Brobyggarna

Guillou, Jan

| 2011

När havet tog deras far och farbror fick de tre gossarna på det norska Vestlandet utanför Bergen söka familjens försörjning inne i staden. Av en tillfällighet upptäckte man att de tre små repslagarlärlingarna var ovanligt tekniskt begåvade och med hjälp av välgörenhet utbildades pojkarna till järnvägs- och brobyggare. De tre fiskarsönerna utexamineras många år senare som diplomingenjörer vid universitetet i Dresden. Det är 1901 och mänsklighetens tekniskt mest avancerade århundrade har just inletts. Meningen var nu att de skulle återvända till Norge för att bidra till det mest storartade norska ingenjörsprojektet någonsin, att bygga järnväg mellan Oslo och Bergen. Men kärleken vände upp och ned på planerna....

Kent Wallman

2018-11-02

Spännande historia även om hjältarna kanske är lite för bra för att vara trovärdiga.

Lotte Rex

2018-08-27

Intressant skildring ur Norges och kolonialtidens historia, men hjältarna är allt för glorifierade för att kunna skapa ett riktigt intresse.

Mathias Thormann

2018-06-13

Bra start till historieserien och intressant att läsa om dem tre små fiskepojkar från norska ön som utvecklar sig med genom hård arbete och mycket hjälp till kvalificerade ingenjörer. Mycket historiska fakta som är bidrar till att boken känns väldigt autentiskt.

Magnus Mohell

Leon Jansson

2018-05-06

Elisabeth Berglöf

2018-04-18

Bra och välskriven släktkrönika men lite väl tjock.

Therese A

2017-11-24

Bra men lite väl långdragen kunde ha varit två olika böcker

emmakicki

2017-07-07

Ungefär som förväntat men jag har dragit mig för att läsa den, dels för att den är så tjock och dels för att det bara kommer fler och fler delar att läsa. Mycket intressant skildring. Det enda som störde mig lite var (precis som andra skrivit) att det kändes som att Oscar och Lauritz var de som alltid visste bäst, speciellt Oscar i Afrika kändes som att han tyckte saker som känns rätt idag men på som han på den tiden kanske var rätt ensam om att tycka. Annars som sagt intressant och inte alls tung att läsa trots sitt omfång.

Hanna Tossavainen

2017-06-24

En läsupplevelse!

Helena Rasmusson

2017-05-14

Guillou levererar som vanligt! Intressant & välskriven släktkrönika! Ser fram emot resten av böckerna i samma serie!

Åsa G

2017-03-01

Första boken av denne författare, en riktig skröna, men kan man leva med märkliga sammanträffande, dramatiska äventyr och lyckliga sammanträffanden så är den riktigt underhållande.

Linda Billström

2017-01-15

Jon Lidberg

2016-10-26

En ganska mastig men ändå lättläst historia om tre bröder som av olika anledningar skiljs åt efter sin utbildning. Kontrasterna i boken och de uttömmande världspolitiska förklaringarna gör att jag fastnar vid ett ganska högt betyg.

Jan Banan

2015-10-01

Helt OK, speciellt bitarna som utspelar sig i Afrika. Så storslagen som författaren själv vill göra gällande tycker jag dock inte att den är.

Jonna

2015-09-24

Detta var nog en av de mest utdragna och tråkiga böcker jag läst. Anledningen till att den inte fick en etta var att jag läste ut hela boken och för att när jag återberättade boken för min andra hälft lät den väldigt spännande.

