Boule de Suif

| 1984

Flag from fr

Mikaelita Bovalius

2020-03-29

Fettprlan r en klassisk novell skriven av fransmannen Guy de Maupassant, utgiven 1880. Boken r ynka 70 sidor lng och r perfekt att lsa vid en stund ver p en tgresa. Boken handlar om ett franskt sllskap som inte knner varandra, men som delar diligens under det tysk-franska kriget 1870-1871. Verket mlar upp en bild av de hemska tyskarna/preussarna som ett hot mot Frankrike.

I denna diligens s sitter 6 borgerliga och hgt uppsatta personer, tv nunnor, en revolutionr och DEN UTSTTTA - till volymen stora och prostituerade Elisabeth, ven kallad Fettprlan. Det finns ett starkt hat och frakt mot Fettprlan, men nr mnniskorna r i nd - s utnyttjar de henne.

Boken visar hur rent av usel en mnniska kan vara eller hur usel mnskligheten i allmnhet r. Den berttar om bedrvliga mn och om hur utsatt och nedtryckt i skorna en prostituerad r. Frfattaren Maupassant brukade sjlv beska horhus och dog i syfilis, efter ett liv med psykisk sjukdom. Hans erfarenhet av denna vrld gr dessvrre inte boken bttre eller ens kryddar den med intressant fakta. Boken r lite platt, innehllsls och jag skulle ha nskat att frfattaren hade vgat tagit i mer och frdjupat portrtten och berttelsen. Maupassant, du lmnar mig och Fettprlan besvikna.

Emma Svanberg

2014-10-08

Upprrande

Ronnie Kronblad

2012-06-05

Enkel bok om mnniskans onda sidor. Och goda. Mnniskan - s funkar den - allt man behver veta p en timme.

Kamali 

2011-10-11

Mitt hjrta vrker nr jag lser denna novell.

Matilda Palmqvist

2011-06-23

Suvern, positiv verraskning.

Elisabeth E

2011-04-18

Riktigt bra trots att den inte r s lng. Gr en upprrd och illa berrd.

Detta r helt klart en bra bok som skapar mnga tankar.

Skrotmagnet

2010-03-16

Mste lsas, ven om det gr ont att lsa den.

Ullis N

2010-03-09

Lever vi som vi lr? Gller vr humanism bara oss och inte "dem"? r en mnniska mer vrd n en annan? Alla dessa frgor tar Maupassant upp p ett lysande stt.