Bränn alla mina brev

Schulman, Alex

Tre tidsperspektiv. Två generationer. En hemlighet.Med skicklig hand väver Schulman samman en berättelse som överskrider både tid och rum. Det är en gripande och djupt personlig skildring av identitet, familj och hur en händelse kan skapa svallvågor som går genom generationer.

Pernilla Hansson

2023-12-19

Hade inte velat läsa något av Alex Schulman, men jag måste erkänna att denna var över förväntan. Läsvärd!

Ellen Edlund

2023-10-13

Signe

2023-06-02

Mycket intressant och känslosam bok. Välskriven och öppenhjärtlig.

Eleonora Nordström

2023-03-07

Helena Rasmusson

2023-01-17

Mycket bra! Välskriven! Trevligt upplägg med tre tidsepoker. Kommer läsa fler böcker med denna författare!

Hjortronhyllan

2022-12-15

Om 60 år kommer Alex son skriva boken "radera all min messenger historik".

Bränn alla mina brev är en skickligt manövrerade skattjakt efter en sanningen som ingen visste eller ville skulle finnas i släkten. Vandringen mellan nutidens letande och händelserna som inträffade ger ett medryckande. De korrekta breven varvade med anekdoter väver ihop pusslet om en narcissist som förstör en kvinnas liv. De hemska blandas med det komiska och nyromatiska. Jag ville ogilla denna bok. Men kan inte. Den är bra.

En 4a

Eva Pettersson

2022-11-06

Välskriven, spännande och med en vackert beskriven kärlekshistoria i botten. Boken väckte nyfikenhet och känslor av ilska, glädje, sorg och spänning.

Ingrid

2022-10-29

Bra

En mycket gripande och viktig bok som väcker mycket tankar.

Karin Adrian

2021-01-12

Cecilia U

2021-01-10

Jag sträckläste denna bok, som är än mer gripande än "Glöm mig". Vilken berättelse och framför allt, vilken återberättelse. Tack, Alex.

Mikaela86

2020-12-27

Välskriven bok om ett kärlekstriangeldrama på 30-talet. Vilken fruktansvärd man Sven Stolpe var och vad sorgligt att Karin Stolpe inte fick vara med sin stora kärlek istället. Det är så fruktansvärt hur han har henne i sitt våld. En stark historia men ändå något som saknas för att jag ska gilla den lika mycket som hans tidigare böcker.

Emelie

2020-10-25

Återberättelsen av deras liv är fängslande. Men jag tycker inte alltid tankesättet som Schulman försöker återskapa är förenligt med 30-talets Sverige. Dessutom retar jag mig inledningsvis på hur Schulman själv försöker skylla sitt eget beteende på hans morfar. Kanske inser han detta själv i slutet av boken.

Jennie Carlander

2020-07-21

Mimmi Leander

2020-03-28

Tycker Alex Schulman lyckas vara så äkta i det han gör och det fascinerar mig. Han är så öppen och transparent med alla sina sidor på ett sätt som verkligen berör. Jag tyckte boken var otroligt gripande.

Angelika G

2020-01-06

Boken var väl ganska bra. Ganska intressant dock ibland lite väl utdragen.
Tycker inte riktigt om författaren eller genre men gav ändå boken chans då de flesta i min omkrets pratade gott om den och jag är inte besviken. Dock skulle jag vilja se någon sorts återkoppling till första kapitlen där A.S beskrivet sitt liv.

Vahid Shahedi

2019-11-07

Alex Schulmann börjar prata med sin terapeut om att hans barn och fru undviker medvetet att göra just honom upprörd, för att de är rädda för hans reaktion. Han är helt enkelt arg och reaktiv. Han försöker gräva i roten till hans reaktion och upptäcker en minst sagt fascinerande familjehistoria. Jag lyssnade på denna bok och hade väldigt svårt att pausa. Alex har lyckats med konststycket att utifrån gamla dokument berätta en fascinerande historia som känns väldigt levande och själfull.

Susann Hertz

2019-10-31

Kort och fascinerande, dock hade jag önskat mer återkoppling till det inledande kapitlet om hans egen kamp mot ilskan osv.