Hans-Georg Döring

2015-09-19

Boken tycks ligga mellan Karl Mays böcker och den svenska arbetare literaturen. Man vet i förväg att allt kommer att bli bra. Det som händer med Oscar och Lauritz Lauritzen må vara spännande men även trivialt. Dom tänker rätt, handlar rätt (om inte, så blir det rätt efteråt), vet alltid den rätta vägen, är vackra, intelligenta, framgångsrika. Dom känner inga trauma även om de har hemska upplevelser, vet inget om skuld, skam och nevroser. Dom är hjältar som Old Shatterhand och enbard påverkard genom sin klasstillhörighet som Jan Fridegårds hjältar.
Å andra sidan är boken överraskande för mig som är tysk. Vi finner här en mycket vänlig attityd gentemot den tyska kulturen. Det är något främmande för mig som aldrig kan glömma vad som hände under nazitiden in Tyskland. Jag läser det väl men tvivlar om detta vänliga omdömme verkligen stämmer. Särskild spännande är för mig beskrivningen av Deutsch-Ostafrika, eftersom min farfar levde där som missionär och min far föddes där under den tid då Kilimancharo var Tysklands högsta berg. Min farfar skrev om järnvägsbygget in sina memoarer. Som den norske Oscar var han mycket tyskt sinnad. Men han hade inga förbehåll gentemot andra nationer eller hudfärg. Det gick ganska bra för honom med engelsmännen fast han och hans familj var internerad under kriget in Nairobi.

Catrin ....

2015-03-18

Spännande och helt ok bok. Intressant att läsa om brobygget i Norge. Men som vanligt i Jan Guillous böcker så är det olika kloka, förståndiga, allvetande och felfria män som står i centrum. Ett plus i kanten är skildringen av första världskriget i boken.

Katarina Nord

2014-10-23

Fantastisk bok som jag lärde mig mycket av att läsa. Kapitlen om Lauritz brobyggnaden får mig att vilja åka Bergensbanan genast ! Lite långarandiga kapitel runt storviltsjakt på sina ställen. Vill läsa nästa bok genast!

Matilda Jurell

2014-09-11

Jag tyckte verkligen om den här boken och sträckläste den från första rad till sista. Trots att den enligt min mening är den svagaste i Guillous serie om det stora århundradet, är den inte desto mindre en väldigt bra bok. Boken är lättläst och medryckande (alla tekniska detaljer om brobyggande till trots) och genom boken kände jag verkligen hur man tog sats inför vad som ska bli ett omtumlande århundrade. Jag tyckte även om att läsa om tiden precis efter sekelskiftet, en bit av historien som ofta glöms bort. Att spegla första världskriget från Afrika gör också att krigsskildringen blir intressant, och berättelsen känns helt ny.

Eva MC Johansson

2014-09-10

Tycker det var en helt okej bok, bättre än vad jag hade väntat mig men ändå inte helt lysande (utifrån min smak). Underhållande berättelse med växlande humor, spänning och små historiska händelser invävda till fiktiv skönlitteratur. Många delar känns långa och sega, något som drog ner betyget lite, men allt som allt en helt okej bok med en story som håller ihop hela vägen.

Galet bra! Älskar hur fiktion och historia flätas samman. I samma anda som Mobergs Utvandrarserie :)

Emil Florell

2014-08-18

Jan Guillou skriver i vanlig ordning om en superhjälte, denna gång dock i form av tre stycken superingenjörer. Dock klart underhållande och lite lärorikt, speciellt Afrika-biten. En trea får han!

Maria Läsare

2014-07-30

Sträckläste boken och älskade den :)

Teresia Kjellgren

2014-07-01

Gillade boken jättemycket. Smått otroliga händelser och personer men en skön läsupplevelse. Ger en tysk vinkling på första världskriget som framställer tyskarna som mycket mer sympatiska än engelsmän och främst belgare. Sant? Av tre bröder följer man i den här boken de två äldsta. Lauritz i Norge som bygger järnväg över bergen och Oscar i Tyska Östafrika som bygger järnväg där. Så börjar det iaf, innan kriget kommer och ändrar på allt.

Sara Frimodig

2014-04-03

Jag pluggar själv till civilingenjör och tyckte att det är på tiden att lite ingenjörer får plats i den lättillgängliga litteraturen! Historien är intressant och lärorik. Dock så tycker jag att boken är alldeles för mycket "och sen, och sen, och sen", den fokuserar mycket på händelserna men i mina ögon för lite på reaktionerna från huvudrollsinnehavarna, känslorna, beskrivningar. Tycker att den var okej som helhet, men ingen superbok direkt.

