Box 21

Roslund & Hellström

| 2005

CD-bok Uppläsare: Shanti Roney Speltid ca 11 timmar En roman om ett Sverige vi inte vill se, ett Sverige där handel med unga flickor pågår bakom låsta dörrar. En av dessa flickor tar gisslan på ett bårhus, en langare drygar ut sitt amfetamin med tvättmedel. Kriminalkommissarie Ewert Grens och kriminalinspektör Sven Sundkvist leder plötsligt två brottsutredningar från en operationssal på Södersjukhusets akutintag. Betyg: 5 av Gomorron Sveriges bokrecensent Yukiko Duke! "Inte konstigt att Maj Sjöwall hyllar dem. Roslund & Hellström har potential att bli vår tids Sjöwall och Wahlöö. ... Lika smart strategi: Skriva spännande kriminalromaner och samtidigt sätta problemen under debatt." Stockholm City

En jättebra bok om en mörk sida av samhället. Tung läsning, berör en illa. Angelägen och borde på sätt och vis läsas av alla, men känsliga personer varnas då den innehåller mycket realistiska skildringar av sextrafficking och människohandel, kvinnoförtryck, våldtäkt, våld.

Jennie Faxe

2021-11-15

Mycket gripande och bra läsning.

Mats Brandberg

2021-10-17

Denna duo har skrivit många mycket bra böcker,

Marika Steffensen

2021-08-14

Verkligen en fantastiskt intressant och spännande bok.

Andrea Kliger

2019-11-18

Bra deckare!

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Spännande och jag läste ut den på några timmar!

Ronnie Videli

2018-10-07

Eva Petersson

2017-11-27

Jag tyckte att boken var fantastiskt bra. Ruggigt spännande och svår att lägga från sig.

Karin Johansson

2017-08-22

En av de bättre böcker jag har läst, med oväntat slut som sitter kvar länge i tankarna.

Anja Keränen

2017-06-24

Har läst boken,lite seg i början.

2017-02-21

Kort sagt: Bra!

Marina Pedersen

2016-10-15

Tråkig

Maria Jacobsson

2015-06-28

En av de bästa av författarparet, nu har jag läst alla. Box 21 är smutsig och rå, men också mänsklig och tänkvärd. Slutet lämnade några trådar som inte trasslades upp, men trots detta är det en sträckläsarbok som dröjer sig kvar i mina tankar efter läsningen. Författarna känns trovärdiga och jag blir ibland illa berörd av det de vill förmedla. Viktig bok!

Theresa Gyllander

2014-08-23

En helt fruktansvärd bok som jag önskar att jag inte läst.....samtidigt som jag inte kunde lägga den ifrån mig.... Läs den och förstå vad som pågår i världen!

Yvonne Larsson

2014-07-22

Nja, det tog mig drygt halva boken innan jag kommit in i den. Trafficking är något som händer på riktigt, och det kändes mest som en reportagebok. Handlingen kändes väldigt förutsägbar.

Ida

2014-07-22

Jag har svårt att komma in i denna boken. Den ger mig ingen läsglädje och är inte bladvändare. Den har två olika spår som inte har med varandra att göra förutom för att binda ihop historien och för att man skall förstå. Dock lämnar den mig tänkande och man förstår att sådant här pågår dagligen här i Sverige.

Teresia Kjellgren

2014-07-19

3,5 p. Bra. Tyckte Odjuret (deras första bok) var bättre men den här är absolut läsvärd. En viktig fråga. Det är en bladvändare och en bra deckare som dock inte når ända fram till max poäng.

Katarina Johansson

2014-03-11

Roslund och Hellström tillhör mina favoritförfattare som lyckas med att ta upp olika samhällsproblem i sina deckare.

Annelie Eriksson

2013-08-21

Bra, otäck och tänkvärd!

O

Olga Lund

2013-03-30

R&H fortsätter i samma stil. Jag kan ju personligen tycka att boken är inte lika stark som deras första men vill man läsa en lite annorlunda polisdeckare så passar den här bra.

Rune Linder

2013-01-15

En ovanlig deckare. Värd att läsa liksom de övriga
av R&H

margaretha grön

2012-11-12

lika bra som vanligt toppen betyg.

jn dvd

2012-08-15

Boken saknar de där vanliga inslagen av kärlek och romantik. Allt som finns består av misär, hat, förtvivlan, vånda och förtryck. Låter kanske deppigt? Jo, men mycket läsvärd och du lämnas som vanligt inte oberörd av de skickliga författarna.

Peter L

2012-06-17

Knivskarp och otäck. En bok som gör en både upprörd och äcklad.

Spännande, men hade förväntat mig mer av denna bok

malin norbäck

2012-02-16

Spännande. Lite förutsägbar.

Caroline Karlsson

2012-01-26

En bra spänningsroman om ett viktigt - och vidrigt - ämne.

Per Nilsson

2012-01-23

En riktigt ruskig historia, den mörka sanningen bor inte långt ifrån oaa.

Spännande från första sidan.

2011-10-10

Mycket bra skriven och berättelsen engagerar verkligen. det är inte ofta jag blir riktigt förbannad när jag läser en bok men Dimiti hallick jävel gör mig fullständigt vansinnig. Man undrar ju vad det är med mänskligheten för att det som händer i boken händer ju tyvär också i verkligheten. Mycket spännande. rekommenderas varmt.

Josef Bjursll

2011-10-03

Bästa svenska deckare jag läst. Väldigt gripande historia om ett Sverige man inte ser.

Anna Idrestam

2011-09-23

Obehaglig som alla böcker av detta författarparet. Får en att tänka till att det finns mycket i det svenska samhället som man, tack och lov, inte kommer beröring med alltför ofta.

Miriam T

2011-07-25

Verkar som om jag är en av få som inte älskar den här boken. Minns att den låg högt upp på boktopplistor hos tex pocketshop och adlibris men det är inte för att jag är besviken som jag är arg, utan för att karaktärerna i boken gör mig så gruvligt förbannad. Tror inte jag kan fortsätta läsa något mer av Roslund och Hellström. [...]

Läs hela recensionen på min blogg:

Lovisa S

2011-06-21

Helt ok bok, ännu viktigare fråga som berör. Boken sporrar visserligen till att läsa mer av författarna men sporrar framförallt till att stödja organisationer som Ecpat.

Camilla Forssén

2011-05-01

Bra och tänkvärd bok om ett väldigt angeläget ämne, trafficking. Men också en inblick i polisens många gånger maktlösa vardag.

Anette Marcusson

2011-03-15

Tycker Roslund mm skriver så man bara vill läsa mer och mer

heidi carlsén

2011-03-10

Spännande och lite tänkvärd bok. Skulle kunna hända i verkligheten. Klart läsvärd, som de andra böckerna är av författarna.

Maria Lindh

2011-03-09

"Läste" den som ljudbok och i det formatet känns språk och karaktärer lite väl trista och kalla. Kanske känslan varit en annan om jag läst den.
Sedan har jag lite svårt för litteratur som gör mig arg och förbannad. Det är inte läskänslan jag är ute efter.

Elin Stenblom

2011-02-20

Deckare utöver det vanliga.

Eva Svensson

2011-02-15

Insiktsfull och stark berättelse. Han vet ofta vad han skriver om.... eller så tror man det i alla fall.

Jon Eriksson

2010-11-08

Att ämnet är aktuellt och viktigt kan inte rädda en bok som är dåligt skriven, förutsägbar och fylld av upprepningar.

Johanna Lindell

2010-11-01

Fantastiskt spännande bok. Hade inte slutet varit så irriterande hade den fått en solklar femma.