Kristina Carlsson

2019-09-28

Jag hade aldrig köpt eller läst denna roman om inte läsecirkeln jag är med i hade valt ut just denna bok.
Jag gillar helt enkelt inte Alex Schulman och delar inte hans åsikter. Enligt mig är han ryggradslös och jag grämer mig fortfarande över att jag köpte boken som pocket och att han får provision på mitt köp. Gjort är gjort och nu är boken utläst.
Jag måste erkänna att det var en bitvis vacker och bitvis grym historia han berättar om sin morfar och mormor Sven och Karin Stolpe och Karins okända kärlekshistoria med den kände författaren Olof Lagercrantz. Sven och Karin, ett par ur den svenska överklassen, vars liv än i dag påverkar hela släkten där många av deras barn och barnbarneär kända på olika sätt även i dag.
Vad är sant och vad är påhittat av författaren för att romanen skall bli läsvärd? Inte vet jag, men den frågan följer mig genom läsningen.

Maria Jacobsson

2019-08-01

Jag hade ett stort motstånd mot denna bok, då min åsikt om författaren är att han är en märkvärdig översittartyp. Men så blev jag nyfiken när biblioteket lagt den på 7-dagarslån. Och jag blev positivt överraskad. Boken är en finstämd berättelse om kärlek och hur en enda person kan härska över flera personers öde och förpesta deras liv. Den handlar om gift som rinner genom generationer och sprids till nästa generation - om inte någon stoppar det. Tänkvärd och lättläst.

Mia Mellbin

2019-07-21

Jättebra bok och ett spännande inslag att Alex söker sin egen historia mitt i berättelsen. Älskar hur den är skriven och hur berättelsen vecklar ut sig steg för steg. Läsvärd!

Lisa Rågdahl

2019-06-28

Spännande och hemsk historia som kastar glimtar från en annan tidsepok.

Kristian

2019-06-27

En väldigt gripande historia.

Johan

2019-06-18

En av mina starkaste läsupplevelser 2019. Tanken på att detta har hänt är kittlande, och jag kunde inte lägga ifrån mig boken när jag väl hade börjat.

Marie Olofsson

2019-05-27

Mycket bra och gripande

D

Daniel Frank

2019-05-25

Yta söker djup. Som så ofta med Schulman landar det påstådda djupet i välinventerad ytlighet, en slags spekulativ inventering av välanvända känslosträngar som han patenterat genom tidigare böcker. Frustrerande när en person, som uppenbarligen söker finna djup och rötter i förklaringar, endast landar i en ansats. Språket är, som sedvanligt, sällan märkt av djupare kvaliteter. Att kalla denna bok en "djupt gripande personlig skildring" känns fullkomligt orättvist. Familjens eventuella hemligheter förblir okända för läsaren, som dock serveras en utspätt tunn soppa över ett alltför stort antal sidor.

Birgitta Petersson

2019-05-19

Mycket bra, vilket kvinnoöde bland kända män.

2019-05-09

Lysande, gripande, självutlämnande, välskriven!

A Bookaholic Swede

2019-05-01

Jag älskar att läsa om förbjudna kärlekshistorier. Och de bästa är de som är sanna. Som den som Alex Schulman upptäcker när han undersökte sina rötter. Hans mormor Karin förälskade sig i en annan man och denna affär kom att prägla hela hennes liv och kommande generationer. I boken får man läsa om Alex barndom, det han minns av sina morföräldrar samt hans grubblerier som vuxen. Om vart hans vrede kommer ifrån. Vi får också en inblick i Karin Stolpes och Olof Lagercrantz kärlekshistoria.

Handlingen i Bränn alla mina brev är både sorglig och grym. Men stundtals är den också väldigt vacker som när man läser om det förälskade paret. Innan allting går fel. Jag fullständigt slukade boken och jag kan inget annat säga att den verkligen gjorde ett intryck på mig. Detta biografiska verk är ett måste att läsa och jag bara måste läsa Alex Schulmans andra böcker.

Sara Höglund

2019-04-21

A H

2019-03-02

Intressant läsning.

Beatrice

2019-03-01

Fantastiskt språk. Läste den supersnabbt för inget i texten stannade upp mig. Lite väl melodramatiskt men herregud, vilken historia. Visste inte vem vare sig Sven Stolpe, Karin Stolpe eller Olof Lagerkrantz var innan, borde minnas det nu . Lite tragiskt att Karin sköljs mellan de två männens äganderätt hela tiden, att hennes ägande inte räknas. Olofs kärlek dör aldrig heter det i boken, han väntar hela livet på att hon ska göra sig kvitt Sven. Vad hon vill är desto mer oklart. Det framgår tydligt att hon är kär i Olof i allafall i början men när han sextiofem år senare kräver henne på kärlek igen så känns det bara fånigt. Låt kvinnan vara.