Andreas Homanen

2013-12-29

Tror inte jag har dröjt så här länge med att läsa en Guillou-bok sedan jag började läsa dem. "Brobyggarna" har av någon anledning legat och segat i bokhyllan i ett par år nu.

Det är Jan Guillous tagning av en svepande 1900-talsskildring i släktkrönikeformen. Släkten i fråga är de norska fiskarbröderna Lauritzen, som av en lyckträff får en av världens bästa utbildningar. Och som skiljs åt vid examen av olika anledningar. De sprids runt världen och "Brobyggarna", som är första delen, följer de två äldsta bröderna, Lauritz och Oscars, öden på Hardangervidda och i Tyska Östafrika. Den tredje brodern försvinner ur handlingen relativt tidigt, och vi får vänta till del två med att följa hans företaganden i England.

Jan Guillou deklarerade med Hamilton att han hade för avsikt att skapa en romanhjälte befriad från de brister och svagheter som traditionellt alltid finns med hos svenska sådana. Alkoholism, relationsproblem etc. blev det därför befriande lite av. När Arn-serien drog igång var det samma visa. Det följde dock även en präktighet som kan bli något påfrestande. I "Brobyggare" har dessa drag följt med till huvudkaraktärerna - de är i stort sett helt klanderfria och rakt igenom goda. Lägg därtill att de är fysiska praktexemplar och relativt snabbt och smidigt blir ekonomiskt oberoende, och det blir emellanåt lite påfrestande.

Men den världspolitiska fond som bröderna Lauritzen agerar mot väger med råge upp deras icke-brister som människor. I synnerhet Tyska Östafrika under Första Världskriget är tacksamt att använda som bakgrund. Lägg därtill Guillous verkliga styrka att väva in politiska kommentarer och "Brobyggarna" blir riktigt bra.

/ Andreas Homanen

Lars Lisspers

2013-10-23

Bra och spännande bok. Ger lite perspektiv på tyskarnas krigshistoria. De framstår ju inte hälften så otrevliga som engelsmän och holländare.

Mathilda Flood

2013-09-15

Riktigt intressant och spännande med handling mellan is och värme. Härlig verklighetsflykt fick jag när man får följa Oscar i Afrika.

Anders Axelson-fisk

2013-08-27

Början på ngt riktigt stort! Intressant, spännande, lärorik och uppslukande. Streckläste och led när den tog slut.

Anna Hedenstedt

2013-08-04

En spännande och läsvärd berättelse som fick mig att med hjälp av internet friska upp mina kunskaper om första världskriget (som jag visste alltför lite om...). Man kan dock bli lite mätt på Guillous förkärlek för unga manliga underdogs som briljerar i idrott, vältalighet, humanism, viljestyrka, intelligens, heder, ödmjukhet, entreprenörsanda och det Heliga Förnuftet. Liksom, hallå, var det en superhjälteroman...? Det stod inget om storleken på deras snoppar men de var antagligen över genomsnittet och innehöll extra många spermier. Om man får gissa.

Daniel Park

2013-08-03

Riktigt intressant och bra bok även om den är lite för lång och utdragen.

Olof Bergvall

2013-07-31

Mycket välskriven, behandlar en väldigt häftig tid i vår historia!

2013-06-04

Bara att inse: jag kommer aldrig att höra klart den här. Det är alldeles för många och långa beskrivningar av minsta lilla detalj i brobyggarkonsten och jag är faktiskt inte så intresserad av det!
Två stjärnor ger jag eftersom jag tycker att Tomas Bolme läser bra.

Ulla G

2013-03-11

Historia i underhållningsform. Bra kombination.

Evelina Nilsson

2013-02-27

Bra och spännande Dock upplever jag att boken har bara en "topp" och sen går det bara utför...

Riktigt bra och intressant! Ser fr emot att läsa nästa del!

