Brave New World

Huxley, Aldous

| 1998

Human beings, graded from intellectuals to manual workers, hatched from incubators and brought up in communal nurseries, learn by conditioning to accept their social destiny. The story develops around an unorthodox AlphaPlus, who visits a New Mexican Reservation and brings a savage back to London.

Toste Frösell

2023-07-26

2021-11-13

Jag har alltid tyckt att science fiction är en av de bästa genrer som finns och när jag var yngre så slukade jag allt som kom i min väg. Av någon, för mig okänd, anledning så minns jag inte att jag någonsin hörde talas om Du sköna nya värld, vilket så här i efterhand verkar närmast omöjligt. Det existerar tydligen en diskussion om vilken av denna och 1984 som är mest trolig/hemsk/bäst och vad annat man kan tänkas jämföra. Nu är i alla fall även denna klassiker läst, så nu skulle jag kunna jämföra om jag vill.

Boken börjar med ett förord av Göran Rosenberg och det får mig nästan att reagera mer än resten av boken. Jag vet inte när det är skrivet, men jag kan inte låta bli att undra vilken värld Göran Rosenberg lever i. Vad tycks, till exempel, om den här meningen: Den totalitära staten är inte längre skräckinjagande eftersom den inte längre verkar möjlig. För övrigt finns det mycket att säga om den här framtidsvisionen. Det mesta är nog redan sagt ändå, men några tankar har jag ju.

Du sköna nya värld börjar bra och slutar bra. Mittendelen är en aning seg, men jag skyller det på översättningen. Jag tycker nog att detta är en mer skrämmande framtidsvision än 1984. Egentligen är framtidsvision fel uttryck för det mesta är redan här. Yta är allt. Alla vill vara lyckliga hela tiden. Lycklig blir man när man konsumerar. Om man eventuellt skulle vara olycklig så tar men en tablett. Alla ska vara så lika som möjligt. Åldrande är något fult och icke önskvärt. Kritiskt tänkande är i stort sett avskaffat. Ja, det finns många likheter...

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/11/du-skona-nya-varld-av-aldous-huxley.html

Amanda Saléh

2021-10-27

Fick mig att tänka till en hel del.

Mikaela86

2020-08-13

Denna klassiker har omdiskuterats ifall det skildrar en dystopi eller utopi. Där man får se det som att ifall du ger upp din frihet men alltid är lycklig, är det bra eller dåligt? Jag tycker temat är ganska intressant, svårt att förstå att den är skriven för så längesen. Jag tycker förklaringar kommer mer på slutet som jag gärna sett tidigare i boken. Bra bok men hade velat ha mer fördjupning i vissa delar för högre betyg.

Max Karlsson

2018-01-15

Intressant bok om dystopiskt framtidssamhälle där människor klonas fram till att tillhöra olika samhällsgrupper där alla ständigt är lyckliga och icke ifrågasättande. I stil med 1984 av George Orwell. Första kapitlen är intressanta, därefter så tycker jag dock inte storyn eller karaktärerna är speciellt fängslande eller intressanta och boken känns seg och tappar mig många gånger.

Ludvig af Klercker

2017-08-07

Intressant shakespeare:iansk dystopi som känns trovärdig och tar upp många, nu för tiden, väldiskuterade samtalsämnen i etik. Personligen känner jag att romanens huvudbudskap känns lite för välbehandlat för att det ska rycka med mig hela vägen. Dock ska nämnas att jag gillade romanen. Stundtals kändes temana lite övertydliga men enligt min erfarenhet brukar dystopiska romaner nästan alltid skriva sina budskap på läsarnas nästippar. Bokens värld är inte särskilt gritty eller detaljorienterad - detaljrikt språk till trots. Istället läggs huvudfokus på protagonistens missanpassning och historiens budskap. Rekommenderas varmt.

Nina Gustafsson

2016-07-08

Otäck framtid med klonade och förprogrammerade människor som alltid är lyckliga. Otroligt att den skrevs på 30- talet! Bitar är lite sega men en bok man inte glömmer och kommer att tänka på flera gånger.

Paulina Vastenberg

2014-08-17

Värld enligt LEAN.

Henrik Andersson

2014-06-29

Underbar framtidsdystopi där effektiviteten är satt i främsta rummet och gud är ersatt med T-fordens grundare Henry Ford. Känslor motarbetas och människor avlas fram utifrån samhällsnytta. Mycket intressant än idag i sina funderingar kring tillväxtdyrkan, samhälleliga kontrollmekanismer och vad som gör oss till människor. Den nya världen är väl i princip redan här.

Evert Nilsson

2014-04-21

Gen(etik). Klasskillnader, njutning så att man likt en av personerna i boken längtar efter allt som inte är njutning men ärligt, naket och rått. Skriven på 30-talet är den en hästspark i skrevet på det ytliga i vår tid.

Mattias Lönnebo

2014-03-07

En riktigt obehaglig framtidsskildring som både är en kritik av det marxist-leninistiska idealet där staten kontrollerar allt, och en satir över ett samhälle där människans lidelser och njutning är allt som räknas. Alla högre andliga strävanden ses som subversiva.

