Brevvännerna

Åhman Owetz, Eli

Vad händer när man mitt i livet drabbas av den stora kärleken? Ny roman av författaren till Hemma hos Bettan och Anna-Lisas AntikEn charmig kärlekshistoria i You ve Got Mail-anda.   Vid första anblick har Malin allt man kan önska sig. Ändå är hon inte lycklig. Hennes äktenskap går på rutin och hon saknar närhet och någon att prata med. Veckans höjdpunkt är när bokbussen kommer till byn och romanerna som hon kan fly verkligheten med. Erik har nyligen flyttat från Stockholm till idylliska Roslagen efter att ha hamnat vid ett vägskäl i livet. I en lånebok hittar han av en slump några utrivna sidor ur ett anteckningsblock. De handskrivna orden om förlust och längtan gör honom nyfiken. Vem är kvinnan som har skrivit dem?En anonym brevväxling, via bokbussen, tar sin början. Sakta växer allt starkare känslor fram mellan två människor som vågar öppna sig förvarandra. Men...

Mysig bok som lästes snabbt och intresserat. Saknar dock något som gör den till något alldeles extra. Tycker om bokbussens centrala roll och de mysiga lantliga miljöerna.

Brabocker_books

2019-08-23

Malin lever med sin man sedan många år tillbaka på en gård. Men de har sålt korna som Malin älskade och är nu endast skogsbönder, något som hennes man älskar. Han älskar skogen mer än vad han älskar närhet till sin fru. Malin har svårt att få dagarna att gå och höjdpunkten på hennes vecka är när bokbussen kommer. Hon läser och drömmer sig bort.
En dag råkar hon av misstag gömma (och glömma) några sidor hon skrivit i en av hennes låneböcker. Hon skrev från hjärtat med frustration över sitt alltmer kärlekslösa liv.
Stockholmaren Erik som nyligen flyttat till Roslagen råkar hitta sidorna i boken och läser dem. På så sätt börjar en anonym brevväxling mellan två personer som inte känner varandra alls. Men det är lätt att öppna sig för en främling, och ibland kanske man säger för mycket..?
Dessutom lånar de båda böcker från bokbussen, så de kan ju inte bo alltför långt ifrån varandra ändå? Känslorna blir allt starkare och Malin börjar undra hur långt hon egentligen kan gå, hon som faktiskt redan är gift? Vågar de verkligen erkänna vilka de är? Tänk om de redan träffats, men i annat sammanhang?
En riktigt härlig och mysig bok. Mycket känslor som berör läsaren, om att livet inte blivit som man tänkt sig, om att sitta fast och inte veta hur man ska gå vidare. Men det är även en fin kärlekshistoria. Går det att bli kär i en annan människa endast genom ord på ett papper, eller är det själva situationen man blir förälskad i? När vet man om ett äktenskap är förbi, eller om det fortfarande går att räddas? En riktig feelgood-roman av hög klass.

Ingrid Svantesson

2019-08-22

Så fin och mysig en regnig höstdag

En otippad kärleksroman om människor som möter kärleken mitt i livet. Jag gillar den här boken oerhört mycket. Den är välskriven, charmig, mysig och på något sätt nervkittlande man vill läsa och läsa för att få veta hur ser ska gå. Ett bra driv i boken. Författaren fångar upp karaktärerna och deras längtan efter kärlek väldigt fint. Förbjuden kärlek via en bokbuss, ja jag ör helt såld på denna bok.

Anna Granström

2019-07-24

Otippat spännande - skulle de få varandra eller inte? Bitvis lite seg, men ändå fin. En bok som växer.

2019-07-20

Toppen💜💜💜💜

Engelska Väninnan

2019-07-12

Romantik i Norrtälje med omnejd för seniorer. Tja, varför inte?

villa-freja.se

2019-06-28

Jag älskar den här fina, kärleksfulla och levnadsglada feelgood-romanen. Att den dessutom, till stor del, utspelar sig på en bokbuss gör inte saken sämre. Det väcker ljuva minnen från min egen barndom där de regelbundna besöken i bokbussen livade upp vardagen.

@enbokromans

2019-06-10

Malin har drivit bondgård med sin man sen för alltid men det finns ingen kärlek kvar mellan dem och Malin längtar efter värme, närhet och sex. Hon skriver av sig sina känslor i ett brev men råkar glömma det i en bok som hon lämnat tillbaka på bokbussen. Där hittar Erik brevet. Han är skild men längtar efter att vara en del av ett ”vi” igen. De börjar brevväxla och utan att ens veta varandras namn blir det vänner och snart utvecklar de en relation som ingen av dem kan klara sig utan.

Det här är en kärleksroman om två individer som möter kärleken igen vid en tid i livet då de båda trodde att de kanske var för sent. Jag tycker den här boken håller hög klass, det är välskrivet och jag känner författarens omsorg om sina karaktärer och de miljöer de lever i. Idén med en anonym brevväxling via bokbussen är så charmig och även om det finns mycket sorg i den här berättelsen, en ny början innebär ju slutet på något annat, så är det ändå värmen och hoppet som stannar kvar när jag har läst sista sidan.

