Brinn mig en sol

I februari 1986 sker det första mordet i byn Tiarp på Nyårsåsen utanför Halmstad.För polisen Sven och hans son Vidar blir det en avgörande tid. Landet är i chock efter mordet på Olof Palme. Medan Vidar söker sin väg mot vuxenlivet, tvingas Sven in i mörkret på Nyårsåsen för att jaga Tiarpsmannen: Vem är han? Vem blir hans nästa offer? Och vem är författaren som långt senare återger historien ? varför skriver han?"Brinn mig en sol" är en kriminalroman om sanning, skuld och ansvar i en tid då Sverige förändras bortom igenkänning.

Nina Gustafsson

2021-12-30

En mycket välskriven deckare som man kan läsa helt fristående. Carlsson målar upp trovärdiga personer och levande miljöer samt håller spänningen vid liv hela vägen.

Rosita Söderström

2021-09-18

Första ljudboken jag lyssnat på till ökad hastighet. Upplevde den mycket däs och trög till en början och tvivlade på förändring, men kunde ändå inte släppa och – tack för det!

Brinn mig en sol är andra delen i Hallandssviten. Jag har själv inte läst den första delen, inte heller någon annan bok av aktuella författare. Möjligheten är emellertid stor nu att jag ev. kommer att göra det. Imponeras av Carlssons enorma pussel, inte minst av att lyckas få de olika perspektiven och länkarna att gå ihop så pass skickligt.

Den här boken är inte bara en kriminalroman med stark verklighetsanda ur historiskt brott – Palme mordet – det här är även en mycket komplex relationsroman med trovärdiga karaktärer.

I början förstod jag inte hur den kunnat bli utvald till en av de nominerade böckerna till Årets bok 2021. Men nu förstår jag. Kanske tack vare sädesärlan … ;-)

”Allt har sin plats. Allt har sin tid.”

Läs – hmm… lyssna till den!

2021-07-20

Så bra läsning! Inte bara en inkännande kriminalhistoria utan också en fantastisk skildring av landsbygdssverige i förvandling, allt i skuggan av verkliga händelser i det "stora" Sverige med mordet på Olof Palme som höjdpunkt. Och det är en fröjd att läsa Carlssons skickliga pendlande i tid och rum. Vilket språk!

A H

2021-07-02

Den var bra.

A H

2021-07-02

Den var bra.

2021-06-10

Välskriven och ett intressant perspektiv. Plus för relationsfokuset. Men jag upplever att böckerna om Junker var ett snäpp skarpare än denna bok.

Tarja Ahlgrén

2021-05-06

Intressant upplägg men som krimhistoria blir den för långtråkig, det mesta av spänningen förtas när mördaren avslöjas halvvägs in i berättelsen.

Karolina Jonsson

2021-04-18

Det här är en författare att hålla koll på, så kan jag säga. Ärligt talat har jag varit nervös över att skriva recension om just den här boken. Dels för att det är min favoritförfattare just nu, men också för att jag vill skriva så att jag ger boken rättvisa. Det är svårt att formulera rätt ord, för att kunna förklara hur förbannat bra Christoffer skriver. Men det bästa jag kan säga är troligen - läs den!
Vad väntar du på?

Monica Bäckelin

2021-03-31

Vilken fantastiskt bra bok. Gillade spänningen i boken som kröp in under skinnet och höll spänningen vid liv genom hela boken.

Karolin L

2021-03-30

Enastående! Jag läste i en intervju med Carlsson att han inte tänker skriva lika ofta utan bättre böcker men därför mer sällan. Synd, jag tycker att han är enastående författare.

Karolin L

2021-03-30

2021-03-12

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Det här är den nionde boken som jag läser av författaren Christoffer Carlsson. Jag har tyckt mycket om alla hans tidigare böcker, och alla utom den senaste har fått det näst högsta betyget av mig, och den senaste, Järtecken, fick högsta betyget. Hans nya bok, Brinn mig en sol, är i samma anda som Järtecken, och tillhör också serien Hallandssviten. Jag tyckte väldigt mycket om boken, som är så mycket mer än en kriminalroman. Den är lika mycket ett relationsroman som en deckare. Rekommenderas varmt.