Bränd bild

Vall, Emma

| 2003

Svala börjar på en sång- och danslinje på gymnasiet. Hon blir kompis med Marimba, den mörka tjejen med massor av flätor. Tillsammans börjar de leva ett intensivt liv i ett tufft gäng med kontakter över hela stan. De blir bekanta med en fotograf som erbjuder gratisfotografering och lockar med modelljobb. Det är inte så oskyldigt som det först verkar. Bränd bild är Emma Valls tredje ungdomsdeckare (Egna spår, Sabotage)och handlar om hur lätt unga tjejers önskan att få synas och bli kända kan utnyttjas. Bakom pseudonymen Emma Vall döljer sig de tre journalisterna Eva Swedenmark, Maria Herngren och Annica Wennström. De har även skrivit fem kriminalromaner för vuxna, nu senast Slutpunkten.

Hannah Pontén

2012-09-10

jag vet inte om poängen var att den skulle vara enkelt skriven, men jag uppskattade det inte alls. jag försöker att med jämna mellanrum läsa olika ungdomslitteratur, men det här kändes nästan lite som en förolämpning. den tog upp ett intressant och aktuellt ämne, vilket den ska ha en eloge för, men närmade sig inte det på ett realistiskt sätt. jag hade gärna sett boken som en slags manual/stöd för tjejer i liknande situationer, men det kändes inte ett dugg trovärdigt. jag ger den ändock en tvåa för jag vet att det finns sämre därute, men den är väldigt nära en etta.

Skrotmagnet

2010-11-09

Illa skriven dialog. Tämligen orealistisk, sådan slumpartad "tur" har man bara inte i verkligheten. Känns som att de bagatelliserar ett allvarligt ämne. Rent Kalle Blomkvist-artat detektivarbete blandat med något som ska verka som "girl power" men som bara blir pinsamt i längden. Och detta trots (eller för att?) de är TRE författare bakom Emma Vall!