Lollos Bokhörna

2019-06-04

”Brevvännerna” av Eli Åhman Owetz är en varm och charmig berättelse om två människor som hittar varandra genom att brevväxla.

Boken handlar om Malin som inte är lycklig i sitt äktenskap. Hon saknar närhet och någon att prata med. Erik har nyligen flyttat från Stockholm efter att ha hamnat i ett vägskäl i livet. När Erik hittar några utrivna sidor ur ett anteckningsblock i en lånebok blir han nyfiken på vem som skrivit dessa sidor om längtan och förlust. Vem är hon?

Boken är fängslande, väldigt lätt att fastna i och berättelsen handlar om kärlek, men också om att stå vid ett vägskäl. Boken handlar om att våga, att våga slänga sig ut mot något okänt. ”Brevvännerna” är en mysig feelgoodroman som är lätt att tycka om. En bok som det är svårt att släppa när man väl har börjat att läsa! Det enda negativa var att den tog slut för fort!

Charmig, rolig & fin!

När det kommer till feelgood har den här boken allt en kan önska. En kvinna som på något sätt har ett problem. I det här fallet finns det medelålders bondhustrun Malin som lever i ett väldigt rutinartat äktenskap med mannen Anders. Hon vill att han ska röra henne, känna kärlek men det gör han inte och har inte gjort på många år. De har också varit mjölkbönder men tagit bort korna och håller nu bara med skogsbruk. Malins vardag är grå och tråkig. Hon skriver av sig på ett papper som råkar hamna i den bok hon lämnar tillbaka på bokbussen. Den här boken plockas upp av Erik, och de börjar brevväxla.

Det jag gillar allra mest med den här boken är att vi får följa både Erik och Malin i den här historien. Att följa den manliga sidan och lära känna honom är också underbart mysigt. I mångt och mycket känns det som två tonåringar som brevväxlar, och inte medelålders personer men det visar ju bara på hur den där fnittriga känslan av kärlek/förälskelse/nyfikenhet är universell. Att boken tar upp och liknar You’ve got Mail är kul och jag gillar väldigt mycket att det utspelar sig i samma miljö som Åhman Owetz andra böcker och att även välkända karaktärer kommer igen. Sammanvävningen av Erik och Malins liv är väldigt underfundigt gjort och jag som läsare sitter och hoppas på att de ska mötas och inse vem den andra är. Det är fördelen med att brevväxla med någon på bokbussen, det är ju inte helt orimligt att man faktiskt stöter på varandra till slut.

Ska jag hitta något att klaga på, kan jag ta upp den väldigt vanliga och väldigt tråkiga bantningen som alla som inte är superdupersmala ska hålla på med. När det står saker som att hon bantade flera gånger om året och hade ”varit duktig” i flera veckor men nu både smakat en bulle och tagit sås i maten blir jag uppriktigt ledsen. Jag skulle vilja läsa en bok där just det extra hullet inte var en källa till självhat. Behöver det ens vara med? Nej, Åhman Owetz nämner det en enda gång men det är nog för att etsa det fast i mitt minne.

Jag gillar Malin och jag gillar Erik. Jag gillar också Anders, för han verkar väldigt sympatisk och trevlig, förutom den delen då att han inte riktigt ser sin fru. Persongalleriet är lagom stort och jag tycker som sagt om hur allting och alla knyts samman.

Språket är bra och passar genren. Det är många vändningar och twister och det är flera gånger hjärtat brister över det som jag misstänker ska hända. Men det finns också stunder där jag sitter och småskuttar för mig själv och fnittrar, för att alla små lyckobubblor smittar av sig på mig som läsare också.

2019-05-24

Brevvännerna passade mig perfekt efter att precis ha avslutat en riktigt otäck bok. Den är dess motsats med sin mysiga berättelse om Malin och Erik. Malin lever på en gård med maken Anders. Tidigare har de haft kor men nu ägnar sig gården bara åt skogsarbete. Tomheten och saknaden efter korna är stor och äktenskapet med Anders har gått i träda. Allt känns tungt och grått utom besöken på bokbussen. Jag är själv uppvuxen på en bondgård där vi tillslut tvingades sluta med korna och jag känner igen den där tomheten och saknaden efter djuren så väl. Författaren fångar dessa känslor så bra! Malin är en karaktär som jag tar till hjärtat direkt och jag vill bara att hon ska få bli lycklig och leva det liv hon vill istället för att rätta sig efter alla andra. Samtidigt får hennes tankar mig att tänka till lite själv, vad gör jag egentligen för min egen skull? Eller är det för att andra vill det?! Det är spännande läsning att följa hennes resa genom boken! Jag gillar att boken utspelar sig på landet med underbar natur och så coolt att en bokbuss har en stor del i boken. Jag gillade att vi även fick se en glimt av Bettan och Matte från den förra boken Hemma hos Bettan. Brevvännerna är lättläst underhållning som får mig att må bra, en perfekt liten sommarkaramell för hängmattan!

Pia Gummesson

2019-05-19

En underbar bok!Det är något speciellt med Eli Åhman Owetz böcker ,har läst alla hennes böcker.Hon skriver så man blir varm i kroppen av glädje.Hon kan få en läsare att inte lägga ifrån sig en roman.Hoppas på mer böcker!