Box 21

Roslund & Hellström

| 2012

Karin Johansson

2017-08-22

En av de bättre böcker jag har läst, med oväntat slut som sitter kvar länge i tankarna.

Anja Keränen

2017-06-24

Har läst boken,lite seg i början.

2017-02-21

Kort sagt: Bra!

Marina Pedersen

2016-10-15

Tråkig

Maria Jacobsson

2015-06-28

En av de bästa av författarparet, nu har jag läst alla. Box 21 är smutsig och rå, men också mänsklig och tänkvärd. Slutet lämnade några trådar som inte trasslades upp, men trots detta är det en sträckläsarbok som dröjer sig kvar i mina tankar efter läsningen. Författarna känns trovärdiga och jag blir ibland illa berörd av det de vill förmedla. Viktig bok!

Theresa Gyllander

2014-08-23

En helt fruktansvärd bok som jag önskar att jag inte läst.....samtidigt som jag inte kunde lägga den ifrån mig.... Läs den och förstå vad som pågår i världen!

Yvonne Larsson

2014-07-22

Nja, det tog mig drygt halva boken innan jag kommit in i den. Trafficking är något som händer på riktigt, och det kändes mest som en reportagebok. Handlingen kändes väldigt förutsägbar.

Ida

2014-07-22

Jag har svårt att komma in i denna boken. Den ger mig ingen läsglädje och är inte bladvändare. Den har två olika spår som inte har med varandra att göra förutom för att binda ihop historien och för att man skall förstå. Dock lämnar den mig tänkande och man förstår att sådant här pågår dagligen här i Sverige.

Teresia Kjellgren

2014-07-19

3,5 p. Bra. Tyckte Odjuret (deras första bok) var bättre men den här är absolut läsvärd. En viktig fråga. Det är en bladvändare och en bra deckare som dock inte når ända fram till max poäng.

Katarina Johansson

2014-03-11

Roslund och Hellström tillhör mina favoritförfattare som lyckas med att ta upp olika samhällsproblem i sina deckare.

Annelie Eriksson

2013-08-21

Bra, otäck och tänkvärd!

Bra

O

Olga Lund

2013-03-30

R&H fortsätter i samma stil. Jag kan ju personligen tycka att boken är inte lika stark som deras första men vill man läsa en lite annorlunda polisdeckare så passar den här bra.

Rune Linder

2013-01-15

En ovanlig deckare. Värd att läsa liksom de övriga
av R&H

margaretha grön

2012-11-12

lika bra som vanligt toppen betyg.

jn dvd

2012-08-15

Boken saknar de där vanliga inslagen av kärlek och romantik. Allt som finns består av misär, hat, förtvivlan, vånda och förtryck. Låter kanske deppigt? Jo, men mycket läsvärd och du lämnas som vanligt inte oberörd av de skickliga författarna.

Peter L

2012-06-17

Knivskarp och otäck. En bok som gör en både upprörd och äcklad.

Spännande, men hade förväntat mig mer av denna bok

malin norbäck

2012-02-16

Spännande. Lite förutsägbar.

Caroline Karlsson

2012-01-26

En bra spänningsroman om ett viktigt - och vidrigt - ämne.

Per Nilsson

2012-01-23

En riktigt ruskig historia, den mörka sanningen bor inte långt ifrån oaa.

Spännande från första sidan.

2011-10-10

Mycket bra skriven och berättelsen engagerar verkligen. det är inte ofta jag blir riktigt förbannad när jag läser en bok men Dimiti hallick jävel gör mig fullständigt vansinnig. Man undrar ju vad det är med mänskligheten för att det som händer i boken händer ju tyvär också i verkligheten. Mycket spännande. rekommenderas varmt.

Josef Bjursll

2011-10-03

Bästa svenska deckare jag läst. Väldigt gripande historia om ett Sverige man inte ser.

Anna Idrestam

2011-09-23

Obehaglig som alla böcker av detta författarparet. Får en att tänka till att det finns mycket i det svenska samhället som man, tack och lov, inte kommer beröring med alltför ofta.

Miriam T

2011-07-25

Verkar som om jag är en av få som inte älskar den här boken. Minns att den låg högt upp på boktopplistor hos tex pocketshop och adlibris men det är inte för att jag är besviken som jag är arg, utan för att karaktärerna i boken gör mig så gruvligt förbannad. Tror inte jag kan fortsätta läsa något mer av Roslund och Hellström. [...]

Läs hela recensionen på min blogg:

Lovisa S

2011-06-21

Helt ok bok, ännu viktigare fråga som berör. Boken sporrar visserligen till att läsa mer av författarna men sporrar framförallt till att stödja organisationer som Ecpat.