Anna Hallqvist

2019-02-01

Det här blir inte en bokrecension i dess vanliga form, men å andra sidan är det inte en helt vanlig bok heller. Då och då händer det, att en författares ord tar sin in under huden och väcker starka minnen till liv. Minnen som tvingar en att se sina egna demoner i vitögat. Det var vad som hände mig när jag läste "Bränn alla mina brev", handen på hjärtat - det är inte första boken av Alex som berör mig på djupet. Han har en förmåga att skriva på ett sätt som få har.

Jag har levt i destruktiva förhållanden, en ovana jag hade som yngre men tack och lov numera har gjort upp med och tagit mig ur det. Det var minnen från dessa som väcktes, då Alex berättar om sin mormor och morfar, Karin och Sven Stolpes, förhållande.

Det krävs mod att så ärligt som Alex gör, att berätta om upprinnelsen till varför han delger oss den här historien. Det började med ett tufft gräl som gör att Alex inser att han bär på ett mörker och en ilska som påverkar hans relation med sin egen familj. Han börjar gräva i sin familjehistoria, vilket resulterar i denna bok. Genom brev och dagboksanteckningar lägger han Karins tragiska livspussel, han hittar hennes längtan och öde. Å som jag känner med Karin! De bojor hennes tyranniske man slår om henne, jag vet den kvävande känslan av att fråntas sina valmöjligheter. Det är många tårar som faller under läsandets gång. Jag gråter både Karins och mina egna. En annan tid, ett helt annat slags liv - men ändå så många likheter. Jag tog mig ur bojorna, även om det var skrämmande och svårt. Karin kämpade också för sin frihet, men hennes öde blev ett helt annat än mitt.

Den här boken har så många bottnar. Det är århundrades kärlekshistoria, den innehåller stor sorg och obegränsat med smärta. Spänning. Längtan. Hopp och mörker. Till sist, en man som inte finner sig i att vara en del i sin släkthistorias negativa spiraler, utan väljer att göra upp med sig själv. Jag beundrar det, beundrar Alex så otroligt mycket.

Kan varmt rekommendera alla att läsa Bränn alla mina brev. Läs den, bara gör det!

Lars B.

2019-02-01

Bra och välskriven på alla sätt, men det är alltid komplicerat med dessa uppgörelseromaner som Gyllenhammar och Feldt m fl. Måste alla familjedramer komma i offentlighetens ljus för att den som har erfarenhet av dem ska komma vidare? Kanske är jag snäv i tanken.

Sarah

2019-01-26

Tyckte mycket om boken. Läst författaren tidigare böcker också. Lättläst

Bokslukerskan 93

2019-01-19

Bokslukerskan 93

2019-01-18

En bok alla borde läsa. Visar ett annorlunda förhållande byggt på lögner och hur förakt och hat går vidare i arv i generationer, som ett spridande gift. Inte bara en grym och välskriven bok utan också en tankeställare!

Bokdjungeln

2019-01-16

Schulman poängterar att detta är en roman men som bygger på verkliga händelser. Kalla den vad du vill, men jag tycker den känns väldigt rak och ärlig. Under tiden jag läser kommer jag på mig själv med att önska om ett lyckligt slut. Fast jag vet att det inte blir så, så blir jag ändå ledsen när jag kommer till sista sidan och verkligen inser detta. Schulman är duktig på att skriva och det blir därför enkelt att se händelserna framför sig. Kanske är det också därför jag, efter att läst ut boken går och tänker på Karin och hur hon kunde ha levt ett annat liv. Om omständigheter och samhället sett annorlunda ut.
En lättläst bok, även om bokens innehåll är tungt.

Vilken historia han nystat fram! När Alex börjar rota i sin familjs förflutna dyker mörka sidor upp - med djupare sår och en kamp på liv och död som är svår att ens föreställa sig.

Det som gör att boken haltar lite för mig är att jag hela tiden funderar på om det verkligen är sant. Att det låter lite väl otroligt. Och varje gång en sådan tanke kommer krypande bryts illusionen: den fjärde väggen rasar (eller hur säger man?). Alex poängterar gång på gång, även i titeln, att det är just en roman och att han till viss del förbättrat historien för att få den mer passande i bokform, men ändå kommer jag på mig själv och blir störd av insikten.

Ändå bränner det till rejält flera gånger. Det är hjärtskärande sorgligt, ett klaustrofobiskt öde som endast hör hemma i mardrömmar. Jag sitter och hoppas in i det sista att det ska sluta lyckligt. Men hade det slutat annorlunda hade inte Alex funnits... Så bokens slut är förstås självklart. På ett obarmhärtigt vis.

