Brave New World

Huxley, Aldous

| 2004

Far in the future, the World Controllers have created the ideal society. Through clever use of genetic engineering, brainwashing and recreational sex and drugs all its members are happy consumers. Bernard Marx longs to break free. A visit to the Savage Reservations where the old, life still continues, may be the cure for his distress.

Nina Gustafsson

2016-07-08

Otck framtid med klonade och frprogrammerade mnniskor som alltid r lyckliga. Otroligt att den skrevs p 30- talet! Bitar r lite sega men en bok man inte glmmer och kommer att tnka p flera gnger.

Paulina Vastenberg

2014-08-17

Vrld enligt LEAN.

Henrik Andersson

2014-06-29

Underbar framtidsdystopi dr effektiviteten r satt i frmsta rummet och gud r ersatt med T-fordens grundare Henry Ford. Knslor motarbetas och mnniskor avlas fram utifrn samhllsnytta. Mycket intressant n idag i sina funderingar kring tillvxtdyrkan, samhlleliga kontrollmekanismer och vad som gr oss till mnniskor. Den nya vrlden r vl i princip redan hr.

Evert Nilsson

2014-04-21

Gen(etik). Klasskillnader, njutning s att man likt en av personerna i boken lngtar efter allt som inte r njutning men rligt, naket och rtt. Skriven p 30-talet r den en hstspark i skrevet p det ytliga i vr tid.

Mattias Lnnebo

2014-03-07

En riktigt obehaglig framtidsskildring som bde r en kritik av det marxist-leninistiska idealet dr staten kontrollerar allt, och en satir ver ett samhlle dr mnniskans lidelser och njutning r allt som rknas. Alla hgre andliga strvanden ses som subversiva.

Marko Krejic

2013-12-21

Klassiker!! Men inte riktigt min stil. Svrt att tro att den skrevs p 30-talet.

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

!!!

Klara Ahlersten

2013-06-23

Sprket och historien var inte speciellt intressant. Dremot hela teorin om framtiden, den totalitra staten osv var verkligen skrmmande och gripande. Tnkvrd filosofi mot slutet d de diskuterar "kthetens" uppoffring fr lyckan, och klassamhllets mening och frdelar.

Andreas Ruuth

2013-03-31

Mycket intressant, speciellt med tanke p nr den var skriven. Ocks stundtals oengagerade och lngsam. Stark trea.

Simon S

2013-02-13

En vldigt intressant, vlbetnkt och vlgjord dystopi. Jag r mer intresserad av sjlva samhllet och hur mnniskorna styrs, alla psykologiska begrepp som kan anvndas fr att beskriva hur mnniskor uppfostras och r, snarare n sjlva handlingen. Faller lite platt ju lngre in i boken man kommer men blir riktigt bra igen fram mot slutet.

Maria Brusewitz

2012-12-05

En bok jag gillade starkt i tonren.gjorde misstaget att frska lsa om, inte roligt. Kitsch !

Anonym Anvndare

2012-08-11

Riktigt intressant historia som kanske inte hller ihop riktigt hela vgen men nd r lsvrd. Det bsta med boken r att "dystopin" som mlas upp inte r 100% dyster. Hr finns en del gldjemnen och d blir det inte lika ltt att avfrda det.

Marcus Sohl

2012-04-20

Mycket bra bok.Det intressanta r hur den biologiska predestinationen och bioingenjrsskapet r det som folk ofta identifierar med vr tid och frfasar sig ver medan den andra delen av bokens frtryckarmedel, behovstillfredsstllelse och frdumning, av samma personer tycks verses. Det r vl snarast dessa senare som r skrmmande lika vr tid och fr en att undra vad vi lever i fr vrld egentligen.

Det jag har att klaga p r versttningen och korrekturen i den utgva jag lste. r det verkligen fr mycket begrt att ngon faktiskt lser igenom boken innan tryckning. Bland de vrsta jag varit med om.

Karin Sder

2012-04-14

BT estimerade att jag skulle ge denna en femma - nej nej nej! Helt ok, men oj, s daterad!

Peter F

2011-07-18

"Du skna nya vrld" lste jag frsta gngen p "S:t Sigfrids folkhgskola". Den var helt fantastisk. Jag har lst den ngon mer gng senare. Det r nog dags att lsa den fr tredje gngen.

Lars Andersson

2011-05-17

Huxley fick rtt i sin filosofi, men boken r undermlig. Stark 1:a.

Liza Bolin

2011-03-07

riktigt bra som ljudbok.

Elin Mllerstedt

2011-01-24

Jag har frstelse fr att boken rknas som en klassiker, hyfsat trffsker p mnga punkter. Knns aningen mer svrtillgnglig n Orwells 1984, men Huxley var trots allt frst.

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Nej, det hr var faktiskt inte srskilt bra. Fascinerande hur vl nutiden stmmer in med Huxley's frestllning, och ngorlunda skrmmande, javisst, men efter det frsta lovande kapitlet blev det helt enkelt bara mindre och mindre engagerande. Upplsningen knns omotiverad och tam. Tyvrr.

Alice Eidous

2010-06-23

Tycker likadant, brjade s lovande, sen kom hela indianreservatet, ritualerna och uppbyggningen till bokens klimax som jag bara ville ta mig pusha mig igenom, och sedan vnde den totalt igen och blev otroligt lsvrd!

Tomas Alriksson

2010-06-09

Brjar intressant. Sedan r det 150 sidor dr jag tillslut knde att det var rhundradets mest verskattade bok och bara ville bli klar med skiten. Men tack vare de 30 sista sidorna i boken tycker jag att boken r mycket bra.

Alexander Rundberg

2010-05-28

Jag tycker det hr var en helt fantastisk bok, och hade jag kunnat skulle jag satt 4,5 p den. Jag gick vidare till att lsa om 1984 efter den och kan inte sluta tnka att jag hellre lever frtryckt i George Orwell's framtidssamhlle n lycklig och korkad i Huxleys. n mer skrmmande r att jag tycker mig hitta mngt mycket mer likheter mellan Brave New World och samtiden n vad jag gr hos 1984.

Det den brister p r dock en vldigt fundamental del i bokens uppbyggnad, ett samhlle dr alla r lyckliga r inte srskilt spnnande. Jag skulle rekommendera alla mina nra att lsa den hr boken, men jag finner vldigt litet omlsningsvrde i den vilket jag skulle pst r nrmast ett krav fr fem stjrnor.

Oscar Johansson

2009-06-18

Hr till allmnbildningen att ha lst. Knns modern fr att vara skriven p 1930-talet. Huxley var dock inte frst med konceptet (som Orwell skulle upprepa): den ryske frfattaren Zamjatins "Vi" var fre.

Mattias Karlsson

2009-04-30

Det mest intressant med dystopier r kanske inte vad dom sger om en eventuell framtida vrld utan vad dom sger om den vrld som r. Aldous Huxleys klassiska skildring av ett genomorganiserat samhlle med A-, B- och C-mnniskor har faktiskt en hel del otcka likheter ven med vrt "fria" samhlle.

Varfr inte ta en svng till biblan och lna den hr, George Orwells 1984, och Karin Boyes Kallocain, och ha en temavecka under rubriken dystopier! Som avslutning kan man se Wall-e.