Brighton Rock

Greene, Graham

| 1978

Fred Hale anländer till Brighton med en stark känsla av att inte komma levande därifrån. Han är nämligen inblandad i mordet på en gängledare och i Brighton väntar gängets nya hänsynslösa ledare Pinkie på hämnd. Och när tillfället dyker upp är han inte sen att utnyttja det och mördar Hale kallt och hämningslystet. Innan Hale dör lär han känna Ida, som blir fast besluten att sätta dit de skyldiga för mordet. Men de skyldiga är beredda att betala vilket pris som helst för att undkomma rättvisan. Pinkie går så långt att han inleder en kärleksaffär med ett vittne till mordet. Han förför den unga servitrisen Rose. Först i ett försök...

Philip Stenström

2017-12-25

I staden Brighton, längst med den Engelska sydkusten, strosar Fred Hale runt i ett försök att hitta sällskap och fristad. Det är en nipprig Fred som påstår sig vara dödsmärkt och kommer, enligt honom själv, att inte komma levande ifrån Brighton. Ida jobbar som servitris i staden och blir den sista personen att samtala med Fred. Hon noterar Freds beteende och oro; och i ljuset av detta vänder hon sig plikttroget till polisen när Fred plötsligt avlider, under mystiska omständigheter, men polisen avskriver det hela som en incident och avvisar Idas mordteorier. En självsäker och en rättskaffens Ida tar sig an att lösa fallet själv, utan myndigheternas stöd. I Brightons undre värld med gänguppgörelser, skumraskaffärer och utpressning är en ung Pinkie, uppkommande gangsterledare, redan veteran. Pinkie uppvaktar en ung servitris vid namn Rose som sakta hänförs av honom och hans charm. Samtidigt försöker Pinkie vinna territorium över sin rival Colleoni som är likasinnad och beredd att kliva över lik för sin sak. All denna intrig skildras i Brighton som vanligtvis är en gemytlig, lugn semesterort där kungligheter drar sig tillbaka för att koppla av. Men i romanen Brighton Rock blir det varken ro eller vila för någon.

Brighton är, som sagt, en stad som under ytan gungar av organiserad brottslighet och uppgörelser. Författaren Graham Greene skildrar i romanen Brighton Rock hur servitrisen Rose från den trygga och vardagliga världen krockar med den kriminella världen som leder till ödesdigra konsekvenser och vägskäl. Det är en handling som fängslar och underhåller sinnet samtidigt som den speglar intressanta och färgstarka karaktärer. Det är ett svävande och suggestivt språk som Greende träffsäkert lyckas beskriva och skildra. Brighton Rock är och förblir en roman som självsäkert intar en prominent plats i litteraturhistorien.

Magnus Johansson

2016-07-21

Andra av Greenes böcker är vassare när det gäller humor och spännande intriger. Men den här är nog mitt förstaval. Jag grips och drabbas verkligen av Pinkies onda person.

2016-03-19

En story som fastnar i huvudet; gott och ont, rätt och orätt, gränserna suddas ut för huvudpersonerna. Det är ett excentriskt galleri som träder fram i en miljö som är så oerhört rikt beskriven. En djupsinnig betraktelse som inte alls är svårläst!

Josefine Ejebjörk

2015-02-05

Inte så bra som jag trott. Lite besviken faktiskt.

Pauline Franzén

2013-11-06

det här var inget för mig. ska se om filmen kanske visar motsatsen (stor tvivel till det)

Josephine Tholander

2011-11-10

Denna bok var något svårsmält - jag förstod mer genom att se filmen och den skapade en mer sammanhängande helhetsbild - dock tycker jag filmen misslyckades med att porträttera Ida. Henne fascineras jag nämligen av i boken. Trots att boken var något svårsmält, förmodligen på grund av att den var något avancerad och gammaldags i sitt språk, så tyckte jag den var intressant och välskriven med någon ny dimension ett filmiskt språk - med stycken nästan skrivna som filmsekvenser/klipp - snuttar regisserade med exakta detaljer men med utelämnande av de plötsliga förflyttningar som ofta sker. Boken väckte verkligen projektionsbilder i mitt huvud. Det gammaldags språket som jag tidigare nämnde gjorde att jag verkligen upplevde tidsandan - jag kände den melankoliska och vemodiga känslan. Karaktärerna fascinerade mig mycket - inte bara Ida - utan även Pinkie och Rose. Karaktärerna beskrivs på så intressanta sätt och har intressanta tankar; de är goda, onda, färgstarka, splittrade, fördärvade, "gröna", oskyldiga, avvikande - oerhört intressanta att betrakta som läsare av denna bok.

Maria Eriksson

2011-06-28

Nyutgåva av Greenes bok Lagt kort ligger, från 1938, som nu återigen filmatiserats med bl a Helen Mirren. En thriller om gängkonflikter i Brighton men djupare sett handlar det om moral - gott och ont, rätt och orätt. En läsvärd klassiker.

dallow, spicer, pinkie, cubitt... i just cant explain so i wont even try to