Britt-Marie var här

Backman, Fredrik

| 2014

Britt-Marie var här är en roman om att förlora sig, förälska sig och att sparka på det som rullar. Borg är ett samhälle om vilket det snällaste man kan säga är att det ligger vid en väg. Britt-Marie är en 63-årig kvinna som fått höra att hon är en passivt aggressiv ältande gnällkärring. Hon har lämnat storstan och sin otrogna man efter 40 års äktenskap, Borg har gått igenom en finanskris som inte lämnat något annat efter sig än "till salu"-skyltar och en ölstinkande pizzeria. Britt-Marie hatar fotboll, Borg har inget annat än fotbollen kvar. Det är inte början på en underbar vänskap, det är det sannerligen inte. Men när ungdomslaget i byn behöver en tränare så desperat att de till slut är redo att ge jobbet till vem som helst, då bryr de sig inte om petitesser som att hon absolut inte vill ha det. För när det kommer till kritan finns bara en universell sanning om samhällen vid vägar: Pizzerior...

Tommy -

Liknar tidigare böcker av Backman. En smårolig roman med feministiska undertoner.

Helena R

2018-01-18

Min första Fredrik Backman-bok, men inte min sista. Vi följer Britt-Marie när allt hon har vetat vänds upp och ner, samtidigt som hon visar en ny värld för de hon kommer i kontakt med.

Efter ett liv av att aldrig känna att hon var tillräckligt bra, vare sig för sina föräldrar eller för sin man, hamnar Britt-Marie, en kvinna i 60-årsåldern, i Borg, ett litet samhälle som ligger vid en väg.

Tack vare hur Fredrik Backman beskriver platser kunde jag lätt se Borg framför mig och trots att han inte beskriver personer, uteseendemässigt, kunde jag också se dem. Det kan bero på att jag väldigt sällan ser ansikten när jag läser. Personerna kändes verkliga, med de förväntningar som finns på livet i en utdöd håla.

Jag har läst andra recensioner om denna bok, där det pratas om Britt-Maries Aspberger och OCD, något jag inte fångade upp i denna bok, om det inte står skrivet mellan raderna. Själv tolkade jag Britt-Marie som en kvinna som i hela sitt liv har blivit nedtryckt av dem som skulle bry sig mest om henne och därför vet hon inte riktigt vem hon är och det enda hon har är sina regler, rutiner och normer.

Språket tyckte jag var lite upprepande från gång till gång, men i slutet av boken föll det sig naturligt eftersom det är Britt-Maries natur. En snabb bok att läsa, men också tankeväckande och rolig.

Therese Olsson

2017-06-27

Backman skriver på ett välformulerat och medryckande sätt. Ser fram emot att läsa fler av hans böcker. Den här boken spelar helt klart i samma liga som "En man som heter Ove".

2016-10-06

Lika fin och väl underbyggd som tidigare böcker, kanske med skillnaden att det tog längre tid att känna in Britt-Marie. Trots att jag tidigare läst om henne i en annan av hans böcker. Kan konstatera att Britt-Marie skulle varit nöjd med min besticklåda.

Linda Jönsson

2016-09-10

Erica S

2016-08-30

ja vad ska man säga vet inte om de ska bli en 3a eller en 4a så det är mittemellan

Anna Granström

2016-05-25

Lättläst och rolig. Backman är en fena på att skriva! Lite osannolik historia, som vanligt kanske, men bortsett från det gillade jag den.

Sandra Katby

2016-04-14

lättläst och underhållande, dock inte lika bra som Ove-boken

Lotta Andrén

2016-03-21

Bara älskar den här boken! En feel good historia.

Hedvig Marklinder

2016-02-16

En kvinnlig version av favoriten En man som heter Ove. En trevlig bok som sträcklästes. Jag blev glad och njöt av att läsa varje sida. Det negativa är att den är liite för lik debutromanen som var lite egen då jag läste den plus att han upprepar sig lite för mycket mot slutet. Men helt klart värd fyra stjärnor för denna trevliga lässtund!

Victoire Marcel

2016-02-01

Väldigt fin, många underbara karaktärer - älskade bland annat Någon. Britt-Maries personliga utveckling var fantastisk och jag tycker verkligen om hur Backman kan få en att bry sig så mycket om surgubbar, besserwisserungar och pedandkärringar. Han är bra på att vända på ens förväntningar.

Monica Carlsson

2016-01-31

Tyckte inte den var rolig utan fruktansvärt tragisk och sorglig. Ingen måbrabok precis.

karolina liljedahl

2016-01-16

Älskar Britt-Marie!!

