Brev till samhället

Ericsson, Eric

| 2003

Eric Ericson skriver brev med sällsynta idéer och bisarra förslag till myndigheter och företag i Sverige. Detta är en samling av breven och de lika fantastiska svar han fått. "Hassan i bokform - bara ännu bättre". Östgöta Correspondenten "Jag har skrattat hela veckan". Kristian Luuk/TV 4

Hjortronhyllan

2023-05-27

Brev till samhället är en samling brev som skickas till olika föreningar, myndigheter och företag med erbjudanden, funderingar eller förslag. Det kan handla om allt från att anlägga ett Indianreservat i Arboga till frågan om Kronfågels symbol har nazistkoppling. Svaren är oftast typiskt svenska i sin vänlighet, vilket gör denna tidiga form av nättrolleri i analog form mycket, mycket, mycket underhållande. I många av breven hävdar Ericson att någon eller några individer kommer "röra kroppen i takt till musik", vilket måste antyda att Ericson själv är en usel dansare? Detta är en rolig läsupplevelse som kan
avnjutas på 20 minuter och rekommenderas för dem med en lätt vrickad humor.

Min personliga favorit är när Eric Eriksson skriver ett brev från en elvaårig elev vars träslöjdslärare påstår att alla som jobbar på Securitas är fascister och slår folk med batonger. Svaret från en Securitas-anställd, som har jobbat där i 18 år, är vänligt och politiskt korrekt enligt svensk standard, men man kan läsa en viss irritation mellan raderna. Helt underbart!

Elisabet Berg

2019-03-01

Den är ganska rolig.

Anna Lindström

2013-04-30

Vet inte riktigt vad jag ska tycka. De första breven får mig att skratta men snabbt blir det bara för mycket "miffo" över breven. Och jag vet inte hur kul det är egentligen för mottagaren. BT estimerade att jag skulle ge 4,4 i betyg. (??!) Tycker inte BT riktigt förstår mig... ;)

Marcus Sohl

2012-04-13

Stor humor! Vissa av breven är oförglömliga klassiker som slår det mesta i humorväg.

Mia Högberg

2012-01-29

Skrattat så himla mycket!

Dejan Trajkovski

2011-06-07

Jag skratta så jag grät.

Hannes Took

2011-04-17

Första gången jag hörde talas om boken var när Eric själv läste några stycken på en föreläsning jag var på, det var väldigt underhållande och bådade gott. Idén är intressant men tyvärr blir det mest bara upprepningar efter ett tag och då är det inte så roligt som det skulle kunna ha varit.

Linda Åslund

2011-03-18

Jag har boken hemma i min hylla och är glad för den, man kan läsa och le och fundera över människor. Samtidigt är jag lite anti: just den här känslan av att driva med människor. Jag vill ha ett samhälle där människor vågar ställa också de ovanliga frågorna i formella sammanhang, där nya och oväntade möten och möjligheter skapas. Jag vill att människor som får en ovanlig fråga ska våga svara, inte bara tro att de just blivit svarsobjekt i en bok eller ett humorprogram. Så när jag läser den här vill jag inte skratta åt dem som svarar, jag vill ropa - våga lyssna, svara, och våga göra bort dig!

vilken humor!

Michael Östergren

2010-03-18

Rolig bok men efter att ha läst första tredjedelen blir det därefter ytterst lite variation.

Nedhal Pirababi

2010-01-08

Rolig

Mattias Frisk

2009-07-22

Otroligt underhållande, perfekt för buss och tågresor.

Eric Ericsson, vilken hjälte. En av mina favoritkonstnärer. Läs den här och få magmuskler av skratt. Idéen!

Fredrik Broberg

2009-06-10

Påminner om Stenmark i genialitet. Inte fullt lika djup och klockren dock.