Ida

2013-01-14

Hade förväntat mig mer av den här historien eftersom jag tyckte Arn-böckerna var så bra. Är även lite för lång. Men jag tycker om personerna och följer dem gärna genom alla åren. Skall ta mig an andra boken eftersom jag vill veta hur det gick för tredje brodern.

kristina johansson

2013-01-05

Välskriven bok, men jag saknade känslan. Fick aldrig riktigt kontakt och känsla med huvud karaktärerna. Känns mer som ett filmmanuskript och den här boken skulle också göra sig som film. Kanske ändå bättre än bok då det finns flera starka händelser och man då slipper alla omständliga beskrivningar och får se det live istället.

Maria Edholm

2012-12-18

Uppskattar den efterforskning som gjorts. Skickligt invävd historia om intressanta människor och olika miljöer. Ser fram emot nästa del.

Josefine Ejebjörk

2012-11-12

Guillous språk är alltid bra och flyter genom boken, men själva historien blir bara för mycket, får se om jag läser fortsättningen.

Tony

2012-11-07

Den var "lagom"... Lite som ett par dagar gammal mjölk, inte lika god som en nyöppnad, men ändå godare än ljummet kranvatten.

Anna Nyman

2012-10-21

Som släktkrönika fungerar den, även om protagonisterna på sedvanligt Guillou-manér är nån sorts övermoraliska övermänniskor. Och den aspekten blir bara ännu märkligare när man betänker att historien baserar sig på Guillous egen släkt och förlaget väljer att sätta någon som åtminstone är mycket lik författaren själv på omslaget. Guillou skriver om idévärldens Guillou? Ett annat problem med boken är längden och mängden sidor som ägnas åt broar.

Eyez Only

2012-10-16

Karaktärerna är jävligt präktiga, ordentliga, rättfärdiga och politiskt korrekta. Men det är ändå en väldigt bra och intressant bok. Ser fram emot kommande delar.

Lotta Lettenström

2012-10-15

Den här boken gillade jag! Guillou brukar skriva böcker som är bra underbyggda med fakta. En del tycker det är jobbigt men det tycker inte jag. Denna bok handlar om en tid då mycket stora förändringar inträffar både tekniskt och i världspolitiken och jag tycker nog att Guillou lyckats och fånga detta. Det är en spännande tid med utveckling framåt....

Charlotte Malm

2012-10-11

Intressant historieskildring, men som upplevelse inte alls klass med Arn-böckerna.

Jakob Nylin

2012-10-04

Idén att återge 1900-talets historia i romanform i fantastisk. Ibland blir det väl mäktigt, men historien tar ju inte slut så man fortsätter ändå.

Raul Carlson

2012-08-21

En härlig bok med en berättelse om fantastiska livslden.

Anna-Karin L

2012-08-14

Det bästa av Jan Guillo jag läst . Bättre än jag förväntade mig och läser nog fortsättningen när den kommer!

Patrik Boström

2012-08-05

För alla er som gillar historiska romaner och er som tyckte om böckerna om Arn. Detta är första delen i serien. Nästa del kommer hösten 2012. Mycket nöje!

Emma Nordin

2012-07-04

intressant historiskroman med ingenjörer :-)

Jess .

2012-04-12

3,5 hade jag velat ge.

Margot Sehlstedt-P

2012-04-08

läste halva boken med iver ..men vad det slaknar mot slutet. Pliktskyldigt bara måste Guillio redovisa alla sina källforskningar och det blir bara för mycket!

Hanna Bragberg

2012-04-01

Lättläst och intressant, men liksom ingen handling?! Börjar bli många (svenska) böcker nu, som saknar intrig och upplösning. Kanske omodernt nuförtiden.

Elin Rickmarker

2012-03-27

Seg och jag väntade hela tiden på att handlingen skulle komma igång...Läste nästan halva boken innan jag gav upp.

