Brev till en kristen nation

Harris, Sam

| 2007

Sam Harris är känd som en av Amerikas fränaste kritiker mot den våg av religiös fundamentalism som breder ut sig i det amerikanska samhället och präglar landets inrikes- och utrikespolitik med konsekvenser för resten av världen. Boken är utformad som ett brev till den troende, där Harris ifrågasätter och analyserar den nya religiositeten som breder ut sig i skolorna i USA där intelligent design och kreationism ställs mot naturvetenskapens rön. Han kallar det för en "moralisk och intellektuell krissituation" i denna korta men slagkraftiga pamflett.

Linus R

2012-11-21

Harris är väldigt bra på att belysa dumheterna, fånerierna, motsägelserna och absurditeterna i religioner, kristendom och Bibeln i synnerhet. När han kritiserar sk liberala kristna och den politiska korrektheten i Europas sekulära samhällen tar han som exempel att det är snart bara högerextrema och fascister som vågar kritisera bla islam. Mycket sorgligt men sant.
För övrigt är Harris som vetenskapsman (inom en verklig, vetenskaplig genre) alltid noggrann och korrekt med sina källor.

Henrik R.

2010-12-15

Den här boken vänder sig till en - i Sverige ganska fundamentalistisk, i USA ganska genomsnittlig (verkar det som) - kristen och därmed inte till mig. Hursomhaver gillar jag Harris skärpa och konsekventa stil.

Jakob Bengtsson

2010-02-07

Här snackar vi ju en man som inte ens har hört talas om begreppet källkritik. Passar förmodligen den delen av landet sverige som tror på zeitgeist. Skrämmande att humanisterna ger ut en bok som i sista kapitlet talar om att de europeiska faschisterna är dem enda som talar sanning om hotet från islam.