Början på något nytt

Fagerlund, Jenny

| 2021

Johanna har precis flyttat med sin familj till Båstad. Här ska hon få tid att förverkliga sig själv, och skriva den stora romanen hon alltid har drömt om. Men flytten blir inte alls som hon har tänkt sig. Snarare börjar hon fundera på om allt inte är ett enda stort misstag. Medan vännerna skaffar barn och stadgar sig satsar Alex på en karriär som influencer och trivs bra med det. Efter ett uppslitande otrohetsdrama flyr hon till familjens sommarstuga. Väl där inser hon hur ensam hon egentligen är. Trots att hon har trehundratusen följare på Instagram har hon ändå ingen att vända sig till när livet faller samman. Efter fyrtio år som flygvärdinna har Mona motvilligt gått i pension. Det som borde vara en fantastiskt härlig tid är helt tvärtom. Honvet inte vad hon ska göra med all tid som hon plötsligt fått över. Vem är hon nu? Och hur ska hon hantera sorgen hon bär på när hon inte längre...

Bookishlyfalling -

2022-05-06

Tre starka kvinnor som finner varandra på ett kanske oväntat sätt. Början på något nytt var en feelgood som passade mig perfekt. Somrig, härlig och kvinnor som utvecklas, vad finns det att inte gilla med det? Detta är en bok som kan läsas av många åldersgrupper!

Jag blev alldeles pirrig i magen av vissa kapitel i slutet av boken.

Början på något nytt var underbar! Jenny Fagerlund är en expert på att skriva feelgood!

Therese

2022-03-07

Underbar med ett stråk av svärta. Om att träffa nya, kanske oväntade, vänner. Jag drogs direkt in i de parallella berättelserna.

En ny "måste-läsa" bok!
Inget ont som inte har något gott med sig heter det ju. Även om det kanske inte känns så när man är mitt uppe i t.ex. en livskris. Och det är precis vad Johanna, Alex och Mona är i Början på något nytt. Alla tre känner sig ensamma och våndas över sin livssituation och de val de står inför. Just ensamhet, livet och förväntningar går som en röd tråd genom hela boken, men även vikten av vänskap är en viktig ingrediens i denna feelgood-kaka.

Jenny Fagerlund har återigen visat att hon är en av Sveriges feelgood-drottningar. Hon har en förmåga att skildra verkligheten på ett verkligt sätt, med rätt blandning av ljus och mörker. Redan innan jag läst 100 sidor blev jag så känslomässigt berörd att jag kände hur tårarna var på väg. Boken är både välskriven och lättläst och författaren har fångat Båstad på ett väldigt bra sätt. Det enda som jag kände inte riktigt klickade var slutet. Jag upplevde det som aningen forcerat och abrupt. Eller så var det så att jag inte ville att boken skulle ta slut. Oavsett känns det som ett bra upplägg för en uppföljare.

Johanna har precis flyttat till Båstad med sin familj, hon drömmer att skriva en bok, att hitta nya vänner och passa in, men det blir inte så enkelt som hon tänkt sig - Var flytten ett misstag?
Alex flyr till familjens sommarstuga i Båstad då hon upptäcker att hennes pojkvän är otrogen. Hon är influenser med många följare men känner sig ändå ensam.
Mona har motvilligt gått i pension efter 40 år som flygvärdinna - jobbet hon älskade men som också hjälpte henne att förtränga och hantera en sorg.
Dessa tre kvinnor möts av en slump och det blir början på något nytt….

Det här är en underbar pärla - feelgood när den är som bäst. Jag har läst alla Jennys böcker och jag är såld varje gång och längtar "tålmodigt" efter nästa bok. Den här boken innehåller alla de klassiska ingredienserna för att bli en bra feelgoodbok - kärlek, vänskap, utanförskap, sorg, otrohet….det är en välskriven, lättläst bok som har djup, värme, den känns genuin, vardaglig och realistisk och jag fångas med och lever mig in i de olika karaktärernas liv och känslor. Det är en balanserad blandning av ljus och mörker och belyser vardagliga saker om hur vi kan uppleva utanförskap, otrohet, att flytta och ett liv som nybliven pensionär. Känslan när sista sidan är läst och jag slår igen boken, den där varma känslan i magen och hjärtat, när den uppstår då är det en riktig pärla - precis den känslan får jag av denna bok.

sannareads

2021-09-30

En riktigt välskriven bok som är omöjlig att lägga ifrån sig
Jag tror det är dags att Jenny Fagerlund får komma upp på listan bland mina favoritförfattare.

Mona, Johanna & Alex är alla tre väldigt olika kvinnor med liv som skiljer sig från varandra. Trotts detta finner de varandra och detta blir början på en väldigt fin vänskap.