Josefin Hallgren

2016-01-10

Jag gillar hur Backman lyckas få en att känna så mycket för olika karaktärer. Tycker verkligen att både surgubben Ove (En man som heter Ove) och gnällkärringen Britt-Marie berör. Britt-Marie är ju en underbar karaktär när man väl lär känna henne! Jag gillar också Backmans språk och hans sätt att skildra den här fina och djupa berättelsen genom humor.

Linda V

2016-01-09

Boken är både fin och sorglig, tyvärr tycker jag slutet förstör. Därav ett lägre betyg (hade kunnat bli en fyra).

Harriet Axelsson

2015-12-03

En sådan härlig bok! Skrattar, fnissar och får tårar o ögonen. En bok om att leva livet. Läs den!

Sandra Gustafsson

2015-10-09

Hur lever man sitt liv? En bra bok av Backman men inte samma klass som Ove ovh Mormor.

Annica M

2015-09-16

Lättläst feel-good-bok.

Jag läste En man som heter Ove för ett tag sedan och jag gillade den riktigt mycket. Så klart att förväntningarna skruvades upp lite. Enligt mitt tycke och smak är denna bok inte på långa vägar lika bra som Ove boken trots att budskapet är väldigt fint. Först retar jag mig på Britt-Marie som gnäller och ska ha det på sitt vis, men man ska väl inte orda för mycket om detta, för några år till kanske.....
Men alla dessa upprepningar och tjat om bikarbonat och citron i röva, det var inte ens roligt. Så fotboll, jag är inte ett spån intresserad av fotboll och det gjorde nog att jag slog dövörat till ibland. Den kanske också var lite i längsta laget men jag lyssnade klart på boken, mycket tack vare en bra uppläsare, ja, så några poäng hade den ju.

Lotta Lettenström

2015-08-24

Den får ett lågt betyg för jag tyckte inte att den var rolig alls. Det som var fräscht och roligt i första boken kändes bara som en upprepning här. Näää

Evelina Persson

2015-08-14

Älskar Britt-Marie!

2015-08-12

Två böcker har jag läst av Backman tidigare och fullkomligt älskat sönder. Sambon har tjatat om Britt-Marie i nästan ett år. Du fattar att mina förväntningar var höga va? Jag försökte verkligen att inte förvänta mig en ny Ove-bok. För det kunde han väl inte ha klarat. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/08/britt-marie-var-har-av-fredrik-backman.html

Marléne S

2015-08-08

Skall tillägga att jag lyssnade på ljudboksvarianten med Marie Richardsson som brilliant uppläsare.

Marléne S

2015-08-08

Man har en hatkärlek till Britt-Marie men blir inte oberörd. Jag älskar böcker som får mig att skratta. Det här är en sån :)

Emma A

2015-07-26

Jag tycker nog att det är en fullpoängare det här också. Kanske viss upprepning från de tidigare böckerna, om grannsämja. Lilla Borg är en liten håla med några härliga invånare som ställer upp för varandra som man aldrig vill lämna. Men samtidigt är Britt-Marie en alldeles särskild karaktär. Så många Britt-Marie det finns i den här världen som ingen någonsin uppmärksammar. Som städar och städar, löser korsord och lagar mat trots att ingen säger att det är gott utan att de måste be om det. Allt för någon annans skull. Som uppfattas som socialt inkompetent eller en gnällkärring. Mer sorglig och gripande än rolig egentligen. Ändå definitivt en feel good. För att hon har en kämparglöd den där Britt-Marie. Och förresten vad kräver mest av en människa, "att vara en sådan som hoppar eller vara den som låter bli"? Livet tvingar slutligen Britt-Marie att ta några skutt och hon griper tillfällena som kommer i hennes väg.

Matilda S

2015-07-23

Seg bok men hade sina ljusa stunder. Gillade hur man kom närmare och närmare Britt-Marie efter hand och att man började förstå henne mer. Kommer bära med mig det nästa gång jag stöter på en "Britt-Marie-person". Tipsen om bikarbonat var trevliga. Språket var klockrent. Hade hoppats på ett mer dramatiskt slut. Tycker att den röda linjen genom boken är för diffus och jag kände inte direkt att poletten hade trillat ner när boken var utläst.

Carina Carlin

2015-07-16

En klar Feel good bok. Inte lika bra som föregångarna men en klar 5:a. Kommer att läsa om denna bok är jag säker på.