Att man kan känna sån kärlek. Vilken otrolig kemi som måste ha uppstått mellan Karin och Olof. Jag hoppas de är med varandra nu. Att de till sist fick varandra i det som kanske kommer sedan.

Y

Yvonne Landell

2019-01-10

En väldigt sorglig bok som var lite svårläst i början men som blev bättre och bättre.

Karin Axell

2018-12-29

Jösses vilken stark berättelse!

Jag är jämnårig med Alex Schulman men har alltid upplevt honom som en "arg, skrikig ung man". Här får jag en seriösare bild av honom genom hans berättelse om sina morföräldrar. Välskrivet och mycket intressant, kunde inte sluta lyssna.

Tyvärr är just denna författaruppläsning väldigt sluddrig, något han inte gjort i sina tidigare uppläsningar. Detta vägs upp mot en mycket stark berättelse som jag mycket varmt rekommenderar.

Maja Dukic

2018-12-28

✉️Dags för recension✉️
Bränn alla mina brev av Alex Schulman
——————————————
Denna bok var jag skeptisk till en början-eftersom jag inte har läst något av Alex innan. Men vad fel jag hade! Han skriver så öppet och sårbart. Han är duktig i sitt skrivande jag tycker om hur han väver ihop olika händelser i denna bok.
Boken rör sig genom tre olika perspektiv där vi följer Alex i nutid, då han var barn och även hans mormor Karin och morfar Sven Stolpe.
Denna bok mina vänner är en underbar kärlekshistoria som aldrig fick se dagens ljus att blomma ut, och som fick en tragisk slut. Men inte mellan Karin och Sven, utan mellan Karin och Olof.
Jag tyckte mycket om Karin, Alex har fångat upp henne som en stark kvinna med mycket personliget. Men inte när det kom till Sven. Hon var så undergiven sin man och i viss mån rädd för honom. Genom hela boken, och genom hela deras liv, plågar han henne med det destruktiva äktenskap pga att hon älskade en annan man. Karin var ett fånge i sitt äkenskap i hela sitt liv.
Jag tycker att det är så sorgligt.
I boken tar vi del av autentiska utdrag ur dagböcker och kärleksbrev mellan Karin och Olof.
Så bra skriven. Läs den om du har möjliget.

Anki Olsson Flodin

2018-12-28

Vackert språk, fin komposition och en drabbande historia. Det blev det liv det blev.

John C

2018-12-23

Alex Schulman försöker förstå var hans vrede kommer ifrån. Under en terapisession får han kartlägga hur relationerna i släkten ser ut. När han är klar märker han att alla defekta och trasiga band återfinns på moderns sida. Och roten till all dysfunktionalitet tycks härstamma från morfar Sven Stolpe.

Alex gräver vidare och upptäcker en.kärlekshistoria mellan Olof Lagercrantz och Karin Stolpe. En olyclklig sådan för samtliga inblandade och kastar nytt ljus över fiendskapen mellan Olof och Sven.

Stark läsning, och man känner stort medlidande med Karin Stolpe under läsningen...

Torbjörn Nilsson

2018-12-21

"Mjölby Universitet!!??" Sven Stolpe skulle ha avfärdat boken med en föraktfull, tillintetgörande fnysning. Eller kanske ändå glatts åt att hans hemligheter blottläggs, vädras ut. Äntligen!

Stolpes förakt och stränga disciplin går också igen hos Alex (och mig) på ont och gott, t o m i hans boktitlar: SKYNDA att älska, GLÖM MIG, BRÄNN MINA BREV.

Boken börjar med att en stekpanna åker i väggen. Alex nedärvda ilska har kommit i dagen och måste hanteras för att rädda äktenskapet. Så börjar jakten på dess ursprung...

Det blir ett drabbande och berörande forskningsarbete kring ett kort kärleksdrama mellan Sven och Karin Stolpe och Olof Lagercrantz 1932, som kom att få tragiska förödande konsekvenser för resten av deras liv.

Alex bjuder på vänskapliga blinkningar till sin vän Sigge Eklund och sin idol Tomas Tranströmer, i en skickligt komponerad, välskriven och trots det tunga innehållet, behagligt lättläst bok.
Enda (lilla) bristen är slutet, som trots allt tårfyllde min ögon.

Sten

2018-12-14

Ett verklighetens grekiskt drama, jag läser i ett sträck. Jag beundrar Alex Schulman, han väjer inte för sanningen och vägrar hålla sig till familjeregeln som råder i dysfunktionella familjer - "det här pratar vi inte om". Han vågar gräva i det otänkbara och sätta ord på det och han gör det dessutom väldigt bra. Det är en omöjlig och sann kärlekshistoria som bit för bit vecklar ut sig och som efter decennier i dvala får liv och på något vis känns det som att det ger Karin, Alex mormor och huvudrollsinnehavaren i berättelsen någon form av upprättelse. Jag uppskattade boken mycket.

