Brevet till Alice

Letser, Malin

En hisnande rolig och djupt vemodig berättelse om mod, rädsla, längtan och vänskap.Rädsla och skam har hindrat Alice från att leva det liv hon innerst inne drömt om, och nu har hon blivit gammal och accepterat sitt öde. När ett brev från det förflutna dimper ner blir det en tuff påminnelse om allt hon kunde fått uppleva, men som aldrig blivit av. Det gör ont att tänka på och hon föraktar sig själv för att hon varit så feg. Nu är det för sent och livet får ha sin gilla gång. Det går bra tills Nahid dyker upp, en levnadsglad, orädd och drömmande ung tjej. När hon får nys om brevet bestämmer hon sig för att göra allt hon kan för att Alice ska förstå att det aldrig är försent att följa sitt hjärta. Malin Letser är född 1985 och bor i Stockholm där hon arbetar som skribent. Brevet till Alice är hennes debutroman. »Bjuder på så många skratt, men...

Idas Recensioner

2020-04-24

Brevet till Alice är en otroligt rolig, unik och underbar bok. Jag blev förvånad över hur rolig handlingen var, med konstiga vändningar och speciella karaktärer. Detta är verkligen en feelgood med en twist! Jag har aldrig läst om en lika komplicerad och speciell handling som denna, och dessutom är karaktärerna helt klockrena. Jag känner igen mig i tankar och i beteenden, det är verkligen en helt underbar feelgood som förtjänar ett bra betyg.

Nahid och Alice är extremt djupa karaktärer, man kan verkligen se deras personligheter bland bokens sidor. Det är vackert att Malin Letser har gjort ett sådant bra jobb med boken, den är både välgjord och genomtänkt. Att detta är en debutroman av henne är också något att hylla, jag ser verkligen fram emot hennes framtida böcker.

Cecilia Grip

2019-10-29

Vi får lära känna Nahid som gör samhällstjänst på ett äldreboende. Ingen tycker riktigt om den jobbigt, egensinniga tjejen. Men Alice börjar tillslut mjukna för Nahids framfart och när Alice märker att dem andra på boendet inte gillar Nahid så gör Alice tvärtom.
Jag älskade den

D

Daniel Dehlin

2019-06-03

Riktigt underhållande! Hade svårt att lägga ner denhär boken.

Rickblvd

2019-06-03

Otroligt fint skriven bok. Elegant språk, och en universell berättelse som i vindens hastighet tog med mig på en känsloresa tur & retur. Missa inte!

Tycker tyvärr den spårade ur och blev sämre ju mer som gick. Föll mig inte i smaken, tyvärr, men lättläst och lite galen, absolut.

2019-03-24

Brevet till Alice är en bok jag inte kunde släppa. Började läsa när vi lämnade huset för att ta oss mot Sälen och slutade läsa när vi några timmar senare närmade oss vår destination. Jag försvann in i historien om Alice och Nahid och ville inte att historien skulle ta slut. Det är en historia om kärlek, om vänskap, mod, rädsla och längtan. En historia att försvinna in i. Boken är lättläst och välskriven. Jag känner både för Alice och för Nahid. Båda har förlorat någon som de står nära. Malin skriver målande och man kommer nära karaktärerna. Det är bokens styrka! Väldigt lyckad debut av Malin Letser och jag ser fram emot fler böcker av henne. Jag tyckte om den här boken!

Fantastisk, gripande & rolig!

Maja Dukic

2019-01-20

🌟 Dags för recension🌟
Brevet till Alice av Malin Letser
..................................................
Jag har blivit utvald av @bokus_com att förhandsläsa boken Brevet till Alice av Malin Letser.
Boken är inte det jag hade förväntat mig från början. Den är lite bättre faktiskt!
Det är Malin Letsers debutroman och hon gör det bra.
Det är en varm kärlekshistoria med lycklig slut. Boken är välskriven och lättläst.
Den handlar om kärleken och rädslan att inte fullt leva ut sina drömmar.
Den handlar om utanförskap och att vara annorlunda. Den handlar mycket om rädsla för att verkligen visa vem man är och sättet att passa in i dagnes samhälle.
Varm feelgood roman. Lite förutsägbar, men vill du läsa om att uppfylla dina drömmar och uppleva riktig kärlek- läs denna bok.