Camilla Forssén

2011-05-01

Bra och tänkvärd bok om ett väldigt angeläget ämne, trafficking. Men också en inblick i polisens många gånger maktlösa vardag.

Anette Marcusson

2011-03-15

Tycker Roslund mm skriver så man bara vill läsa mer och mer

heidi carlsén

2011-03-10

Spännande och lite tänkvärd bok. Skulle kunna hända i verkligheten. Klart läsvärd, som de andra böckerna är av författarna.

Maria Lindh

2011-03-09

"Läste" den som ljudbok och i det formatet känns språk och karaktärer lite väl trista och kalla. Kanske känslan varit en annan om jag läst den.
Sedan har jag lite svårt för litteratur som gör mig arg och förbannad. Det är inte läskänslan jag är ute efter.

Elin Stenblom

2011-02-20

Deckare utöver det vanliga.

Eva Svensson

2011-02-15

Insiktsfull och stark berättelse. Han vet ofta vad han skriver om.... eller så tror man det i alla fall.

Jon Eriksson

2010-11-08

Att ämnet är aktuellt och viktigt kan inte rädda en bok som är dåligt skriven, förutsägbar och fylld av upprepningar.

Johanna Lindell

2010-11-01

Fantastiskt spännande bok. Hade inte slutet varit så irriterande hade den fått en solklar femma.

Solveig Perklen

2010-10-16

Jag tror att författarna verkligen vill göra insats för att lyfta fram det avskyvärde i den människohandel som boken handlar om.

amanda hildur

2010-09-11

kändes tråkigt att man hela tiden visste exakt vilka som utfört brotten och att man nästan kunde räkna ut samtliga karaktärers handlingar. slutet var nästan larvigt och ofta hade jag svårt att motivera mig till att fortsätta läsa boken. jag kan dock se vad många tycker är så bra med box 21 och det känns lite tråkigt att den inte tilltalade mig på samma sätt. är inte så sugen på att läsa mer av roslund/hellström i dagsläget men man vet ju aldrig.

Sandra Svensson

2010-09-11

tyckte den var riktigt bra rakt igenom, blev dock besviken på ett sådant förutsägbart slut. jag tänkte tanken rätt tidigt på hur den skulle kunna sluta men sen trodde jag inte det kunde vara så självklart, vilket det tyvärr visade sig vara. men gillar fortfarande deras sätt att beskriva så kommer nog läsa de andra böckerna med dem..

2010-07-25

Den här ska få en ny chans någon gång.

Rasmusmatte .

2010-07-05

Dikten överträffar sällan verkligheten.... jag blev så deppad av att läsa boken. Vill läsa något som piggar upp mig och inte drar ned mig som denna bok gjorde.

2010-06-30

Jag tyckte boken var bra men inte riktigt så som jag tänkt mig !!

Rasmusmatte .

2010-06-21

Så destruktiv handling. Blev deppad av att läsa den.

Helena Niininen

2010-06-06

En jättebra svensk deckare. I botten ligger ett samhällsproblem som vi har här i västvärlden. Lättläst men hemsk, rekommenderas alla att läsa.

Daniel F

2010-05-23

Ett hemskt ämne men hela historien är oerhört förutsägbar

Tove Holmgren

2010-05-16

En mycket svag fyra, författarduons svagaste bok förtjänar inte mer än så i betyg. Men inte mindre heller.

Camilla Skans

2010-05-09

Påbörjade boken med stora förväntningar eftersom den fått så bra omdömen. MEN..ärligt talat så har jag inte läst den klart, jag kom inte in i den helt enkelt.

Trude Gajland

2009-12-27

Otäck bok, men väldigt spännande!

Maiken Karlsson

2009-12-22

Mycket spännande och realistisk och vilket slut sen! Deras bästa!

Pernilla Ekfeldt

2009-12-17

Sännande och sårbart från första början. Slutet blir, som ofta i den här typen av böcker, oavslutat...

Oskar Henriksson

2009-11-13

Till skllnad från många andra kriminalromaner så känns den här äkta. Gripande historia, och deppig. Dock ibland lite seg.

Eva Nordin

2009-10-26

Ruggigt bra bok om en värld man inte visste mycket om.

Lotta Norén

2009-09-09

Lyssnade på den som ljudbok.

Karin Huss

2009-09-02

egentligen förtjänar väl den här boken ett bättre betyg, men åååå vad den är dyster och tragisk

Gunvi Lundqvist

2009-08-07

En otäck bok och du börjar inte må bättre av att läsa den heller, ändå finns den länge med i huvudet.

Anneli Johansson

2009-07-23

favorit författarnas bästa bok hittils

Karin R-g

2009-06-23

Vet inte (vill inte tro?) att det finns en sanning bakom detta. Om det gör det, är det hemskt. Men det är i alla fall en mycket bra bok med en härlig slutknorr!