Björn Öijer

2018-12-09

Gripande om Alex Schulmans morföräldrar

Spännande som en begåvad deckare. Lättläst som en barnbok. Passionerad som olycklig kärlek. Tragisk som livet självt. Alex Schulman har återigen begått en lysande litterär prestation.

”Bränn mina brev” är fjärde titeln i Schulmans självbiografiska romansvit. Efter böckerna om pappan, hans älskade och mamman satte han sökarljuset på mormor och morfar. Drivkraft den här gången var att utforska det mörker och den vrede som Alex upplevde sig ha ärvt från mammans släkt. En vrede som nu skrämde hans egna barn.

Författaren arbetar som en detektiv. Söker i arkiv och privata gömmor, intervjuar folk. Tack vare att hans morfar hette Sven Stolpe finns det oerhört mycket efterlämnat material att granska: brev, dagböcker, pjäser, romaner…

Spåren leder honom till kursgården Sigtunastiftelsen sommaren 1932. Där blir Sven Stolpes hustru Karin förälskad i lungsjuke stipendiaten Olof Lagercrantz. En uppslitande hemlighet som bevarats bakom lyckta dörrar i bägge familjerna. Alex kommer över nycklarna till hemligheten och kan jämföra händelserna 1932 med sina besök hos morföräldrarna på 1980-talet.

Boken skildrar denna växelverkan med stigande intensitet. Ur gömmorna stiger ett passionsdrama som gjorde författarna Sven och Olof till bittra rivaler under återstoden av deras levnad. Ett trauma på liv och död där Karin Stolpe vädjar till Olof att bränna hennes kärleksbrev.

Karin är bokens huvudperson och hennes livsöde blir en berättelse om sorg, rädsla och uppoffring. Jag lider med henne som läsare och önskar henne ett helt annat liv. Hennes make reduceras till en maktfullkomlig, hämndlysten narcissistisk tyrann. Porträttet verkar trovärdigt utifrån bevarade handlingar och Alex’ egna barndomsminnen.

Därmed inte sagt att detta är sanningen om hat, vrede och oförsonlighet på mödernet hos Alex Schulman. Han medger i efterordet att han begått förenklingar och brott mot kronologin. Särskilt gäller nog detta en bilolycka där författaren gör en tolkning som inte är invändningsfri. Som i all skönlitteratur – detta är en roman – offras delar av verkligheten på dramatikens altare.

Tack för en gripande läsupplevelse, Alex!

Briljant, fascinerande och gripande!

klas heurlin

2018-11-23

Jag har alla Alex tidigare böcker och gett dem betyget 4. Även de han har skrivit tillsammans med Sigge Eklund. De har varit skrivna i glädje och inspiration, men ändå inte nått ända fram. Som om något saknats, men jag har svårt att sätta fingret på vad. Språket har varit bra, så för mig har kanske inte historierna varit tillräckligt bra.

Med den här boken når han ända fram. Här är också språket bra, men de starka känslor han nog har för historien, delar han generöst med sig. Och vilken historia! Den var länge sedan jag gjorde avkall i mitt privatliv på grund av en bok. Även om jag skäms för det, valde jag att fortsätta läsa boken istället för att titta på teve med min dotter som hon så gärna ville. Jag bara måste få veta, blev den drivkraft som Alex skickligt ger mig under det att han berättar ett drama, som otroligt nog är sant.

2018-11-12

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst sex böcker tidigare av Alex Schulman. Privat – Mejlkorrespondens som han skrev tillsammans med Carolina Gynning. TID – Livet är inte kronologiskt och RUM – En roadtrip genom psyket som han skrev tillsammans med Sigge Eklund. Och så tre böcker som han har skrivit ensam, Skynda att älska, Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött, och Glöm mig.

Jag har tyckt mycket om alla böckerna. och speciellt om dom tre böckerna som Alex Schulman har skrivit ensam. Länkarna går till mina recensioner av böckerna.

Och boken Bränn alla mina brev gjorde mig inte besviken. För jag tyckte att den var lika bra som författarens tidigare böcker.

Boken är en roman, men den bygger på verkliga händelser i författarens släkt. Den är mycket personlig och gripande. Och precis som Alex Schulmans tidigare böcker, så är det ett väldigt fint språk i boken.

Rekommenderas varmt.