Bränn alla mina brev

Schulman, Alex

Tre tidsperspektiv. Två generationer. En hemlighet.Med skicklig hand väver Schulman samman en berättelse som överskrider både tid och rum. Det är en gripande och djupt personlig skildring av identitet, familj och hur en händelse kan skapa svallvågor som går genom generationer.

Vilken historia han nystat fram! När Alex börjar rota i sin familjs förflutna dyker mörka sidor upp - med djupare sår och en kamp på liv och död som är svår att ens föreställa sig.

Det som gör att boken haltar lite för mig är att jag hela tiden funderar på om det verkligen är sant. Att det låter lite väl otroligt. Och varje gång en sådan tanke kommer krypande bryts illusionen: den fjärde väggen rasar (eller hur säger man?). Alex poängterar gång på gång, även i titeln, att det är just en roman och att han till viss del förbättrat historien för att få den mer passande i bokform, men ändå kommer jag på mig själv och blir störd av insikten.

Ändå bränner det till rejält flera gånger. Det är hjärtskärande sorgligt, ett klaustrofobiskt öde som endast hör hemma i mardrömmar. Jag sitter och hoppas in i det sista att det ska sluta lyckligt. Men hade det slutat annorlunda hade inte Alex funnits... Så bokens slut är förstås självklart. På ett obarmhärtigt vis.

Att man kan känna sån kärlek. Vilken otrolig kemi som måste ha uppstått mellan Karin och Olof. Jag hoppas de är med varandra nu. Att de till sist fick varandra i det som kanske kommer sedan.

Jösses vilken stark berättelse!

Jag är jämnårig med Alex Schulman men har alltid upplevt honom som en "arg, skrikig ung man". Här får jag en seriösare bild av honom genom hans berättelse om sina morföräldrar. Välskrivet och mycket intressant, kunde inte sluta lyssna.

Tyvärr är just denna författaruppläsning väldigt sluddrig, något han inte gjort i sina tidigare uppläsningar. Detta vägs upp mot en mycket stark berättelse som jag mycket varmt rekommenderar.