Johan Arvidsson

2015-07-10

Mer kompakt än Mormor men mer säker än Ove. Gillar för det mesta Backmans språk även om han kan vara lite mycket ibland. Fotbollsskildringarna är rätt så fina.

Monica Helmersson

2015-06-28

Svår att komma in men när man väl har kommit in boken var den svår att släppa, men den får vara en trea i betyg.

Therése Lönneberg

2015-06-23

Britt-Marie kryper in under skinnet och jag vill veta mer.

Nja, antingen var den betydligt sämre än hans tidigare, eller så var inte jag på topp för att lyssna på en sån bok. Lätt att tankarna stack iväg åt annat håll.

Ewa R

2015-06-22

Når inte riktigt upp till "En man som heter Owe", tyvärr

Cecilia Arrgård

2015-06-20

Jag brukar sluka Fredrik Backmans böcker utan problem, älskar dem. Skrattar, gråter och skrattar igen. Så inte denna gång. Tyvärr är den här boken lite för seg och repetitiv i sin berättelse för min smak.

Stefan Wern

2015-06-10

Inte lika bra som Ove och "Mormor", men fortfarande välskrivet och just den balansen mellan komiskt och tragiskt som Backman är grym på.

Pirjo Thorson

2015-06-09

En riktigt bra bok! Humorn gör att det riktigt viktiga och det sorgliga i livet blir ännu tydligare. Vi blir en människa bland människor - riktiga människor! Värmen, omtanken och överseendet mellan byinvånarna önskar man av hela sitt hjärta inte bara fanns där.

ingela haraldsson

2015-06-08

Lättläst men ganska sorglig och tankvärd bok.

Carina Storck

2015-03-29

Tyvärr kommer Backmans följande böcker jämföras med Ove vilket känns orättvist. Jag jämför den här med andra böcker och tycker den är underbar, varm och humoristisk.

Jennifer Tydén

2015-03-28

Långt ifrån Ove...

Katarina Strid

2015-03-28

Jag tyckte den här var underbar! I början rolig så jag kunde skratta högt, sen mer allvar och både sorglig och hjärtevärmande.

Jonna

2015-03-25

Var emellanåt helt okej att läsa men stundvis väldigt utdragen också. Inte lika rolig som Ove.

rolf ljungström

2015-03-20

Karaktärsteckningen av Britt-Marie alltför tjatig, övertydlig och karikatyrmässig. Blir bättre i andra halvan - mer präglad av ett allvar i kombination med humor, precis som i "En man som heter Ove".

Ida

2015-02-10

Tredje boken av Backman. Andra gången han skriver om en person som bara är sig själv, väldigt egen och som tar sig an världen där man levt men ändå inte. Britt-Marie borstar bort smulor och har fördomar, fast hon inte har några fördomar. Det är underfyndigt, en aning reparativt men med mycket kärlek. Backman har hittat sin grej, frågan är hur länge han kan fortsätta med den?

Marita Ryen

2015-02-03

Betyg 3+. En charmig bok om "gnällkärringen" Britt-Marie.

Sara Forsman

2015-01-12

Backman är min nya älsklingsförfattare. Den här boken lämnade mig verkligen inte oberörd. Fredriks sätt att med humor och nästan förlöjligande presentera sina karaktärer för att sedan förklara deras historia är otroligt skickligt. Jag ser fram emot att läsa Backmans alster i framtiden.

Sofia Johnsson

2014-12-31

Fredriks böcker är alltid underhållande men med ett tänkvärt djup, och karaktären Britt-Marie kommer man minnas länge.

Eva Möller

2014-12-29

Helt okej berättelse. Fnissar då och då, men får mig inte att gapskratta som i författarens tidigare böcker.

Karin Löfstrand

2014-12-09

141204: På något vis sveps jag med i Backmans historia även denna gång. Trots att denna historia egentligen är ganska lik i sitt upplägg de tidigare. Utmärkt uppläst av Marie Richardsson.

Lotta Liljegren

2014-11-15

Jag sitter i soffan och skrattar högt. Mina barn undrar vad det är som är så roligt. Det går inte att förklara...
Fredrik Backman har ett fantastiskt sätt att skildra människor och deras livsöden, med mycket humor blandat med djupaste allvar.

Annika Wikström

2014-11-07

Ok, lite repetitiv och enkel.

Ma Coon

2014-11-04

Rolig, varm, underhållande och rörande.

