Brnnaren

Craven, M. W.

| 2020

VINNARE AV GOLD DAGGER AWARDM. W. Craven r lysande p att skapa spnning. Lotta Olsson, DN, vljer rets bsta deckare En vldigt spnnande start p vad som ser ut att bli en lysande serie. Mick Herron, frfattare till Slough House-serienEn seriemrdare brnner mnniskor levande vid de frhistoriska stencirklarna i Storbritanniens Lake District. Han lmnar inga ledtrdar efter sig, och polisen r hjlpls. Nr hans namn hittas inristat i de frbrnda resterna av det tredje offret tas den avstngde kommissarie Washington Poe tillbaka i tjnsten och kastas in i en utredning som han inte vill ha ngot med att gra. Han paras motvilligt ihop med den lysande men socialt tafatta civila utredaren Tilly Bradshaw och det omaka paret upptcker ett spr som enbart var menat fr Poe. I takt med att antalet offer kar brjar Washington Poe inse att mycket mer str...

Jag tycker alltid det r roligt att upptcka en (fr mig) ny frfattare. Just Craven hade jag tidigare inte hrt talas om utan jag fick denna bok rekommenderad av en granne. Tack fr det.
Fr vilka hrliga personligheter den innehller. Tilly! Hon r speciell, och vldigt intressant. Hennes karaktr lyfte boken tycker jag. Washington Poe r ocks en egen person. Denna duo r fina ihop och utgr ett team som skapar en bra handling.
Berttelsen r bra och jag hade vldigt svrt att frutse vem mrdaren var. Det uppskattas.

Ulla Englund

2023-05-31

Maria Jacobsson

2022-04-22

Frsta boken jag lser av frfattaren blev en riktig fulltrff! Vlskriven och med intressanta karaktrer i en engelsk milj, vad kan g fel? Samspelet mellan de tv huvudpersonerna Poe och Tilly lyfter hela boken.

Jesper Nvik

2022-01-29

Ny favorit

Lars Persson

2021-08-15

vldigt bra, spnnande och med hrliga beskrivningar av personerna, speciellt den socialt inkompetenta medarbetaren, ser fram emot flera bcker av denna frfattare

2021-01-08

M. W. Craven - Brnnaren - Betyg: 5 av 5. 📚 Brnnaren r den brittiske frfattaren M.W. Cravens frsta kriminalroman. Och det var verkligen en bra debut i den genren. Boken r vldigt vlskriven, mycket spnnande, har hrliga karaktrer, r riktigt otck, och inte ett dugg frutsgbar. Jag rekommenderar boken varmt till alla deckarlskare, och ser fram emot hans andra roman, som kommer i maj. (Bokfrlagets beskrivning av boken finns i kommentarerna).

Lollos bokhrna

2020-09-07

Ngon brnner mnniskor levande vid de frhistoriska stencirklarna i Storbritanniens Lake District. Inga ledtrdar lmnas och polisen str hjlpls.

Den avstngde kommissarien Washington Poe kastas in i jakten p mrdaren nr hans namn hittas inristat i ett av offren.

En vlskriven och ruggig historia med spnnande karaktrer. Det r en historia som aldrig tappar farten, utan spnningen hller i sig rakt igenom! Brittisk kriminalroman nr det r som bst.

Karin Johansson

2020-08-16

Nstan en 5a fr den. En av de bttre deckarna i r!

Marc Moore

2020-08-10

Extra allt. verdrivet grisiga mordfall med en verdrivet socialinkompetent medarbetare.
En spaningsledare som tar nacksving p en annan polis fr att han sa efterbliven om en medarbetare och avskedar honom p strt.....
Jag kan inte ta detta p allvar.

2020-06-17

Vad mer kan man nska av en deckare? Det r spnning rakt igenom en frfrande mrk historia. Det r vld, vergrepp, mrklggning men ocks en berttelse om den naiva mnniskans godhet. Hoppas Craven kan komma med en fortsttning, jag fortstter grna bekantskapen med Washington Poe och Tilly Bradshaw. Det finns tack och lov flera cliffhangers!

Spnnande, mrk & skickligt skriven!

Bettan_bokprataren

2020-05-31

Spnnande, mrk och fngslande. Varning fr strcklsning!
S ungefr vill jag brja min recension om den hr oerhrt spnnande boken.
Den r nstintill omjlig att recensera utan att sga fr mycket.

Washington Poe, huvudkaraktren r en mycket egensinnig man. Han r en riktig tjurig och besvrliga kollega som cheferna har det tufft att tygla. Trots det kan jag inte lta bli att gilla honom, han har en go humor som gr att jag skrattar mnga gnger trots det makabra som hnder i hisorien.
Tillsammans med Tilly Bradshaw, en superintelligent men ack s naiv tjej bildar de en helt otippad duo som r trevliga att flja. Dessa tv frgstarka och hgst intressanta karaktrer gr hela boken. Jag verkligen lskar deras framtoning.

Brnnaren r en lysande debutroman som hller vrldsklass. En riktigt hrlig brittisk kriminalromanen som har allt.
Hrliga karaktrer, ett bra driv och med spnning som aldrig dalar.
Jag hoppas p fler frn den hr briljanta frfattaren.