Brandbilen som försvann

Han hade inte ens brytt sig om att fråga vad saken gällde. Antagligen narkotika. Allting tycktes gälla narkotika i dessa dagar. Nu hade bevakningen pågått i tio dygn och det enda vederbörande råkat ut för var ett fnask och två halvbuteljer renat. Gunvald Larsson tittade på klockan. Nio minuter över elva. Åtta minuter kvar. Han gäspade och lyfte armarna för att ta en åkarbrasa. Just i det ögonblicket exploderade huset. Förord av Leif GW Persson. Innehåller även extra material om bokens tillkomst. Mellan åren 1965 och 1975 skrev Maj Sjöwall och Per Wahlöö tio polisromaner i boksviten Roman om ett brott. Med böckerna om Martin Beck och hans kollegor lade de grunden för den moderna kriminalromanen - böcker som sedan dess varit en central inspirationskälla för en lång rad av världens främsta kriminalförfattare.

Lars B.

2023-07-18

Kvinnorna är villiga och vi får återkommande detaljerade beskrivningar av könshår och övriga "attribut". Ett 16-årigt "fnask" visar glatt upp alla talanger inför Gunvald. Om den manliga anatomin får vi inte veta mycket. Tillvaron på 60-talet ter sig tämligen dekadent jämfört med idag om man får tro Sjöwall/Wahlöö, och jag studsar ofta till under läsningen. Säkert banbrytande socialrealism när den kom, men för mig blir det stundtals lite för spekulativt. Halvvägs genom dekalogen håller jag "Mannen på balkongen" högst.

Jag läste de här böckerna som barn och har läst dem, men värderar dem olika från gång till gång.
gen massor av gångerEn mer genomtänkt komentar kommer när jag läst boken

PL *

2015-04-27

Ok. Mitten är mest en transportsträcka till en kort upplösning i slutet.

Jan Svensson

2015-03-01

Vilket mästerverk. Läser mycket av dagens svenska deckare men detta är mycket bättre. Dessutom ett tidsdokument från 60-talet. Jag läste hela serien i slutet av 70-talet, men den är väl värd att läsa om.

Johan Bengtsson

2013-09-01

Sjöwall Wahlöös femte deckare.
Bokens handling kretsar kring ett nerbrunnet hus och de mer eller mindre skumma figurer
som bott där. Gunvald Larsson tar rätt mycket plats i handlingen. Den ambitiöse Benny Skacke dyker här
upp för första gången. En bra deckare men den är inte lika underhållande som den föregående
boken i serien (Den skrattande polisen). En stark trea.

My.loved.books

2012-09-29

Helt okej handling, dock inte en av deras bästa. Men klart läsvärd!

Marita Ryen

2012-05-05

Detta är femte boken om Martin Beck. Blir bättre för varje bok pga att man lär känna personerna. Mysig/trevlig deckare. Bra uppläsare. 3,5 i betyg.

Lars Andersson

2011-06-27

Bitvis mysig. Stark 2:a.

2010-08-14

Där har jag bott...

2009-11-22

Den var väl den här som handlade om Sköldgatan 13, adressen som inte fanns?

Lennart Egerfjord

2009-09-09

Som Stockholmare och uppvuxen på 60-talet är dessa ttio böcker om stockholm och kritiken mot polisen än aktuella idag. Dessa tio böcker i serien om Martin Beck tillhör mina måste-läsa-böcker. Det finns episoder så finns i mitt minne för alltid. Språket är lätt och flytande.