Brave New World

Huxley, Aldous

| 2004

Far in the future, the World Controllers have created the ideal society. Through clever use of genetic engineering, brainwashing and recreational sex and drugs all its members are happy consumers. Bernard Marx longs to break free. A visit to the Savage Reservations where the old, life still continues, may be the cure for his distress.

Skapa konto f鰎 att s鋞ta betyg och recensera b鯿ker

Nina Gustafsson

2016-07-08

Ot鋍k framtid med klonade och f鰎programmerade m鋘niskor som alltid 鋜 lyckliga. Otroligt att den skrevs p 30- talet! Bitar 鋜 lite sega men en bok man inte gl鰉mer och kommer att t鋘ka p flera g錸ger.

Paulina Vastenberg

2014-08-17

V鋜ld enligt LEAN.

Henrik Andersson

2014-06-29

Underbar framtidsdystopi d鋜 effektiviteten 鋜 satt i fr鋗sta rummet och gud 鋜 ersatt med T-fordens grundare Henry Ford. K鋘slor motarbetas och m鋘niskor avlas fram utifr錸 samh鋖lsnytta. Mycket intressant 鋘 idag i sina funderingar kring tillv鋢tdyrkan, samh鋖leliga kontrollmekanismer och vad som g鰎 oss till m鋘niskor. Den nya v鋜lden 鋜 v鋖 i princip redan h鋜.

Evert Nilsson

2014-04-21

Gen(etik). Klasskillnader, njutning s att man likt en av personerna i boken l鋘gtar efter allt som inte 鋜 njutning men 鋜ligt, naket och r錿t. Skriven p 30-talet 鋜 den en h鋝tspark i skrevet p det ytliga i v錼 tid.

Mattias L鰊nebo

2014-03-07

En riktigt obehaglig framtidsskildring som b錮e 鋜 en kritik av det marxist-leninistiska idealet d鋜 staten kontrollerar allt, och en satir 鰒er ett samh鋖le d鋜 m鋘niskans lidelser och njutning 鋜 allt som r鋕nas. Alla h鰃re andliga str鋠anden ses som subversiva.

Marko Krejic

2013-12-21

Klassiker!! Men inte riktigt min stil. Sv錼t att tro att den skrevs p 30-talet.

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

!!!

Klara Ahlersten

2013-06-23

Spr錵et och historien var inte speciellt intressant. D鋜emot hela teorin om framtiden, den totalit鋜a staten osv var verkligen skr鋗mande och gripande. T鋘kv鋜d filosofi mot slutet d de diskuterar "鋕thetens" uppoffring f鰎 lyckan, och klassamh鋖lets mening och f鰎delar.

Andreas Ruuth

2013-03-31

Mycket intressant, speciellt med tanke p n鋜 den var skriven. Ocks stundtals oengagerade och l錸gsam. Stark trea.

Simon S

2013-02-13

En v鋖digt intressant, v鋖bet鋘kt och v鋖gjord dystopi. Jag 鋜 mer intresserad av sj鋖va samh鋖let och hur m鋘niskorna styrs, alla psykologiska begrepp som kan anv鋘das f鰎 att beskriva hur m鋘niskor uppfostras och 鋜, snarare 鋘 sj鋖va handlingen. Faller lite platt ju l鋘gre in i boken man kommer men blir riktigt bra igen fram mot slutet.

Maria Brusewitz

2012-12-05

En bok jag gillade starkt i ton錼en.gjorde misstaget att f鰎s鰇a l鋝a om, inte roligt. Kitsch !

Anonym Anv鋘dare

2012-08-11

Riktigt intressant historia som kanske inte h錶ler ihop riktigt hela v鋑en men 鋘d 鋜 l鋝v鋜d. Det b鋝ta med boken 鋜 att "dystopin" som m錶as upp inte 鋜 100% dyster. H鋜 finns en del gl鋎je鋗nen och d blir det inte lika l鋞t att avf鋜da det.

Marcus Sohl

2012-04-20

Mycket bra bok.Det intressanta 鋜 hur den biologiska predestinationen och bioingenj鰎sskapet 鋜 det som folk ofta identifierar med v錼 tid och f鰎fasar sig 鰒er medan den andra delen av bokens f鰎tryckarmedel, behovstillfredsst鋖lelse och f鰎dumning, av samma personer tycks 鰒erses. Det 鋜 v鋖 snarast dessa senare som 鋜 skr鋗mande lika v錼 tid och f錼 en att undra vad vi lever i f鰎 v鋜ld egentligen.

Det jag har att klaga p 鋜 鰒ers鋞tningen och korrekturen i den utg鍁a jag l鋝te. 膔 det verkligen f鰎 mycket beg鋜t att n錱on faktiskt l鋝er igenom boken innan tryckning. Bland de v鋜sta jag varit med om.