Karin Löfstrand

2012-03-19

120215: Känslan är att Guillou vill agera folkbildare i denna berättelse om 1900-talet. Det går verkligen inte att ta miste på att det är en Guillou-bok ,persongalleriet är känt på förhand men smickrande för oss ingenjörer. På ett oerhört skickligt sätt beskriver han delar av världshistorien ur ett nytt perspektiv. Tex visste jag inget om första världskriget sett ifrån tyskarnas perspektiv i Afrika. Ser fram emot fortsättningen.

Elisabeth Karlberg

2012-02-20

Jag blev fångad av den här boken redan på första sidan..............Ser med spänning fram emot fortsättningen.

Pia Stendahl

2012-02-13

När jag läser får jag precis det jag hoppas på. En lättläst, spännande bok som är väl underbyggd med fakta. Jag dras omgående in i historien och vill följa bröderna för att få veta var deras liv tar vägen.

Som trogen Guillou-läsare så känner jag igen mig i tidigare böcker så till vida att det är en underdog som kämpar sig upp, i detta fall tre stycken, och som är fantastiskt duktiga på allt dom företar sig. Så är ju fallet även med Arn och Hamilton. Dessa fantastiskt begåvade människorna som så gott som saknar brister skulle kunna störa och göra att karaktärerna bara känns för otroliga. Dessutom faller deras liv i mångt och mycket bara på plats men av någon anledning så stör det mig inte alls.

Jag roas av kontrasterna i boken när vi ena stunden följer Lauritz på snöiga, stormiga Hardangervidda för att sedan följa nästa bror i en helt annan miljö nämligen Tanzania.

Brobyggarna är en läsvärd bok som är perfekt till lite sträckläsning och jag ser fram emot nästa bok i sviten. Jag hoppas då att jag får veta lite mer om vad som händer med Sverre.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

maggan bylund

2012-02-02

Nej, jag tycker att hela histórien är så osannolik,"naturligtvis" tjänar oscar mängder av pengar, laurits vinner självklart regattan, är klassetta i utbildningen, oerhört-för tiden- klarsynt tänkande om kvinnors värde och rättigheter, osv osv. bla-bla-bla. det blir väldigt mycket av det goda....för mycket.

Sofia Buhr

2012-01-31

Vilka olika betyg alla sätter på den här boken. Tvåor och fyror om vartannat. Jag håller med om att huvudpersonerna är ganska platta. Men beskrivningen av de olika länderna i början av 1900-talet är desto mer intressant.

Lars Bergqvist

2012-01-30

Fängslande och man har svårt att sluta läsa. Det som drar ner betyget är de för Guillou typiska karaktärerna som så många gånger tidigare har helt unika och jämförliga talanger och förmågor. Ska dock bli roligt att läsa fortsättningen.

Artur Foxander

2012-01-22

Jan Guillou har alltid placerat bättre versioner av honom själv i en svartvit värld där han ger uttryck för sin politiska uppfattning. Så även denna gång. Den här versionen är skriven under den Viktorianska tiden och sträcker sig fram till slutet av första värdskriget.

Huvudpersonerna är precis som vanligt framsynta, allvetande, kloka, män utan fel som är ytterst begåvade i varenda område som de rör vid och som tack vare sin enorma begåvning slår sig fram och blir otroligt framgångsrika. Nämnde jag att de är ödmjuka också? De tänker på sätt som givetvis ingen har tänkt på och givetvis går det alltid bra. Därav följer en fruktansvärd massa ryggdunkande från människor som inte trodde på idén från början.

De möts precis som alltid av ett gäng ohyggligt korkade, monstruösa, grymma människor som utför illdåd bara för att de känner för det.

I och med att alla hans böcker är enbart baserade på politisk agenda och önsketänkande så tänker jag bedöma den därefter... Och här kommer vi till ett stort problem: Det är INTE OKEJ att fantisera om att skjuta ihjäl 10 negrer med ett enda skott!!! Jag blev otroligt illa berörd!!!

Ett annan sak som fick mig att haja till efter att ha läst 15 av hans böcker är att alla huvudkaraktärer blir alltid väldigt rika. Vilket är en liten motsättning. Varför fantiserar vår "socialist" (kommunist) så mycket om pengar?

