Brännmärkt

År 1391 reser den unga borgarhustrun Anne Persdotter från Lübeck till sin barndomsstad Stockholm. Anne väntar sitt första barn, och tillsammans med sin make, den mycket äldre Claus, hoppas hon börja ett nytt liv. Genom handel med stadens tyska köpmän ska framtiden tryggas.  Annes drömmar slås i spillror när ett våldsamt oväder blåser upp. Det gamla Hansaskepp de färdas med förliser, och som enda överlevande räddas hon i land i Stockholms skärgård av ett fiskarpar. Deras avsikter är dolda, men snart står det klart för henne att hon svävar i fara ? hon vet för mycket om det som egentligen pågår på ön. Efter att ha blivit antastad av mannen och sårat honom med ett knivhugg, flyr hon in till Stockholm. Väl framme sätter värkarna igång och under en svår förlossning föder hon en dotter. Förtvivlad tar Anne emot beskedet att barnet inte klarat sig. Men kanske borde hon inte lita på...

Sevgi Akalin

2019-08-26

spännande läsning.

Karin Johansson

2018-08-31

Den är så bra den här boken. Snälla läs den!

Erica S

2017-05-29

härlig bok en svag fyra

Inger Jonsson

2016-05-27

Handlar om en stark kvinnas vedermödor i slutet av 1300-talet. Skildring av Stockholm med omnejd, handel med Hansan, maktkamp, kärlek mm.

Denna bok var helt okej tycker jag. Nu ska jag sätta händerna i bok 2 & jag hoppas att den är bättre =)

Lena C

2013-12-12

En berättelse från den mörka svenska historien. Riktigt bra och man sögs direkt in i handlingen.

Matilda Bergström

2013-10-25

Extremt dålig. Slöseri med papper och tid.

Anna Maria Wiman

2012-09-27

Medeltid å medelbra. Lite mycket kioskroman över handlingen men det rent historiska bitarna höjer kvaliten. Förnöjsam läsning.

2012-09-19

Dålig litteratur.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Väldigt spännande. Sträckläste den.

Katarina Strid

2012-07-30

Ganska bra till en början,en del spänning, en del romantik, och lite lärorikt om den tidens Stockholm.Men det är ändå något som gör att det inte griper tag riktigt,kanske känns karaktärerna lite moderna trots allt. Går inte riktigt på djupet.

Maria Klamas

2012-02-23

Same same... stark kvinna gift med elak människa, blir kär i en i "fel" klass, träffar en annan som oxå är elak men i "rätt" klass - men sen undanrörs han och ja antagligen så blir rätt man i fel klass ändå rätt vad det lider... jodå storyn känns igen... och ibland gör ju inte det något men här blir det änna tjötigt... gillar verkligen historiska romaner annars men här känns det väldans likt elisabet nemert, inget fel i det men henne har jag ju redan läst böcker av... så om jag är godgiven och snäll kan jag putta upp den här boken till en vanvettigt svag trea!

jenny modin

2011-08-26

Otroligt givande att läsa om Stockholms historia och hur det troligen begav sig på den tiden. Dock inte lika stor bok ur en skönlitterär synvinkel.

Kerstin Fägerblad

2010-10-13

Börja här! En spännadne trilogi om Anne som ger en perspektiv och lust att gå ner tillSkeppsbron och träffa henne! Anne alltså, mycket levande och träffsäkert.

Elin Elssjö

2010-10-06

En spännande bok då man samtidigt läser en bra berättelse får del av Sveriges historia.

Margareta Eriksson

2010-07-29

Mycket bra och spännande historisk roman. Längtar efter fortsättning. Katarina Ewerlöf är en av mina favorituppläsare.

Ann Simonsson

2010-07-14

En toppenbok att lyssna på..Måste höra fortsättningen.

Kjell Jacobsson

2010-05-06

En bok jag trodde skulle falla utanför mitt intresse område. Men, eftersom boken hamnat i min hand så skulle den läsas.
Och döm av min förvåning när jag upptäckte att den var en spännande historia, bitvis med en deckare/thrillers spänning utan att tappa den personliga känslan man har för karaktärerna.
Den första i en serie om tre böcker.

Jag gav den 4 stjärnor, men nu i efterhand undrar jag om den inte var värd 5....

Gunilla Bryntesson

2010-04-25

Intressant med både historik, spänning och kärlek