Brännaren

Craven, M. W.

VINNARE AV GOLD DAGGER AWARD»M. W. Craven är lysande på att skapa spänning.«  Lotta Olsson, DN, väljer årets bästa deckare »En väldigt spännande start på vad som ser ut att bli en lysande serie.« Mick Herron, författare till Slough House-serienEn seriemördare bränner människor levande vid de förhistoriska stencirklarna i Storbritanniens Lake District. Han lämnar inga ledtrådar efter sig, och polisen är hjälplös.  När hans namn hittas inristat i de förbrända resterna av det tredje offret tas den avstängde kommissarie Washington Poe tillbaka i tjänsten och kastas in i en utredning som han inte vill ha något med att göra. Han paras motvilligt ihop med den lysande men socialt tafatta civila utredaren Tilly Bradshaw och det omaka paret upptäcker ett spår som enbart var menat för Poe.  I takt med att antalet offer ökar börjar Washington Poe inse att mycket mer står...

Ulla Englund

2023-05-31

Maria Jacobsson

2022-04-22

Första boken jag läser av författaren blev en riktig fullträff! Välskriven och med intressanta karaktärer i en engelsk miljö, vad kan gå fel? Samspelet mellan de två huvudpersonerna Poe och Tilly lyfter hela boken.

Jesper Nåvik

2022-01-29

Ny favorit

Lars Persson

2021-08-15

väldigt bra, spännande och med härliga beskrivningar av personerna, speciellt den socialt inkompetenta medarbetaren, ser fram emot flera böcker av denna författare

2021-01-08

M. W. Craven - Brännaren - Betyg: 5 av 5. 📚 Brännaren är den brittiske författaren M.W. Cravens första kriminalroman. Och det var verkligen en bra debut i den genren. Boken är väldigt välskriven, mycket spännande, har härliga karaktärer, är riktigt otäck, och inte ett dugg förutsägbar. Jag rekommenderar boken varmt till alla deckarälskare, och ser fram emot hans andra roman, som kommer i maj. (Bokförlagets beskrivning av boken finns i kommentarerna).

2020-09-07

Någon bränner människor levande vid de förhistoriska stencirklarna i Storbritanniens Lake District. Inga ledtrådar lämnas och polisen står hjälplös.

Den avstängde kommissarien Washington Poe kastas in i jakten på mördaren när hans namn hittas inristat i ett av offren.

En välskriven och ruggig historia med spännande karaktärer. Det är en historia som aldrig tappar farten, utan spänningen håller i sig rakt igenom! Brittisk kriminalroman när det är som bäst.

Karin Johansson

2020-08-16

Nästan en 5a får den. En av de bättre deckarna i år!

Marc Moore

2020-08-10

Extra allt. Överdrivet grisiga mordfall med en överdrivet socialinkompetent medarbetare.
En spaningsledare som tar nacksving på en annan polis för att han sa efterbliven om en medarbetare och avskedar honom på stört.....
Jag kan inte ta detta på allvar.

2020-06-17

Vad mer kan man önska av en deckare? Det är spänning rakt igenom en förfärande mörk historia. Det är våld, övergrepp, mörkläggning men också en berättelse om den naiva människans godhet. Hoppas Craven kan komma med en fortsättning, jag fortsätter gärna bekantskapen med Washington Poe och Tilly Bradshaw. Det finns tack och lov flera cliffhangers!

Spännande, mörk & skickligt skriven!

Bettan_bokprataren

2020-05-31

Spännande, mörk och fängslande. Varning för sträckläsning!
Så ungefär vill jag börja min recension om den här oerhört spännande boken.
Den är nästintill omöjlig att recensera utan att säga för mycket.

Washington Poe, huvudkaraktären är en mycket egensinnig man. Han är en riktig tjurig och besvärliga kollega som cheferna har det tufft att tygla. Trots det kan jag inte låta bli att gilla honom, han har en go humor som gör att jag skrattar många gånger trots det makabra som händer i hisorien.
Tillsammans med Tilly Bradshaw, en superintelligent men ack så naiv tjej bildar de en helt otippad duo som är trevliga att följa. Dessa två färgstarka och högst intressanta karaktärer gör hela boken. Jag verkligen älskar deras framtoning.

Brännaren är en lysande debutroman som håller världsklass. En riktigt härlig brittisk kriminalromanen som har allt.
Härliga karaktärer, ett bra driv och med spänning som aldrig dalar.
Jag hoppas på fler från den här briljanta författaren.