Jag ska inte säga att den här boken är genomusel. Den är riktigt dålig, men man måste ju medge att han är relativt duktig på att skriva... även om han är helt fantastiskt mycket bättre på att slå in öppna dörrar med sina endimensionella karaktärer.

Johan Widell

2012-01-22

Spännande första kapitlen, sedan blev det seeegt. Orkade bara halvvägs. Hade nog höga förväntningar efter alla bra böcker jag läst av Guillou.

Erika Rönngård

2012-01-11

Är i princip intresserad av att få veta hur det går, men vägen dit känns alldeles för seg. Dessutom: allt för perfekta och för sin tid chockerande framsynta för att kännas trovärdig.

Anna-Karin Marklund

2012-01-08

Den här boken gillade jag och ser fram emot fortsättningen i samma serie. Det som drog ner betyget för mig var all jakt och krigsbeskrivningar, det blev lite tröttsamt.

Eva Simonsson

2011-12-27

Den här boken började bra och engagerande, men snart nog började det bli seeegt... Personerna det handlar om är alla genomperfekta och allt kring handligen som går framåt hur långsamt som helst blir bara för mycket. Det är för mig som en enda pojkbok i vuxenform!! Guillou skall undervisa och mästra läsaren hela tiden, långrandiga förklaringar om krigsföring, elefantjakt, riter långt inne i Afrika, vinskola, seglarskola osv osv. Att jag aldrig lär mig...? Nu får det verkligen vara slut med Guillou för min del! Jag slutar lyssna på den här, och säger tack och adjö till Guillou!

Annelie S

2011-12-17

Vilken härlig äventyrsroman !! Ser redan fram emot nästa del i serien. Det var lika intressant att läsa om brodern i Norge som brodern i Afrika och det gjorde boken väldigt omväxlande o spännande. Saknade dock berättelsen om broder nr 3.

2011-11-30

En mycket bra bok var det här, tyckte jag. Tycker om böcker som blandar in historia i en roman. Och jag ska med glädje följa Jan Guillous nya romanserie, ”Det Stora Århundradet”, som börjar med den här boken, ”Brobyggarna”. Tror att den kommer att bli mer och mer intressant, ju närmare nutid man kommer. Den här boken utspelar sig under början av 1900-talet, och slutar när Första Världskriget tog slut. Kan helt klart rekommendera boken.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Sara Johansson

2011-11-30

Inledningsvis mkt fängslande men stundtals lite långrandig. Kommer dock absolut läsa uppföljaren!

Jonas Olsson

2011-11-29

Alla Guillous böcker handlar om samma sak: revansch. Han är en duktig berättare, men efter ett tag blir det tröttsamt med dessa historier. Förorättad/missförstådd/fattig/självärd/begåvad man ger sig ut på äventyr för att bevisa att han kan erövra världen/kvinnan med sin rättrådighet/envishet/kunskap.

Receptet följs även denna gång. Man får hoppas att han längre fram kan fördjupa historierna med denna bokserie. Denna första bok var spännande, men alltför ytlig och pojkboksaktig. Fanns referenser i boken till vissa Vilda Western-titlar och det är väl där böcker som denna ha sin främsta släktskap.

2011-11-15

Historiska romaner me like... storyn om 1900-talet presenterad som en släktkrönika där de tre norska bröderna ska spela huvudrollerna är kalas på många sätt. Guillou är ju som alla vet noggrann med sin research och detaljrikedomen flödar. Älskar verkligen när historia möter fiktion när man känner det som om man vore där, bildspråket som väcker upp dofter o bilder inom mig är härligt. Det som drar ner betyget är dels avsaknaden av Sverre i denna bok (antar han får större utrymme i nästa del, men ändå, en balans mellan bröderna i boken hade varit mycket mer intressant) Den del som blir tråkig för mig är Afrika-delen där vi följer Oskar... JÄSP... och allvarligt stör jag mig på lejonet simba och namnen som avslutas med kunta respektive kinte... MEN jag vill absolut läsa de böcker som följer!!

