Bortom stjärnan

Nemert, Elisabet

| 2002

Herdedottern Sofia växer upp i den lilla staden Betlehem under den period då romarna härskar i Palestina. Det är en grym tid, särskilt om man är kvinna och vill gå sin egen väg.Men Sofia har fått sällsamma gåvor med sig i livet, och ödet leder hennes steg från Betlehem via Alexandria till Rom, världens centrum. Hon når oanade höjder men får också betala för sitt mod och sin aldrig sviktande människokärlek med utanförskap och sviken kärlek.Trots omgivningens hån viker Sofia inte från sin förutbestämda väg. Hon är stark och stjärnan ger henne vägledning. Och hon förlorar aldrig hoppet om att en gång möta den man hon som ung flicka såg i en dröm ?Bortom stjärnan (2002) är ett läsäventyr utöver det vanliga - en insiktsfull, gripande och dramatisk roman som utspelar sig på Jesu tid. Läsaren förflyttas tvåtusen år tillbaka i tiden, bjuds på såväl spänning som kärlek och får lära känna en oförglömlig...

Toppen 😊👍

Annika Sjöström

2017-05-16

Fantastiskt fånig!!!! Otroligt förutsägbar. Så överdrivet romantisk så att den inte ens blir romantisk längre. Fattar inte att jag orkade lyssna till slutet...måste berott på att jag hade feber och var sängliggande!

Lena

2017-01-03

Sååå bra.

2015-02-04

En saga för vuxna? En bok i historisk tid jämsides med Jesus. Jag hade förhoppningar på denna bok då boktipset estimerat att jag skulle ge boken en stark 4:a men oj vad besviken jag blev. Det blir bara sliskigt, onaturligt och överdrivet. Det goda är så fantastiskt gott och det onda så fruktansvärt. Det vackra är självklart det vackraste någon har skådat osv. En kvinna som är vackrare, intelligentare än någon annan. Hon sjunger bäst av alla osv osv. det blir bara sliskigt och larvigt. Lyssnade på denna bok i bilen av en uppläsare som låter som om hon småskrattar sig igenom den. Passar säkert som kärleksroman till ung tonåring i början av sin läsning. Jag känner att jag har betydligt större krav på en bok idag för att ge mig en läsupplevelse.

Karin Löfstrand

2013-06-26

130626: Lyssnade som ljudbok och hann tänka många gånger att - nu slutar jag lyssna, det är bara FÖR fånigt. Då jag inte hade något bra alternativ klart lyssnade jag ändå till slutet och kan sammanfatta det hela med att det är en smörig beskrivning av en overklig kvinna.

Jättebra för å vara författarens första bok. Det ända som gör att boken inte får en femma är de inslag som är overkliga, gillar inte riktigt det "övernaturliga". Utan det så hade boken lätt fått en femma!

Anne Lundin

2011-05-11

Elisabeth Nemerts böcker är en skicklig sammanvävning av historiska fakta och fantasier som tar en långt bort i tid, får oss att känna både kärlek och des smärta. Härliga vuxensagor , när man känner att man vill ha en bok som räcker lite längre...

Mel Stor

2011-03-02

Genomtråkig.

Danielle Schill

2009-12-14

En riktigt bra bok!

Annelie S

2009-10-08

Visserligen älskar jag historiska romaner, men denna är bara för osannolik. Huvudpersonen/hjältinnan är en helt igenom perfekt person med allsköns gåvor och skönhet som charmar alla. Blev för trist i längden. Hade lika gärna kunnat läsa en Harleqin roman.

Anna Ljungdahl

2009-09-17

Ett inte helt ointressant livsöde i biblisk tid, men det är inte trovärdigt och språket är alldeles för överdrivet översvallande. Att uppläsaren låter som om hon läser hela boken med ett brett leende drar ner intrycket ännu mer. Velar mellan en etta och en tvåa.