Bosses pappa går på dejt

När Bosses pappa ska på dejt är farfar barnvakt. Det är roligt att vara med farfar och Bosse längtar nästan ingenting efter pappa. Men på kvällen när Bosse ska sova börjar han känna en massa känslor. Det är längtanskänslor och oroskänslor och han kramar farfar hårt när han säger god natt. Farfar luktar popcorn, rakvatten och farfar. Det luktar gott, men inte riktigt lika gott som pappa. Längtanskänslan blir större och större

Bokdjungeln

2018-08-08

Min vän Elena (7 år) tyckte verkligen om denna bok. Detta då den förklarar hur man känner sig när föräldern är borta. Jag som vuxen gillar att det har tagit upp ett perspektiv där pappan är ensamstående och det är farfar som är barnvakt. Kanske kunde barnet då varit en flicka istället eftersom det kvinnliga könet nu bara nämns tillsammans med negativa verb. Men det är bara en tanke. Jag gillar också boken och tänker att den är viktig eftersom många barn nu lever med skilda föräldrar eller med bara en förälder. En bra bok som visar att även om man har det bra med andra vuxna som man är trygg med så kan man fortfarande längta efter sin förälder.

Vi har läst denna nyutgivna bok som handlar om ett ämne jag aldrig mött inom barnlitteraturen innan. Nämligen hur en ensamstående pappa ska iväg på dejt och farfar kommer över för att vara barnvakt.
Boken är humoristisk och varm, den visar en ansvarstagande och kärleksfull pappa - samt en farfar som kliver in och roddar som barnvakt på ett galant sätt. Under kvällens roliga kväll med farfar smyger ändå pappalängtan fram hos Bosse.
Nästan lite förvånande att det finns så få barnböcker som handlar om separerade föräldrar som dejtar på nytt - när det faktiskt är väldigt vanligt. Där tänker jag att denna boken fyller en viktigt tomrum.

Bra också att barnets tankar lyfts upp ordentligt, vilka känns väldigt genomarbetade från författarens sida - hon har verkligen försökt hitta tankarna ur ett barns perspektiv
. T.ex så tänker jag på hur Bosse tänker kring ett ex som alltid försökte bestämma över honom. Detta tror jag är en viktig lärdom att nya vuxna - eventuellt blivande bonusföräldrar faktiskt tar ett steg tillbaka och bildar en ordentlig relation till barnen innan man börjar ta en bonusförälder-roll längre fram.
Även oroskänslor om att bli bortvald lyfts upp och bemöts av pappan som lugnar sitt barn. Att författaren har skrivit boken ur ett starkt barnperspektiv gör också att boken inte bara är en bra barnbok som både är rolig men också lyfter tankar och känslor tydligt för barnen. Utan Källbrink lyckas också skriva en bok som får föräldern att reflektera och fundera när vi möter Bosses tankar. Jag tror absolut att boken är toppenbra att läsa ihop som start på bättre samtal med våra barn, som vuxen kan det vara lätt att glömma av dom där klumparna i magen som är lätt att få som barn. I boken är både pappa och farfar lyhörda och fångar upp Bosse - fint. Också bra att samtliga tre manliga karaktärer i boken visar upp känslor och sidor hos sig själva som inte kopplas samman med dem stereotypa mansrollen, fint att visa på att det är helt ok att känna alla känslor och visa dom som kille. Bra förebilder!

Vi gillar denna bok - som vi tror kan vara en viktig bok hos många familjer - och framförallt en rolig bok hos dom flesta.

Jag har läst Bosses pappa går på dejt med text av Malin Kärrbrink och illustrationer av Johan Hesselstrand, boken är utgiven av Visto förlag 2018. Bosses tittar med förtjusning på när pappa gör sig fin inför kvällens dejt. Pappa provar skjortor, gör sig fin i håret och tar på sig lukta gott. Pappa tramsar lite när han pratar och gör pussljud med munnen. Bosse skrattar men tycker att pappa får spara pussarna till dejten. Sen kommer farfar som ska vara barnvakt när pappa är på dejt. Bosse och farfar myser framför tv:n med popcorn, choklad och saft och har det hur bra som helst. När farfar läser godnattsaga smyger sig längtanskänslan på, den blir starkare och starkare. Och tänk om pappa kommer att tycka mer om sin dejt än Bosse… Bosses pappa går på dejt är en fin bok som jag tror att många barn kan känna igen sig i. Jag tänker främst på längtanskänslan, samt en rädsla av att bli bortglömd eller bortvald. I Bosses pappa går på dejt kan även barn med separerade föräldrar som träffar någon ny partner eller dejtar känna igen sig. Språket flyter bra, berättelsen är varm och fin med charmiga illustrationer. Jag läste boken tillsammans med en pojke och en flicka på förskolan på fem år som tycker om att lyssna på lite längre sagor. Vi tyckte alla tre mycket om Bosses pappa går på dejt, både berättelsen och illustrationerna!

Vad roligt med en bok med en ensamstående pappa som är ute och dejtar och att farfar är barnvakt. Det som är lite tråkigt är väl att de flesta gångerna en kvinna ens nämns är det inte särskilt snälla saker som kommer fram. Den ena var larvig och den andra sträng. Annars är berättelsen lite mysig, och jag tycker också om att Bosse får känna alla känslor helt naturligt, utan att någon säger åt honom att skärpa sig för att han är kille eller liknande, så där har Malin Kärrbrink lyckats bra.

Johan Hesselstrands bilder påminner mig om en blandning av Jan Lööf och Per Åhlin och det ger mig en nostalgisk känsla. Jag tycker väldigt mycket om att Bosses pappa är tatuerad. Bilderna ger liv till berättelsen på ett bra sätt och är väldigt lekfulla och färggranna utan att vara skrikiga.

Det är lite svårt att sätta en ålder på den här boken tycker jag, för den kan fungera för ett ganska stort åldersspann. Jag har dock valt att sätta den i 3-6 år på grund av att jag tycker att den liknar böcker i den kategorin men den kan som sagt fungera även utanför den åldersramen med.