Flood

2013-09-15

Riktigt intressant och spännande med handling mellan is och värme. Härlig verklighetsflykt fick jag när man får följa Oscar i Afrika.

Anders Axelson-fisk

2013-08-27

Början på ngt riktigt stort! Intressant, spännande, lärorik och uppslukande. Streckläste och led när den tog slut.

Anna Hedenstedt

2013-08-04

En spännande och läsvärd berättelse som fick mig att med hjälp av internet friska upp mina kunskaper om första världskriget (som jag visste alltför lite om...). Man kan dock bli lite mätt på Guillous förkärlek för unga manliga underdogs som briljerar i idrott, vältalighet, humanism, viljestyrka, intelligens, heder, ödmjukhet, entreprenörsanda och det Heliga Förnuftet. Liksom, hallå, var det en superhjälteroman...? Det stod inget om storleken på deras snoppar men de var antagligen över genomsnittet och innehöll extra många spermier. Om man får gissa.

D

Daniel Park

2013-08-03

Riktigt intressant och bra bok även om den är lite för lång och utdragen.

Olof Bergvall

2013-07-31

Mycket välskriven, behandlar en väldigt häftig tid i vår historia!

2013-06-04

Bara att inse: jag kommer aldrig att höra klart den här. Det är alldeles för många och långa beskrivningar av minsta lilla detalj i brobyggarkonsten och jag är faktiskt inte så intresserad av det!
Två stjärnor ger jag eftersom jag tycker att Tomas Bolme läser bra.

Ulla G

2013-03-11

Historia i underhållningsform. Bra kombination.

Evelina Nilsson

2013-02-27

Bra och spännande Dock upplever jag att boken har bara en "topp" och sen går det bara utför...

Riktigt bra och intressant! Ser fr emot att läsa nästa del!

Ida

2013-01-14

Hade förväntat mig mer av den här historien eftersom jag tyckte Arn-böckerna var så bra. Är även lite för lång. Men jag tycker om personerna och följer dem gärna genom alla åren. Skall ta mig an andra boken eftersom jag vill veta hur det gick för tredje brodern.

kristina johansson

2013-01-05

Välskriven bok, men jag saknade känslan. Fick aldrig riktigt kontakt och känsla med huvud karaktärerna. Känns mer som ett filmmanuskript och den här boken skulle också göra sig som film. Kanske ändå bättre än bok då det finns flera starka händelser och man då slipper alla omständliga beskrivningar och får se det live istället.

Maria Edholm

2012-12-18

Uppskattar den efterforskning som gjorts. Skickligt invävd historia om intressanta människor och olika miljöer. Ser fram emot nästa del.

Josefine Ejebjörk

2012-11-12

Guillous språk är alltid bra och flyter genom boken, men själva historien blir bara för mycket, får se om jag läser fortsättningen.

Tony

2012-11-07

Den var "lagom"... Lite som ett par dagar gammal mjölk, inte lika god som en nyöppnad, men ändå godare än ljummet kranvatten.