Börja rida med Sigge: Rida lätt

Hallberg, Lin

Lin Hallberg och Margareta Nordqvist, radarparet bakom den bästsäljande och prisbelönta Sigge-serien, kommer med en ny bok med lätta fakta om hästar och ridning!Saga och Harry har precis börjat rida på Brobygården och har massor av frågor: Varför är det bokstäver på ridbanans sidor? Hur får man hästen att gå dit man vill? Och vad betyder det egentligen att rida lätt? Med tips och tricks från de lite äldre stallskötarna Elina och Mattis (och från Sigge och Sam såklart) får de två nybörjarna veta hur det går till i stallet och när man rider.?Börja rida med Sigge? är en serie böcker där fakta och berättelse möts. Med stora generösa färgbilder och grundläggande ridfakta är böckerna ett måste för alla barn som drömmer om hästar och ridning! Läs också ?Börja rida med Sigge ? Borsta och skritta?.

Ö

Öllsjöskolan 4A

2021-11-24

Man får lära sig mycket om ridningen, Ryktningen och att tränsa o sadla. Den här boken kan förändra sin ridning på många sätt!

Vi har tidigare tipsat om boken ”Borsta och skritta” som är första boken i serien ”Börja rida med Sigge”. Den boken var vår stora räddning när vi som rookies plötsligt skulle stötta dottern som ville börja med knatteridning.
Nu har nästa bok i serien kommit - ”Rida lätt”. Precis som första boken så blandas berättelse med fakta. Vi får t.ex lära oss om att rida lätt och olika detaljer i manegen under en ridlektion. Boken går också igenom att styra och skänkla med tydliga tips och bilder som passar finemang för nybörjaren och dess förälder. Mot slutet av boken så sadlar barnen av och vi får läsa en detaljerad beskrivning om att tränsa av.

Något jag verkligen gillar är att bägge böckerna är lämpliga för de yngre ryttarna men också för äldre. För de lite äldre (ca 8-9 år) så är böckerna tydliga, lättlästa och lärorika för barnet att läsa själv.

När ens barn börjar rida med knatteridning vid 5-6-årsåldern så behöver man som förälder ofta extra kunskap för att stötta sitt barn på bästa sättet och kunna ta ansvar för att fixa iordning hästen när barnet är för litet. Med detta syfte är denna serien verkligen en superbra serie att läsa högt.
Nu rider jag inte själv och vet därför inget kring faktan i sig, men BonnierCarlsen är ett stort förlag och har garanterat granskat texten ordentligt tänker jag. För oss som familj gillar vi denna serie och har många gånger tagit med första boken till stallet. Nu får denna andra del en självklar plats i bokhyllan.
Min I (5,5 år) uppskattar verkligen också den omgivande berättelsen i boken. Hon älskar Sigge-böckerna så mycket att vi t.om byggt Brobygårdens ridskola i lastpallar under sommaren. Så det är väldigt trevligt med en faktabok invävt i en Sigge-berättelse. En kontext som fångar hennes intresse extra mycket även när faktan stundvis känns svår.

I boken finns både flickor och pojkar representerade. Dock endast några enstaka pojkar, i övrigt har inte boken en särskild stor mångfald representerad. T.ex när hästarna kommit ut i hagen ser vi fem hästar på rad, med fem så gott som vita barn (4 flickor och en kille) samt fem äldre vita ridtjejer bredvid. Så ja, jag hade gärna sett en något större mångfald i boken. Jag väljer dock att komplettera med ytterligare hästlitteratur med större mångfald, för dessa böcker vill vi absolut ha kvar i bokhyllan.

Boken är välskriven och behaglig att högläsa, stilen på Nordqvists illustrationer känner vi tydligt igen från övriga Sigge-böcker. Riktigt trevliga!