Brinnande livet

Munro, Alice

| 2013

Den som inte upptckt Alice Munro har ngot att se fram emot. - Dagens NyheterBrinnande livet bestr av fjorton nyskrivna berttelser. Hr terfinns allt det som gjort Alice Munro till vr tids mest lskade novellfrfattare: smrtan, vrmen, krleken och den sllsamma frmgan att skildra de korta gonblick som fr hela livet att ta en ny vndning.Alice Munro (f. 1931) vxte upp i Wingham i den kanadensiska provinsen Ontario.Brinnande livet r hennes fjortonde bok, och den fjrde att ges ut av Bokfrlaget Atlas. Hos Munro r det ofta kvinnorna som str i centrum, som mdrar, dttrar, hustrur och lskarinnor. Hon r en mstare p att gestalta livsden, och skriver korta noveller som rymmer mer djup n de flesta romaner. Den hr boken avslutas med en kvartett berttelser dr Munro fr frsta gngen uttalat skriver om sin egen barndom. Det r yrselframkallande lsupplevelser.2009 tilldelades...

Liselotte Wijkmark

2014-12-11

Hon skriver alltid hudnra och s att man knner en gemenskap med karaktrerna

Kamali 

2014-02-14

Fantastiskt sprk i sin karghet. Scen efter scen mlas upp och etsar sig fast, trots ett minimum av detaljer. Vlfrtjnt nobelpristagare.

Kim M. Kimselius

2014-01-17

Det var med stort nje jag lste Alice Munros bok Brinnande livet. Hon har ett sprk som griper tag och lyckas f mig att knna det som jag r dr. Ls hela recensionen hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/01/17/brinnande-livet-av-alice-munro/

Kim M. Kimselius

2014-01-17

2013-11-22

Nobelpriset? Verkligen! Jag mste erknna att jag r inte mycket fr noveller. Visst var vl ngra ganska bra, men p det stora hela ganska s trkigt. nd! Jag blev vldigt frvnad ver sprket, och det r inte positivt. Jag upplever sprket som bde barnsligt och bitvis smljligt- detta kan naturligtvis bero p versttaren. nd tycker jag att det hr var en ganska s trkig bok. Den tilltalar inte mig det minsta!

G Anna G

2013-11-04

utan tvekan bra, men nd lite kort fr min smak.

Emma Fgerlind

2013-10-10

Nobelpris? Verkligen? Det hr r nog tredje boken jag lser och de r vl alla lite smbra sdr, men jag tror knappt att jag skulle rekommendera ngon av dem. Det finns ju s mycket som r s mycket bttre.

Hanna Bragberg

2013-06-07

OK men inte lika bra som tidigare novellsamlingar tycker jag. Tyckte emellant att det var svrt att frst vem respektive huvudperson var, eftersom det doldes bland en massa omstndigheter som beskrevs i detalj. Men visst, ska man lsa noveller ska man lsa Munro!

Maria Eriksson

2013-03-29

Alice Munro är novellernas mästare och Nobelprisfavorit, nu aktuell med novellsamlingen ”Brinnande livet”. Den innehåller 14 fiktiva noveller, förutom fyra som är självbiografiska. Konstigt nog är de sistnämnda inte alls lika intressanta som dem som hon hittat på. Novellerna utspelas i enkla vardagssituationer och det är lätt att identifiera sig med de lite kantstötta människorna. Här finns berättelsen om kvinnan som lämnade sitt sovande barn utan tillsyn en kort stund för sin egen njutning, ett beslut som kunnat sluta i katastrof. Eller kvinnan som plågas av minnet av systerns tragiska drunkningsolycka. Den harmynte mannen som försent inser vad han gått miste om eller den rika kvinnan som plötsligt inser att älskaren bara varit ute efter pengar. Munro skriver så effektivt, på några få rader kan hon gestaltat en person och ge berättelsen en ram. Miljön är kanadensisk landsbygd eller några av de större städerna, tidsperioderna växlar och både barn, vuxna och äldre har huvudroller. Ofta handlar det om de där ögonblicken i livet, när något förändras så att livet vänder. Livet är sårbart och mörkret ligger under ytan. Men om vi accepterar det tragiska, att det är så våra villkor ser ut, säger Munro, så kan man överleva och gå sin väg med lätta steg. Så läs dem långsamt, en och en, och njut av en riktigt bra författare. Publicerad i Norran 21 mars 2013

Maria Eriksson

2013-03-29