Anita H

2011-11-13

Jag älskade denna boken och bara längtar efter nästa!!

Jenny Brodd

2011-11-09

Skitdålig! Efter 138 sidor gav jag upp för det var allt för svårt att hålla sig vaken!!!

Tina Brännström

2011-11-08

Jag har just lyssnat färdigt på Brobyggarna av allas våran Jan Guillou, och tycker att det är en mkt bra bok. Mer eller mindre sträckläste den och kan nu bara vänta tills uppföljaren släppts. Om ni gillar Guillous böcker kommer ni inte bli besvikna. Lite historia blandat med intressanta människoöden, kärkel, spänning, exotiska miljöer och lite lagom med politiska pekpinnar (som alltid). En lyckad kompott. Ps. Tomas Bolme var uppläsaren och han tolkar Guillous böcker så bra tycker jag. En mkt behaglig röst att lyssna på.

Ewa Liljeroth

2011-11-06

Slutade läsa efter en tredjedel. Klarar inta av det allvetande perspektivet. Ska fortsätta när jag har mer tålamod.

Ingeborg Amnéus

2011-11-01

Hälften vore nog...

Thinka Berg Sköld

2011-10-30

En bra roman som med sitt språk förflyttar läsaren drygt 100 år tillbaka i tiden. Ser fram emot fortsättningen!

Ann Simonsson

2011-10-28

Tack vare Tomas Bolme som uppläsare fick boken 4 p. Hade nog inte orkat läsa boken! Kommer ge andra delen en chans.

Engelska Väninnan

2011-10-27

Lejonjakt i Afrika och brobyggande på Hardangervidda. Nej Jan, det här är inte det bästa Du har skrivit men det tråkigaste.

Conny J

2011-10-19

Guillou har något stort på gång. Denna bok tyckte jag mycket om. Ser fram emot att läsa fortsättningen, förhoppningsvis redan nästa höst..

Maria L

2011-10-17

Nej, den här levde inte upp till förväntningarna. Intressanta historiska fakta, men karaktärerna berör inte. Alldeles för platta.

Kenneth Olausson

2011-10-07

Guillou har skrvit en t-j-o-c-k episk idéburen roman som lär vara första delen i en kommande serie om 1900-talet. Ansatsen är imponerande. Resultatet likaså. Hans kunskaper förefaller både breda och djupa. Men skall en man född 1944 lyckas slutföra projektet. Låt oss hoppas på det bästa.

Paula Merio

2011-10-03

Tråkig så klockorna stannade. Min första bok av Guillou, förmodligen den sista också.

SivLouise Orädd

2011-09-29

Vi får följa det tre faderslösa pojkarna. Ödet visade upp pojkarna till lärda män som såg deras intelligens och kunnande. Efter år av akademisk utbildning i Tyskland går öden än en gång i vägen för dem. Och allt beror på kärlek. En återvänder till Norge, en flyr till England till ett liv i skandal. Den tredje flyr till Afrika. I denna bok får vi följa två av bröderna. Han som flyr till England hoppas jag vi får lära känna i nästa bok. Brodern i Afrika skapar sig en förmögenhet som i samband med första världskriget blir konfiskerat.Broder iNorge flyttar till Stockholm med sin halv tyska familj. Är spänd på hur deras liv kommer att bli eftersom de är Tysk anhängare, och med historia i bagaget så vet vi ju hur Tyskarna blev behandlade i sammband med världskrigen

SivLouise Orädd

2011-09-29

I denna första bok är det mest en transportväg fram till karaktärerna. Men man blir ändå nyfiken på fortsättningen. Boken känns som en verklighet.

Lena L

2011-09-15

Jan Guillou är tillbaka med ännu en riktigt bra historia. Jag ser fram emot att läsa vidare om ingenjörerna, brobyggarna och deras familjer. Mycket bra skildring om första världskriget i Afrika.

Lucky

2011-09-15