Marko Krejic

2013-12-21

Klassiker!! Men inte riktigt min stil. Svårt att tro att den skrevs på 30-talet.

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

!!!

Klara Ahlersten

2013-06-23

Språket och historien var inte speciellt intressant. Däremot hela teorin om framtiden, den totalitära staten osv var verkligen skrämmande och gripande. Tänkvärd filosofi mot slutet då de diskuterar "äkthetens" uppoffring för lyckan, och klassamhällets mening och fördelar.

Maria Brusewitz

2012-12-05

En bok jag gillade starkt i tonåren.gjorde misstaget att försöka läsa om, inte roligt. Kitsch !

Anonym Användare

2012-08-11

Riktigt intressant historia som kanske inte håller ihop riktigt hela vägen men ändå är läsvärd. Det bästa med boken är att "dystopin" som målas upp inte är 100% dyster. Här finns en del glädjeämnen och då blir det inte lika lätt att avfärda det.

Marcus Sohl

2012-04-20

Mycket bra bok.Det intressanta är hur den biologiska predestinationen och bioingenjörsskapet är det som folk ofta identifierar med vår tid och förfasar sig över medan den andra delen av bokens förtryckarmedel, behovstillfredsställelse och fördumning, av samma personer tycks överses. Det är väl snarast dessa senare som är skrämmande lika vår tid och får en att undra vad vi lever i för värld egentligen.

Det jag har att klaga på är översättningen och korrekturen i den utgåva jag läste. Är det verkligen för mycket begärt att någon faktiskt läser igenom boken innan tryckning. Bland de värsta jag varit med om.

Karin Söder

2012-04-14

BT estimerade att jag skulle ge denna en femma - nej nej nej! Helt ok, men oj, så daterad!

Peter F

2011-07-18

"Du sköna nya värld" läste jag första gången på "S:t Sigfrids folkhögskola". Den var helt fantastisk. Jag har läst den någon mer gång senare. Det är nog dags att läsa den för tredje gången.

Lars Andersson

2011-05-17

Huxley fick rätt i sin filosofi, men boken är undermålig. Stark 1:a.

Liza Bolin

2011-03-07

riktigt bra som ljudbok.

Elin Möllerstedt

2011-01-24

Jag har förståelse för att boken räknas som en klassiker, hyfsat träffsäker på många punkter. Känns aningen mer svårtillgänglig än Orwells 1984, men Huxley var trots allt först.

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Nej, det här var faktiskt inte särskilt bra. Fascinerande hur väl nutiden stämmer in med Huxley's föreställning, och någorlunda skrämmande, javisst, men efter det första lovande kapitlet blev det helt enkelt bara mindre och mindre engagerande. Upplösningen känns omotiverad och tam. Tyvärr.

Alice Eidous

2010-06-23

Tycker likadant, började så lovande, sen kom hela indianreservatet, ritualerna och uppbyggningen till bokens klimax som jag bara ville ta mig pusha mig igenom, och sedan vände den totalt igen och blev otroligt läsvärd!

Tomas Alriksson

2010-06-09

Börjar intressant. Sedan är det 150 sidor där jag tillslut kände att det var århundradets mest överskattade bok och bara ville bli klar med skiten. Men tack vare de 30 sista sidorna i boken tycker jag att boken är mycket bra.

Alexander Rundberg

2010-05-28

Jag tycker det här var en helt fantastisk bok, och hade jag kunnat skulle jag satt 4,5 på den. Jag gick vidare till att läsa om 1984 efter den och kan inte sluta tänka att jag hellre lever förtryckt i George Orwell's framtidssamhälle än lycklig och korkad i Huxleys. Än mer skrämmande är att jag tycker mig hitta mångt mycket mer likheter mellan Brave New World och samtiden än vad jag gör hos 1984.

Det den brister på är dock en väldigt fundamental del i bokens uppbyggnad, ett samhälle där alla är lyckliga är inte särskilt spännande. Jag skulle rekommendera alla mina nära att läsa den här boken, men jag finner väldigt litet omläsningsvärde i den vilket jag skulle påstå är närmast ett krav för fem stjärnor.

Oscar Johansson

2009-06-18

Hör till allmänbildningen att ha läst. Känns modern för att vara skriven på 1930-talet. Huxley var dock inte först med konceptet (som Orwell skulle upprepa): den ryske författaren Zamjatins "Vi" var före.

Mattias Karlsson

2009-04-30

Det mest intressant med dystopier är kanske inte vad dom säger om en eventuell framtida värld utan vad dom säger om den värld som är. Aldous Huxleys klassiska skildring av ett genomorganiserat samhälle med A-, B- och C-människor har faktiskt en hel del otäcka likheter även med vårt "fria" samhälle.

Varför inte ta en sväng till biblan och låna den här, George Orwells 1984, och Karin Boyes Kallocain, och ha en temavecka under rubriken dystopier! Som avslutning kan man se Wall-e.