Bränn alla mina brev

Schulman, Alex

Tre tidsperspektiv. Två generationer. En hemlighet.Efter ett uppslitande gräl inser Alex att han bär på en vrede, ett odefinierbart mörker. Besatt av att ta reda på dess ursprung följer han ledtrådar som tar honom tillbaka till sommaren 1932 och vintern 1988 ? och de ödesdigra händelser som kom att förändra allt.I Bränn alla mina brev väver Alex Schulman samman tre perspektiv till en berättelse som överskrider både tid och rum. Med hjälp av autentiska brev och dagboksutdrag avtäcker han inte bara århundradets kärlekshistoria, utan även dess tragiska konsekvenser. Det är en gripande och djupt personlig skildring av passion och svartsjuka, och hur ett möte i det förflutna kan skapa svallvågor över årtionden.

Vilken historia han nystat fram! När Alex börjar rota i sin familjs förflutna dyker mörka sidor upp - med djupare sår och en kamp på liv och död som är svår att ens föreställa sig.

Det som gör att boken haltar lite för mig är att jag hela tiden funderar på om det verkligen är sant. Att det låter lite väl otroligt. Och varje gång en sådan tanke kommer krypande bryts illusionen: den fjärde väggen rasar (eller hur säger man?). Alex poängterar gång på gång, även i titeln, att det är just en roman och att han till viss del förbättrat historien för att få den mer passande i bokform, men ändå kommer jag på mig själv och blir störd av insikten.

Ändå bränner det till rejält flera gånger. Det är hjärtskärande sorgligt, ett klaustrofobiskt öde som endast hör hemma i mardrömmar. Jag sitter och hoppas in i det sista att det ska sluta lyckligt. Men hade det slutat annorlunda hade inte Alex funnits... Så bokens slut är förstås självklart. På ett obarmhärtigt vis.

Att man kan känna sån kärlek. Vilken otrolig kemi som måste ha uppstått mellan Karin och Olof. Jag hoppas de är med varandra nu. Att de till sist fick varandra i det som kanske kommer sedan.

Jösses vilken stark berättelse!

Jag är jämnårig med Alex Schulman men har alltid upplevt honom som en "arg, skrikig ung man". Här får jag en seriösare bild av honom genom hans berättelse om sina morföräldrar. Välskrivet och mycket intressant, kunde inte sluta lyssna.

Tyvärr är just denna författaruppläsning väldigt sluddrig, något han inte gjort i sina tidigare uppläsningar. Detta vägs upp mot en mycket stark berättelse som jag mycket varmt rekommenderar.