Breven

Anderson, Håkan

| 2004

I trettiotalets Italien möter den unge Ernst Weber, till synes slumpartat, Jacob Arnauti. Han företräder ett esoteriskt sällskap med centrum i Alexandria som i sin ägo har fem brev, skrivna av Cicero. De åtrås även av en tysk orden med förgreningar över hela Europa, vars frontfigur Otto Dietrich zur Lindes öde vävs samman med Webers i en jakt som för dem genom ett förkrigseuropa till Egypten. Femtio år senare flätas än fler öden in i historien då svensken Jan Eklöv möter kärleken i tjeckoslovakiskan Elena Franková, en kärlekssaga i skuggan av det kommunistiska maskineriet som håller de älskande ifrån varandra. En dag får Jan en bok i sin hand. Det är berättelsen om honom och Elena. Breven berättar om slumpartade möten som kanske hela tiden varit ämnade att inträffa, där allt är sammanlänkat och där personer och idéer ekar genom tid och rum, tangerar och speglar bokens aktörer...

Maritha .

2015-03-10

Väldigt levande skriven, jag tycker om författarens stil. Dock lite väl otydlig och rörig i skiftena mellan vilken av huvudpersonerna som varje avsnitt handlar om, blev tröttsamt i längden att skumma igenom det första stycket bara för att få klart för sig vem och vilken tid som stod i fokus, för att sedan läsa om "på riktigt". Även alltför många trådar som inte knyts ihop för min smak.

Kenneth Olausson

2011-06-09

Det är svårt att tro att "Breven" är en debutroman. Den är en komplicerad och förbryllande roman som kan läsas på olika plan. Alla lika rätt. Alla lika fascinerande. Och alla med en grundton till humanismens och kärlekens försvar.

Nils Thor

2010-05-27

Den gjorde inget större intryck. Snopet med ett öppet slut. Inte särskilt äventyrlig, fast mera bildnings- och kärleksroman.

Monika Holmberg

2009-09-04

Det står på baksidan att den borde stå bredvid DaVinci-koden u hyllan men jag fattar inte riktigt. Jag tyckte att den var helt okej men de många olika parallel-handlingarna knöts inte ihop och de olika frågetecknen rätades inte ut. Hmmm... Eller så var det bara jag som inte fattade... Bra skriven dock. Man fick vara koncentrerad för att hänga med i alla turer. Hade fått högre betyg om påsen knytits ihop bättre