Brev från nollpunkten

Englund, Peter

| 2005

Brev från nollpunkten innehåller fyra essäer om nittonhundratalets stora katastrofer, om folkmord och propaganda för dessa folkmord ? vad Peter Englund kallar ?1900-talets avskyvärda gåta?: Första världskriget, seklets startpunkt och urkatastrof, det lika förödande andra världskriget och den totalitära erfarenheten i dess stalinistiska och nazistiska former.Peter Englund återvänder till skådeplatserna och ger detaljskarpa och drabbande skildringar av personer och händelser, fenomen och miljöer. Läs vad som hände när Hitler och Stalin tävlade om att bygga världens största byggnad, om en engelsk konstnär och hans upplevelser i 1917 års skyttegravar, som resulterade i några av det här seklets mest skakande målningar; om ryskan som tillbringade hela sitt unga liv i bolsjevikernas jet set men som miste allt i 30-talets utrensningar; om den första eldstormen och atomvinterns vridna...

2017-11-10

Riktigt starka och gripande essäer. Hur galna kan världens ledare vara. Tyvärr upprepar sig ju historien idag. Samma sjuka ledarskap. Lärde vi oss ingenting av nazismen under andra världskriget eller kommunismens galna fasor i forna Sovjetunionen? Tänkvärt och lärorikt.

Liselotte Wijkmark

2015-06-01

Det här var en fullträff att läsa i cirkeln. Alla var engarerade och deltog livligt i samtalet runt krigets olika synvinklar. Tyskarnas, de civila, krigets förlorare, Ryssarna, maktens män och soldaterna.

Liselotte Wijkmark

2014-12-11

Englunds essämässiga skildring av hur vår moderna värld har formats. Krigens resultat har gett upphov till många av dagens politiska dilemman. Han skriver om svåra saker på ett mycket engarerande sätt.

Lennart Carlsson

2014-07-28

Har läst den som e-bok. Fruktansvärt skakande läsning bitvis!

Stefan Johnsson

2011-12-03