Bröllopsbesvär

Dagerman, Stig

Den unga bonddottern Hildur ska stå brud med den många år äldre slaktaren Westlund. Men så knackar en okänd person knackar på brudens fönster, hon får ett anonymt brev och en sjuk luffare anländer som objuden gäst. Under det kommande dygnet kommer det förflutna ikapp. Stig Dagermans korta men kraftfulla författarskap räknas som ett av den svenska 1900-talslitteraturens viktigaste bidrag. Under häpnadsväckande få år skrev han romaner, noveller, artiklar, reportage, dagsverser och dramatik som kommit att stå som milstolpar i svensk modernism och realism - och därtill alltid funnit nya läsare.

Jan Svensson

2014-10-16

Ovanlig bok som tar lite tid att smälta. I början är språket lite knöligt, men antingen vänjer man sig eller så förändrades det. Andra halvan är ren lustläsningen. Bitvis sorglig men blandat med dråpliga episoder.

Mylar .

2011-09-12

Språket. Ack dessa meningar som flyter in i min hjärna helt utan ansträngning. Tyvärr säger meningarna inte mycket vettigt i den här boken, utan det är mest ett sammelsurium av karaktärer med svåra persolighetsproblem och osannolika händelser. På en riktig brakfest brukar någon eller några råka ut för minnesvärda händelser, positiva eller negativa. Här råkar osannolikt nog samtliga ut för sådana händelser. Det blir lite för mycket. Trots att det är vasst och pricksäkert blir det svårläst och övermäktigt.

2011-09-12

Nej det här var inget som passade mig. Bitvis kändes det som att nu kommer boken att bli bra men sedan tog det stopp igen och hela historien var totalt ointressant (för mig), den var jäkligt seg mestadels

Anders Bergqvist

2010-09-28

Det här är en av dom absolut mest läsvärda böcker jag någonsin läst. Full av allvar och humor skriven av en författare som hade stor levnadsvisdom och en vassare penna än de flesta. Kanske Dagermans bästa, enligt min ringa mening.

Samuel Karlsson

2010-01-18

Genialisk. Den svarta humorn är oslagbar.