Bricken på Svartvik

Olsson, Vibeke

| 2010

"En sann arbetarroman." Betyg: KKKK -- Tidningen Kollega Bricken har blivit ribbkaperska. "Arbete gör en till en riktig människa", säger mamma Frida som gärna skulle vilja lära upp henne så att hon blir en riktigt duktig tvätterska också. Men Bricken märker att både hon själv och sågverket håller på att förändras -- varför tittar Nilsson så underligt på henne, och vad är det med Jorma som alltid har varit hennes bäste vän? Men snart blir det helt andra tankar som fyller Brickens sinne när hela hennes tillvaro kastas omkull. Andra efterlängtade romanen om Bricken. Sågverksungen, som kom sommaren 2009 när det var 130 år sedan den stora sågverksstrejken i Sundsvall, har sålts i flera upplagor och finns nu i pocketutgåva. Sagt om Sågverksungen: Vibeke Olsson är en skicklig berättare och romanen är författad med en stor kärlek till ord och ords valörer. -- Erik Löfvendahl, Svenska Dagbladet...

Ingrid Selnes

2019-06-26

Vibeke Olsson är en fantastisk episk berättare som kan levandegöra människor i historisk miljö. Läste Sabina-serien som ung. Nu njuter jag av trovärdiga människor och klasskiljande miljöer i sågverksindustrin i Norrland.

Sara Sundin Faugert

2017-11-26

fantastiskt bra bok

Solveig Andersson

2017-08-07

Superb arbetarroman. Fortsätter med trean på direkten. Läs den!

Eva Pettersson

2014-12-12

Jag känner verkligen med Bricken i hennes glädje och i hennes sorg och slit. Ser fram emot att läsa de fortsatta böckerna i serien!

Emma Björklund

2013-04-19

En så bra bok att när den var slut kunde jag inte läsa något annat.. Var ju bara tvungen att fortsätta med sista delen. Så bra var den..

Anna Hedenstedt

2013-04-05

Gillar serien om Bricken! Intressant att läsa om arbetarsverige för mer än 100 år sedan.

Chrillan Efternamn

2013-01-07

Sågverksungen tyckte jag var en helt ordinär bok, men uppföljaren om Bricken får mig fast och det var länge sen jag kände så med en person i bokvärlden som jag känner med Bricken. Längtar efter trean!

Maria Åberg

2011-11-28

Engagerande och välskriven med härligt språk

Christina Ahlberg

2011-08-23

Andra boken om Bricken. Denna var i mitt tycke till och med snäppet bättre än Sågverksungen. Längtar till nästa del som ska komma i oktober.

Jag läste första boken "Sågverksungen" och tyckte den var rätt okey(Betyg 3). Denna, andra boken tycker jag faktiskt är lite bättre, handlade mer om Bricken själv.Jag tycker också det är intressant att veta hur det var förr, man tar mycket för givet idag, men då var de nöjda att äta hårt bröd med flott på.Man kan undra om det blir en tredje bok, så bra som hon skriver så kanske det inte är omöjligt.

2011-01-22

En utmärkt skildring av livsvillkoren på ett sågverk under 1880-talet. Bricken själv är ju rar, men inte så intressant att följa.

Eva Bommelin

2010-09-22

Bra bok med mycket historia. Lättläst men intressant.