Brevvännerna

Åhman Owetz, Eli

En varm berättelse i You've Got Mail-anda Vid första anblick har Malin allt man kan önska sig. Ändå är hon inte lycklig. Hennes äktenskap går på rutin och hon saknar närhet och någon att prata med. Veckans höjdpunkt är när bokbussen kommer till byn och romanerna som hon kan fly verkligheten med. Erik har nyligen flyttat från Stockholm till idylliska Roslagen efter att ha hamnat vid ett vägskäl i livet. I en lånebok hittar han av en slump några utrivna sidor ur ett anteckningsblock. De handskrivna orden om förlust och längtan gör honom nyfiken. Vem är kvinnan som har skrivit dem? En anonym brevväxling, via bokbussen, tar sin början. Sakta växer allt starkare känslor fram mellan två människor som vågar öppna sig för varandra. Men kan man verkligen falla för någon man bara brevväxlat med? Och hur vet man om det är rätt att riskera allt för att följa sina känslor? *** Eli...

Eva Pettersson

2021-04-05

Åh, vilket lyckopiller! Jag blev så glad och varm i hjärtat av att läsa denna pärla. Kom ofta på mig själv med att sitta och le åt den varma kärlek som långsamt växer fram mellan huvudpersonerna i denna bok. Och jag ville hela tiden läsa vidare för att se hur det skulle gå för alla inblandade. Det här är den första bok jag läst av Eli Åhman Owetz, men det blir definitivt inte den sista!

Linda F.

2021-04-01

Så varm och fin kärlekshistoria, jag kunde inte sluta läsa den. Ville inte att boken skulle ta slut.

2020-11-15

Bra tänkt, men blev alltför långrandig.

Stinas_boksida

2020-09-04

Malin och Anders har varit gifta i många år. Livet går lite på rutin. Egentligen har Malin allt man kan önska sig, men hon saknar närhet och kärlek från sin man. Det har varit dåligt med det i flera år.
När bokbussen kommer en gång i veckan är Malin där för att låna lite böcker. För genom att läsa kan hon drömma sig bort en stund.

Erik lever ensam efter att äktenskapet tagit slut. Han gillar också att läsa, så när han ser bokbussen är han där och lånar en bok.
När han kommer hem hittar han avrivna papper där någon kvinna skrivit om sitt liv, sin längtan och saknad.
Erik blir självklart nyfiken på vem som kan ha glömt detta i en bok. Vem är kvinnan?

Wow, vilken pärla. Jag ville inte den skulle ta slut, samtidigt som jag inte kunde sluta lyssna. Jag var fast direkt.

En mysig och charmig feelgood om kärlek, längtan och att ta svåra beslut mitt i livet.

Full pott från mig.

Beyaz

2020-08-21

Det är sommar, jag sitter under korkeken och sniffar på min senaste bok Brevvännerna. Den luktar gott, påminner om doften på de Wahlströms-böcker jag köpte varje vecka för veckopengen i 12-årsåldern. Men jag får egentligen skylla mig själv denna gång. För jag har nämligen en feel good bok i mitt knä, och det är riskabelt, för jag kommer nog att dissa den redan innan jag tagit första tuggan, och det är väl egentligen inte rättvist om jag ska vara ärlig. För jag tyckte om tjejböcker när jag var tolv, men som vuxen föredrar jag mer originell och sofistikerad läsning, annars tror jag inte att jag är på riktigt. Min syster påstår att jag är en snobb, men i såna fall känner jag många snobbar. Jag var nyfiken på Brevvännerna då den är nominerad till årets bok 2020 och min smak är ganska bred trots allt. Men under läsningen av nämnda bok så känner jag mig lätt idiotisk efter ett tag. Jag vet inte varför först. Har ju läst alla goda recensioner och lovord. Och jag vet, smaken är olika, men ändå. Hennes första bok var mer som en tonårsbok från 50-talet, men den här är definitivt en vuxenroman. Det bådar ju gott. Men det är fortfarande en tjejbok i allra högsta grad. Jag är förvånad över att kvinnor ändå gillar den här typen av läsning. För mig är det som att gå bakåt i utvecklingen. Till en värld där allting är präktigt, traditionellt och gullenuttigt med virkade ljuvliga tomtar, husmorsrecept och sju sorters ljuvliga kakor till kaffet. Det är outhärdlig läsning rent ut sagt. Storyn är hyfsat ok, men allt runtomkring är banalt och tråkigt. Rent av fånigt. Jag läser halva boken och ger sedan upp. Jag har inte lust att känna mig som ett ufo. Tiden står still i Roslagen, låt den. Jag vänder blad och går vidare.

