Brnt barn sker sig till elden

Brnt barn sker sig till elden r en sjlvbiografisk roman av sllsynt kraft och gld. Utan varje spr av sentimentalitet varvar Cordelia Edvardson minnesbilder av sin barndom i Berlin med skildringen av den svarta vardagen i Auschwitz lger. I bakgrunden tonar ven en klargd och knslig berttelse fram om en komplicerad mor-dotterrelation. Det handlar ven i hg grad om den vrede och ngest som hon br med sig nr hon sedan kommer till Sverige. Och om sin besatthet av det frflutna - och av att ha verlevt. Boken utkom frsta gngen 1984.

Teresia Kjellgren

2014-03-24

Det r en viktig bok fr att pminna vrlden om det fruktansvrda som hnde under andra vrldskriget. En bra bild ocks av hur det var sen, fr de som verlevde.

Sara .

2013-08-15

Det r en kort bok men varje ord r tungt, sorgset eller ilsket, vilket gr det till en anstrngning att lsa. Jag blev tvungen att ta en paus ett tag fr att kunna lsa ut boken. Detta hemska livsde frtjnar att lsas av mnga, mnga. Ngot som Frintelsen fr inte hnda igen.

Helena Almqvist

2013-05-07

Kass skrivstil, kan vemsomhelst skriva en bok eller? Hon pratar om sig sjlv men skriver hela tiden flickan eller barnet?! Bttre om hon anvnt en professionell frfattare till hjlp.

Josefine Ejebjrk

2013-01-05

Intressant berttarteknik dr det gick frn olika tidpunkter. Den hr tekniken gr ocks att tiden i koncentrationslgerna ses frn ett nytt perspektiv.

Anne M

2011-11-10

Befriande osentimental och tunn (till formatet, inte innehllet).