Jag tyckte om att följa alla tre karaktärerna och deras livsöden. Men min favorit var nog Johanna! I början hade jag lite svårt för Mona då hon verkar vara lite butter och tråkig men när sidorna flyger förbi börjar jag tycka mer och mer om henne. Alex var omöjlig att inte tycka om, hennes positiva personlighet var verkligen behövlig i deras lilla grupp då Johanna kändes lite blyg och Mona som sagt var lite butter i början. Dock kunde man ifrågasätta några av hennes val, samtidigt gjorde dessa henne mänsklig.

Jag älskar som vanligt att Fagerlunds karaktärer känns mänskliga och att allt inte är perfekt i hennes berättelser. Alla tre karaktärerna har livskriser som de genom bokens gång tar itu med.

4/5 ✨

Tack till Jenny Fagerlund & Norstedts för det fina recensionsexemplaret!

Pia Gummesson

2021-09-30

Feelgood på hög nivå i denna underbara bok.

@jenny_fagerlund hör helt klart till Sveriges feelgoodtopp! Blev så glad över detta fantastiska bokpaket från henne och @norstedts_forlag . Älskar när man får det där lilla extra - en signerad bok, lite godis, ett bokmärke. Boken är dessutom en riktigt bra feelgood och precis vad jag behövde. Den handlar om tre kvinnor, vars öden korsas i Båstad. Jag gillar verkligen att de har helt olika bakgrund - en som just gått (ofrivilligt) i pension, en som bevittnat sin partner vara otrogen, och en som inte riktigt hittar sin plats, blir utfryst och längtar hem. Alla bär på olika sorger och anledningar till varför de känner sig ensamma. Boken är underhållande, lättläst, fin, mysig, lite sorglig och full av allt en feelgood mest bör innehålla. Jag njöt verkligen av att läsa den här och läste ut den alldeles för snabbt. Jag lärde känna karaktärerna och vill läsa MER! Önskar att det kommer en fortsättning…

2021-09-16

Jenny har en fenomenal förmåga att skriva sådana underbara berättelser som berör och inte släpper taget om dig.

”Början på något nytt” är en fin feelgoodroman med mycket känslor. Det handlar om att våga börja på något nytt, att våga stå upp för sig själv och att möta svårigheter längs livets väg. Livet är både ljus och mörker och det speglas väldigt bra i boken.

Vi får möta tre karaktärer som är väldigt olika, har olika livssituationer men som av en slump hittar varandra och blir vänner. En vänskap som blir avgörande för dem och deras liv.

Gillar hur Jenny växlar mellan karaktärerna i korta kapitel det gör boken lättläst. Jag bokstavligen slukade boken, släppte den inte förrän den var slut. Och det är så tråkigt att den är slut, hade gärna stannat kvar hos Mona, Alex och Johanna ett tag till, saknar dem redan.

Lykost dig som inte har läst boken än! Det är en av Jennys bästa!

Idas Recensioner

2021-09-16

Början på något nytt bjöd på en härlig läsning där Jenny Fagerlund genom en fin svärta och flera charmiga karaktärer beskriver hur livet inte alltid blir som man tänkt sig. Boken är välskriven och enkel att tycka om, och jag blev positivt överraskad av djupet i handlingen. Jag kände dessutom med karaktärernas problem, tragedier och känslor och jag kunde inte sluta läsa om dessa tre kvinnors berättelser.

Jenny Fagerlund skriver lättläst och vardagligt samtidigt som hennes beskrivande miljöer och trovärdiga karaktärer skapar igenkänning hos läsaren. Båstad är dessutom en helt underbar tätort där jag själv hade velat spendera mer tid, och genom denna bok kunde jag drömma mig bort till det vackra havet, de magiska skogarna och alla mysiga hus och gator.

Början på något nytt innehåller sorg, missförstånd, problematiska relationer och tragedier som är sammanflätat med charmiga ögonblick där naturen får fokus. Berättelsen är dessutom skickligt skriven med känslomässiga upp -och nergångar, händelserika kapitel och genuina karaktärer. Jag fastnade snabbt för karaktärerna och deras personligheter, och jag hade gärna läst fler böcker om deras berättelser.

Jag kan starkt rekommendera denna feelgoodpärla till er som gillar böcker om gemenskap, vänskap och om hur allt löser sig i slutändan. Jag njöt av att läsa Början på något nytt, och jag ville verkligen inte att den skulle ta slut. En varm, hoppfull berättelse som fångade mig från första sidan!

idasrecensioner.se

Eva Pettersson

2021-09-02

Varm och fin feelgood om tre kvinnor i olika åldrar som alla befinner sig mitt i en livskris, men som finner vänskap och gemenskap hos varandra. En feelgood med lite djup i.

2021-08-29

Tycker om denna bok. Oväntad vänskap blir ofta bra, även i verkligheten.