Varm, kärleksfull och supermysig!
Jag ville verkligen inte att boken skulle ta slut, det var som om jag befann mig i en bubbla när jag läste. En varm, skön bubbla där allt skimrade. Jag antar att det var så Malin kände också, åtminstone vissa stunder. Andra stunder kände hon nog det som om hon stod vid ett stup och funderade på om hon skulle kasta sig utför eller ej.

Brevvännerna är nog en verklighet som många står inför och Eli Åhman Owetz har fångat känslor och tankar på ett mycket bra sätt. Hennes ord berör mig som läsare och får mig att glömma världen utanför för en stund. Boken är lättläst, har ett bra språk, vackra miljöbeskrivningar och är en riktig bladvändare. Jag ser mycket fram emot att läsa hennes nästa bok, Renoveringsobjekten. Som tur är står den och väntar i min bokhylla.

Beas bokhylla

2020-05-28

En riktigt härlig bok där två personer ute på landet hittar kärleken på det mest oväntade sättet. Tycker Brevvännerna var så himla mysig på alla sätt och vis. Fyra starka stjärnor!

jessicasshelfies

2020-01-16

Malin lever ett halvtråkigt liv, men inser det inte riktigt förrän hon drabbas av den stora kärleken genom en brevväxling som uppstår av misstag. Erik är en kommunaltjänsteman som inte heller har det alltför kul.

Fin miljö och tydliga karaktärer, och man undrar ett tag hur det ska gå - vågar hon bryta upp eller inte. Bra att det inte är helt uppenbart.

Klassisk feelgood, och helyllesvensk kanske jag ska lägga till. Plus för att den handlar om medelålders (50+), det är lite annorlunda!

2020-01-09

Mysig och varm, kärlek och bokbuss och bibliotek.

2019-11-21

Mysig bok som lästes snabbt och intresserat. Saknar dock något som gör den till något alldeles extra. Tycker om bokbussens centrala roll och de mysiga lantliga miljöerna.

Brabocker_books

2019-08-23

Malin lever med sin man sedan många år tillbaka på en gård. Men de har sålt korna som Malin älskade och är nu endast skogsbönder, något som hennes man älskar. Han älskar skogen mer än vad han älskar närhet till sin fru. Malin har svårt att få dagarna att gå och höjdpunkten på hennes vecka är när bokbussen kommer. Hon läser och drömmer sig bort.
En dag råkar hon av misstag gömma (och glömma) några sidor hon skrivit i en av hennes låneböcker. Hon skrev från hjärtat med frustration över sitt alltmer kärlekslösa liv.
Stockholmaren Erik som nyligen flyttat till Roslagen råkar hitta sidorna i boken och läser dem. På så sätt börjar en anonym brevväxling mellan två personer som inte känner varandra alls. Men det är lätt att öppna sig för en främling, och ibland kanske man säger för mycket..?
Dessutom lånar de båda böcker från bokbussen, så de kan ju inte bo alltför långt ifrån varandra ändå? Känslorna blir allt starkare och Malin börjar undra hur långt hon egentligen kan gå, hon som faktiskt redan är gift? Vågar de verkligen erkänna vilka de är? Tänk om de redan träffats, men i annat sammanhang?
En riktigt härlig och mysig bok. Mycket känslor som berör läsaren, om att livet inte blivit som man tänkt sig, om att sitta fast och inte veta hur man ska gå vidare. Men det är även en fin kärlekshistoria. Går det att bli kär i en annan människa endast genom ord på ett papper, eller är det själva situationen man blir förälskad i? När vet man om ett äktenskap är förbi, eller om det fortfarande går att räddas? En riktig feelgood-roman av hög klass.

Ingrid Svantesson

2019-08-22

Så fin och mysig en regnig höstdag

En otippad kärleksroman om människor som möter kärleken mitt i livet. Jag gillar den här boken oerhört mycket. Den är välskriven, charmig, mysig och på något sätt nervkittlande man vill läsa och läsa för att få veta hur ser ska gå. Ett bra driv i boken. Författaren fångar upp karaktärerna och deras längtan efter kärlek väldigt fint. Förbjuden kärlek via en bokbuss, ja jag ör helt såld på denna bok.

Otippat spännande - skulle de få varandra eller inte? Bitvis lite seg, men ändå fin. En bok som växer.

Toppen💜💜💜💜

2019-07-12

Romantik i Norrtälje med omnejd för seniorer. Tja, varför inte?

villa-freja.se

2019-06-28

Jag älskar den här fina, kärleksfulla och levnadsglada feelgood-romanen. Att den dessutom, till stor del, utspelar sig på en bokbuss gör inte saken sämre. Det väcker ljuva minnen från min egen barndom där de regelbundna besöken i bokbussen livade upp vardagen.

