Böser Wolf

Neuhaus, Nele

| 2013

Flag from de

2019-05-23

Jag är lite kluven, men det blir ändå en trea. Det tar väldigt lång tid för mig att ta mig igenom första hälften med alla irrgångar. Därefter klarnar sammanhangen och det blir bitvis spänning i upplösningen. Men det känns som om det är för mycket av allt; grymhet, mänskliga kopplingar och relationer, spektakulära händelser och personer etc. Häpnadsväckande är också den bristande behandlingen av den lilla flicka som utsatts för övergrepp. Varför hände ingenting på en gång? Ändå har Neuhaus särskilt studerat ämnet inför skrivandet. Sammantaget dock hyfsad läsning.

Jan Banan

2019-04-21

Lite för seg och rörig inledningsvis, men den tar sig och blir riktigt bra. Inte i klass med snövit men ett finsnickeri av Neuhaus som till slut resulterar i högklassig läsning.

Henrik Johansson

2018-08-04

Spännande och fartfylld, men lite förutsägbar intrig. ’Snövit måste dö’ var rätt mycket bättre.

Läsesalongen

2018-05-20

Stora stygga vargen är en kriminalroman som utspelar sig i Tyskland och handlingen leder rakt in i den tyska överklassens fördolda mörker och skildrar ett hänsynslöst utnyttjande av de mest svaga och utsatta. Boken är otroligt spännande från pärm till pärm. Visst innehåller den brutala våldsskildringar, men utan att det blir hårdkokt vilket jag är ganska känslig för.

Så läs! läs! läs! Stora stygga vargen är välskriven, tät, spännande och otroligt läsvärd.

Karin Johansson

2017-10-08

Lika mycket som jag tyckte om första boken har jag svårt för Stora stygga vargen. Alldeles för rörig, synd på ett sådant viktigt ämne. Känns som att författaren bara mal på ibland för att fylla sidor?!

janne lindh

2017-10-04

En bra och läsvärd kriminalroman om ett allvarligt ämne. Tyvärr har dock Nele Neuhaus ibland en tendens till att fullkomligt frossa i dramatik. Det skapar hos mig en känsla av övermättnad.

Bokmalin

2017-09-22

Wow vilken bok! Stora stygga vargen är en välskriven kriminalroman som jag sträckläste på några dagar. Brotten för boken är pedofili och mord, och i jakten på att knyta ihop brottssäcken får läsarna följa polisens pusselarbete mot upplösning