Karin S鰀er

2012-04-14

BT estimerade att jag skulle ge denna en femma - nej nej nej! Helt ok, men oj, s daterad!

Annika Dav閚

2012-03-21

Tyv鋜r inte riktigt s bra som jag t鋘kt mig. Kanske 鋜 jag lite distopiskt m鋞t eller s kanske den inte tilltalade just mig. MEN. Den har tydliga och bra po鋘ger, jag har v鋖 bara sv錼t att tro att framtiden 鋜 en sexuell orgie och d f鰎svinner ju lite av det kittlande med boken.

Peter F

2011-07-18

"Du sk鰊a nya v鋜ld" l鋝te jag f鰎sta g錸gen p "S:t Sigfrids folkh鰃skola". Den var helt fantastisk. Jag har l鋝t den n錱on mer g錸g senare. Det 鋜 nog dags att l鋝a den f鰎 tredje g錸gen.

Lars Andersson

2011-05-17

Huxley fick r鋞t i sin filosofi, men boken 鋜 underm錶ig. Stark 1:a.

Liza Bolin

2011-03-07

riktigt bra som ljudbok.

Elin M鰈lerstedt

2011-01-24

Jag har f鰎st錯lse f鰎 att boken r鋕nas som en klassiker, hyfsat tr鋐fs鋕er p m錸ga punkter. K鋘ns aningen mer sv錼tillg鋘glig 鋘 Orwells 1984, men Huxley var trots allt f鰎st.

Man T.

2010-12-02

En t鋗ligen intressant bok som skildrar en m鋘gd teman, vilka alla 鋜 t鋘kv鋜da.

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Nej, det h鋜 var faktiskt inte s鋜skilt bra. Fascinerande hur v鋖 nutiden st鋗mer in med Huxley's f鰎est鋖lning, och n錱orlunda skr鋗mande, javisst, men efter det f鰎sta lovande kapitlet blev det helt enkelt bara mindre och mindre engagerande. Uppl鰏ningen k鋘ns omotiverad och tam. Tyv鋜r.

Alice Eidous

2010-06-23

Tycker likadant, b鰎jade s lovande, sen kom hela indianreservatet, ritualerna och uppbyggningen till bokens klimax som jag bara ville ta mig pusha mig igenom, och sedan v鋘de den totalt igen och blev otroligt l鋝v鋜d!

Tomas Alriksson

2010-06-09

B鰎jar intressant. Sedan 鋜 det 150 sidor d鋜 jag tillslut k鋘de att det var 錼hundradets mest 鰒erskattade bok och bara ville bli klar med skiten. Men tack vare de 30 sista sidorna i boken tycker jag att boken 鋜 mycket bra.

Alexander Rundberg

2010-05-28

Jag tycker det h鋜 var en helt fantastisk bok, och hade jag kunnat skulle jag satt 4,5 p den. Jag gick vidare till att l鋝a om 1984 efter den och kan inte sluta t鋘ka att jag hellre lever f鰎tryckt i George Orwell's framtidssamh鋖le 鋘 lycklig och korkad i Huxleys. 膎 mer skr鋗mande 鋜 att jag tycker mig hitta m錸gt mycket mer likheter mellan Brave New World och samtiden 鋘 vad jag g鰎 hos 1984.

Det den brister p 鋜 dock en v鋖digt fundamental del i bokens uppbyggnad, ett samh鋖le d鋜 alla 鋜 lyckliga 鋜 inte s鋜skilt sp鋘nande. Jag skulle rekommendera alla mina n鋜a att l鋝a den h鋜 boken, men jag finner v鋖digt litet oml鋝ningsv鋜de i den vilket jag skulle p錽t 鋜 n鋜mast ett krav f鰎 fem stj鋜nor.

Oscar Johansson

2009-06-18

H鰎 till allm鋘bildningen att ha l鋝t. K鋘ns modern f鰎 att vara skriven p 1930-talet. Huxley var dock inte f鰎st med konceptet (som Orwell skulle upprepa): den ryske f鰎fattaren Zamjatins "Vi" var f鰎e.

Mattias Karlsson

2009-04-30

Det mest intressant med dystopier 鋜 kanske inte vad dom s鋑er om en eventuell framtida v鋜ld utan vad dom s鋑er om den v鋜ld som 鋜. Aldous Huxleys klassiska skildring av ett genomorganiserat samh鋖le med A-, B- och C-m鋘niskor har faktiskt en hel del ot鋍ka likheter 鋠en med v錼t "fria" samh鋖le.

Varf鰎 inte ta en sv鋘g till biblan och l錸a den h鋜, George Orwells 1984, och Karin Boyes Kallocain, och ha en temavecka under rubriken dystopier! Som avslutning kan man se Wall-e.