@enbokromans

2019-06-10

Malin har drivit bondgård med sin man sen för alltid men det finns ingen kärlek kvar mellan dem och Malin längtar efter värme, närhet och sex. Hon skriver av sig sina känslor i ett brev men råkar glömma det i en bok som hon lämnat tillbaka på bokbussen. Där hittar Erik brevet. Han är skild men längtar efter att vara en del av ett ”vi” igen. De börjar brevväxla och utan att ens veta varandras namn blir det vänner och snart utvecklar de en relation som ingen av dem kan klara sig utan.

Det här är en kärleksroman om två individer som möter kärleken igen vid en tid i livet då de båda trodde att de kanske var för sent. Jag tycker den här boken håller hög klass, det är välskrivet och jag känner författarens omsorg om sina karaktärer och de miljöer de lever i. Idén med en anonym brevväxling via bokbussen är så charmig och även om det finns mycket sorg i den här berättelsen, en ny början innebär ju slutet på något annat, så är det ändå värmen och hoppet som stannar kvar när jag har läst sista sidan.

2019-06-04

”Brevvännerna” av Eli Åhman Owetz är en varm och charmig berättelse om två människor som hittar varandra genom att brevväxla.

Boken handlar om Malin som inte är lycklig i sitt äktenskap. Hon saknar närhet och någon att prata med. Erik har nyligen flyttat från Stockholm efter att ha hamnat i ett vägskäl i livet. När Erik hittar några utrivna sidor ur ett anteckningsblock i en lånebok blir han nyfiken på vem som skrivit dessa sidor om längtan och förlust. Vem är hon?

Boken är fängslande, väldigt lätt att fastna i och berättelsen handlar om kärlek, men också om att stå vid ett vägskäl. Boken handlar om att våga, att våga slänga sig ut mot något okänt. ”Brevvännerna” är en mysig feelgoodroman som är lätt att tycka om. En bok som det är svårt att släppa när man väl har börjat att läsa! Det enda negativa var att den tog slut för fort!

Charmig, rolig & fin!

När det kommer till feelgood har den här boken allt en kan önska. En kvinna som på något sätt har ett problem. I det här fallet finns det medelålders bondhustrun Malin som lever i ett väldigt rutinartat äktenskap med mannen Anders. Hon vill att han ska röra henne, känna kärlek men det gör han inte och har inte gjort på många år. De har också varit mjölkbönder men tagit bort korna och håller nu bara med skogsbruk. Malins vardag är grå och tråkig. Hon skriver av sig på ett papper som råkar hamna i den bok hon lämnar tillbaka på bokbussen. Den här boken plockas upp av Erik, och de börjar brevväxla.

Det jag gillar allra mest med den här boken är att vi får följa både Erik och Malin i den här historien. Att följa den manliga sidan och lära känna honom är också underbart mysigt. I mångt och mycket känns det som två tonåringar som brevväxlar, och inte medelålders personer men det visar ju bara på hur den där fnittriga känslan av kärlek/förälskelse/nyfikenhet är universell. Att boken tar upp och liknar You’ve got Mail är kul och jag gillar väldigt mycket att det utspelar sig i samma miljö som Åhman Owetz andra böcker och att även välkända karaktärer kommer igen. Sammanvävningen av Erik och Malins liv är väldigt underfundigt gjort och jag som läsare sitter och hoppas på att de ska mötas och inse vem den andra är. Det är fördelen med att brevväxla med någon på bokbussen, det är ju inte helt orimligt att man faktiskt stöter på varandra till slut.

Ska jag hitta något att klaga på, kan jag ta upp den väldigt vanliga och väldigt tråkiga bantningen som alla som inte är superdupersmala ska hålla på med. När det står saker som att hon bantade flera gånger om året och hade ”varit duktig” i flera veckor men nu både smakat en bulle och tagit sås i maten blir jag uppriktigt ledsen. Jag skulle vilja läsa en bok där just det extra hullet inte var en källa till självhat. Behöver det ens vara med? Nej, Åhman Owetz nämner det en enda gång men det är nog för att etsa det fast i mitt minne.

Jag gillar Malin och jag gillar Erik. Jag gillar också Anders, för han verkar väldigt sympatisk och trevlig, förutom den delen då att han inte riktigt ser sin fru. Persongalleriet är lagom stort och jag tycker som sagt om hur allting och alla knyts samman.

Språket är bra och passar genren. Det är många vändningar och twister och det är flera gånger hjärtat brister över det som jag misstänker ska hända. Men det finns också stunder där jag sitter och småskuttar för mig själv och fnittrar, för att alla små lyckobubblor smittar av sig på mig som läsare också.

Pia Gummesson

2019-05-19

En underbar bok!Det är något speciellt med Eli Åhman Owetz böcker ,har läst alla hennes böcker.Hon skriver så man blir varm i kroppen av glädje.Hon kan få en läsare att inte lägga ifrån sig en roman.Hoppas på mer böcker!