Jenny Majgren

2014-10-31

Mysig bok, men som börjar på ett sätt /med en person som fick mig att tro att jag aldrig skulle ta mig igenom den. ^^

2014-10-25

Han har något speciellt den där Backman, sitter med ett småleende även om allvaret lurar bakom. Tycker så mycket om Britt-Marie som inte själv fattar hur mycket humor hon skapar. Hoppas att det i hans nästa bok kommer en fortsättning med henne.

Julia Billstein

2014-10-24

Charmig och rolig precis som hans tidigare böcker.

Merja A

2014-10-23

Britt-Marie som jag inte tyckte så särskilt mycket om i Fredrik Backmans förra bok är ju en underbar karaktär! Författaren har humor som tilltalar mig: jag skrattar inte högt men njuter hela tiden. Det enda som kan vara störande när man lyssnar som ljudbok är alla svordomarna. Jag höjde betyget från fyra till fem efter att ha sovit på saken.

2014-10-22

Att man kan skildra världen och stora känslor genom en liten håla, en dam på 63 år och en hel massa fotboll är magi i mina ögon. Boken handlar om så mycket mer, är så mycket större än vad bara de komiska och sarkastiska meningarna stavar till. Det finns så mycket bakom, så mycket mer. Och Backman gör det ju strålande, ett barn av sin tid med twittergenerationen och blogg-generationen som han är, Utmärkt.

Maddes Bokblogg

2014-10-22

Nästan lika underbar som Ove!

Jessica Appelqvist

2014-10-22

Jag älskar backmans humor så även denna bok levererade.

2014-10-19

Som vanligt förstår jag mig inte alls på dessa omtalade författare. Boken börjar helt okej, men sen blir det trams, trams, trams. Jag förstår ärligt talat inte de fantastiska vitsorden. Språket är banalt, och handlingen ganska så löjlig! Därför är slutsatsen för mig att Fredrik Backman tillhör nutidens mest överreklamerade författare, jag tror han delar den platsen med Läckberg! Ingenting som åtminstone jag kan rekommendera!

Linda Dahlhöjd

2014-10-18

Kul bok! Lite samma stuk som Ove, men utan de där riktiga höjdpunkterna. Väldigt lättläst! Perfekt feelgood-bok!

Erica Lirsjö

2014-10-13

Gåshud. Leenden. Tårar i ögonen. Backmans böcker fortsätter vara underbara läsupplevelser.

My.loved.books

2014-10-13

Finns ett riktigt bra ord för den här boken... WOW! Jag kan bara säga att jag Älskar den! :)

Matilda Krig

2014-10-08

Fan vad jag älskar dig Fredrik Backman! Fan vad jag älskar Britt-Marie och fan vad hatar att boken är slut. Ska jag verkligen behöva vänta ett år på nästa?
Precis som vissa inte vet hur man låter bli att älska fotboll vet inte jag hur man låter bli att vara besatt av Backmans böcker...

2014-10-01

Jag älskar Fredrik Backmans sätt att skriva! Oavsett om han bloggar, twittrar, facebookar, skriver krönikor, eller böcker. Har läst hans två tidigare romaner, ?En man som heter Ove? och ?Min mormor hälsar och säger förlåt?, och även hans bok med korta texter som han skrev till sin son, ?Saker min son behöver veta om världen?. (Länkarna går till mina recensioner av böckerna). Alla tre böckerna har fått högsta betyg av mig.

Så förväntningarna var ju självklart skyhöga på Fredrik Backmans nya bok, med den mycket tjusiga titeln ?Britt-Marie var här?. Och tack och lov så infriades förväntningarna. För den här boken får också högsta betyg av mig.

Jag tycker den är mer lik ?Ove-boken? än ?Mormor-boken?. Och om man ska rangordna böckerna så är ?Ove-boken? bäst, sen kommer ?Britt-Marie-boken?, och som trea ?Mormor-boken?.

Även till den här boken så både skrattade och grät jag. Den berörde mig, jag blev rörd, jag blev varm, och jag blev glad.

Jag tycker att Fredriks böcker ibland kan kännas lite ?naiva och barnsliga?, fast ändå bara på ett positivt sätt. Och det är så mycket hjärta i böckerna. Han har ett enormt bra sätt att beskriva människor på, både vuxna och barn. Jag kan riktigt se personerna framför mig när jag läser. Och jag tycker om dom alla.

Så jag rekommenderar verkligen denna bok, precis som Fredriks tidigare böcker. Och jag längtar redan tills nästa bok kommer.