Brave New World

Huxley, Aldous

| 2004

Far in the future, the World Controllers have created the ideal society. Through clever use of genetic engineering, brainwashing and recreational sex and drugs all its members are happy consumers. Bernard Marx longs to break free. A visit to the Savage Reservations where the old, life still continues, may be the cure for his distress.

Nina Gustafsson

2016-07-08

Otäck framtid med klonade och förprogrammerade människor som alltid är lyckliga. Otroligt att den skrevs på 30- talet! Bitar är lite sega men en bok man inte glömmer och kommer att tänka på flera gånger.

Paulina Vastenberg

2014-08-17

Värld enligt LEAN.

Henrik Andersson

2014-06-29

Underbar framtidsdystopi där effektiviteten är satt i främsta rummet och gud är ersatt med T-fordens grundare Henry Ford. Känslor motarbetas och människor avlas fram utifrån samhällsnytta. Mycket intressant än idag i sina funderingar kring tillväxtdyrkan, samhälleliga kontrollmekanismer och vad som gör oss till människor. Den nya världen är väl i princip redan här.

Evert Nilsson

2014-04-21

Gen(etik). Klasskillnader, njutning så att man likt en av personerna i boken längtar efter allt som inte är njutning men ärligt, naket och rått. Skriven på 30-talet är den en hästspark i skrevet på det ytliga i vår tid.

Mattias Lönnebo

2014-03-07

En riktigt obehaglig framtidsskildring som både är en kritik av det marxist-leninistiska idealet där staten kontrollerar allt, och en satir över ett samhälle där människans lidelser och njutning är allt som räknas. Alla högre andliga strävanden ses som subversiva.

Marko Krejic

2013-12-21

Klassiker!! Men inte riktigt min stil. Svårt att tro att den skrevs på 30-talet.

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

!!!

Klara Ahlersten

2013-06-23

Språket och historien var inte speciellt intressant. Däremot hela teorin om framtiden, den totalitära staten osv var verkligen skrämmande och gripande. Tänkvärd filosofi mot slutet då de diskuterar "äkthetens" uppoffring för lyckan, och klassamhällets mening och fördelar.

Andreas Ruuth

2013-03-31

Mycket intressant, speciellt med tanke på när den var skriven. Också stundtals oengagerade och långsam. Stark trea.

Simon S

2013-02-13

En väldigt intressant, välbetänkt och välgjord dystopi. Jag är mer intresserad av själva samhället och hur människorna styrs, alla psykologiska begrepp som kan användas för att beskriva hur människor uppfostras och är, snarare än själva handlingen. Faller lite platt ju längre in i boken man kommer men blir riktigt bra igen fram mot slutet.

Maria Brusewitz

2012-12-05

En bok jag gillade starkt i tonåren.gjorde misstaget att försöka läsa om, inte roligt. Kitsch !

Anonym Användare

2012-08-11

Riktigt intressant historia som kanske inte håller ihop riktigt hela vägen men ändå är läsvärd. Det bästa med boken är att "dystopin" som målas upp inte är 100% dyster. Här finns en del glädjeämnen och då blir det inte lika lätt att avfärda det.

Marcus Sohl

2012-04-20

Mycket bra bok.Det intressanta är hur den biologiska predestinationen och bioingenjörsskapet är det som folk ofta identifierar med vår tid och förfasar sig över medan den andra delen av bokens förtryckarmedel, behovstillfredsställelse och fördumning, av samma personer tycks överses. Det är väl snarast dessa senare som är skrämmande lika vår tid och får en att undra vad vi lever i för värld egentligen.

Det jag har att klaga på är översättningen och korrekturen i den utgåva jag läste. Är det verkligen för mycket begärt att någon faktiskt läser igenom boken innan tryckning. Bland de värsta jag varit med om.

Karin Söder

2012-04-14

BT estimerade att jag skulle ge denna en femma - nej nej nej! Helt ok, men oj, så daterad!

Peter F

2011-07-18

"Du sköna nya värld" läste jag första gången på "S:t Sigfrids folkhögskola". Den var helt fantastisk. Jag har läst den någon mer gång senare. Det är nog dags att läsa den för tredje gången.

Lars Andersson

2011-05-17

Huxley fick rätt i sin filosofi, men boken är undermålig. Stark 1:a.

Liza Bolin

2011-03-07

riktigt bra som ljudbok.

Elin Möllerstedt

2011-01-24

Jag har förståelse för att boken räknas som en klassiker, hyfsat träffsäker på många punkter. Känns aningen mer svårtillgänglig än Orwells 1984, men Huxley var trots allt först.

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Nej, det här var faktiskt inte särskilt bra. Fascinerande hur väl nutiden stämmer in med Huxley's föreställning, och någorlunda skrämmande, javisst, men efter det första lovande kapitlet blev det helt enkelt bara mindre och mindre engagerande. Upplösningen känns omotiverad och tam. Tyvärr.

Alice Eidous

2010-06-23

Tycker likadant, började så lovande, sen kom hela indianreservatet, ritualerna och uppbyggningen till bokens klimax som jag bara ville ta mig pusha mig igenom, och sedan vände den totalt igen och blev otroligt läsvärd!

Tomas Alriksson

2010-06-09

Börjar intressant. Sedan är det 150 sidor där jag tillslut kände att det var århundradets mest överskattade bok och bara ville bli klar med skiten. Men tack vare de 30 sista sidorna i boken tycker jag att boken är mycket bra.

Alexander Rundberg

2010-05-28

Jag tycker det här var en helt fantastisk bok, och hade jag kunnat skulle jag satt 4,5 på den. Jag gick vidare till att läsa om 1984 efter den och kan inte sluta tänka att jag hellre lever förtryckt i George Orwell's framtidssamhälle än lycklig och korkad i Huxleys. Än mer skrämmande är att jag tycker mig hitta mångt mycket mer likheter mellan Brave New World och samtiden än vad jag gör hos 1984.

Det den brister på är dock en väldigt fundamental del i bokens uppbyggnad, ett samhälle där alla är lyckliga är inte särskilt spännande. Jag skulle rekommendera alla mina nära att läsa den här boken, men jag finner väldigt litet omläsningsvärde i den vilket jag skulle påstå är närmast ett krav för fem stjärnor.

Oscar Johansson

2009-06-18

Hör till allmänbildningen att ha läst. Känns modern för att vara skriven på 1930-talet. Huxley var dock inte först med konceptet (som Orwell skulle upprepa): den ryske författaren Zamjatins "Vi" var före.

Mattias Karlsson

2009-04-30

Det mest intressant med dystopier är kanske inte vad dom säger om en eventuell framtida värld utan vad dom säger om den värld som är. Aldous Huxleys klassiska skildring av ett genomorganiserat samhälle med A-, B- och C-människor har faktiskt en hel del otäcka likheter även med vårt "fria" samhälle.

Varför inte ta en sväng till biblan och låna den här, George Orwells 1984, och Karin Boyes Kallocain, och ha en temavecka under rubriken dystopier! Som avslutning kan man se Wall-e.