Bortom mammas gata

Hr berttar Alexandra Pascalidou sin egen historia - om flykten till Sverige, uppvxten i frorten Rinkeby och alla nskningar som blev uppfyllda. Men ocks om utanfrskapet, rasismen hon mtt och rdslan den dag d nazisterna stod utanfr hennes drr. En resa som snirklar sig mellan drmmar som gr i uppfyllelse och mardrmmar som besannas. Bortom mammas gata har belnats med Svenska PENs Bernspris och Kommunals Kulturstipendium. "Pascalidous verbala ppuckling sitter som en rsop i magen. Hon r kvick i ordvndningarna och slr bestmt. Men aldrig p dem som ligger. Hennes bok r ett styrkebesked." - Nerikes Allehanda "Pascalidou skriver naket och sjlvutlmnande, men behller all vrdighet. Hon delar med sig av sina upplevelser, och det r svrt att slita blicken frn trycksvrtan..." - Vsterbottens Kuriren "En stark bok. Ett viktigt inlgg i kampen mot intolerans, nynazism...

ellen h

2012-02-17

sjujvla bra.

Elisabeth Jnsson

2011-11-09

Briljant! En kvinna som verkligen ftt kmpa "i uppfrsbacke". och brutit mot omgivningens frvntningar. Var fr hon sin kraft och livsenergi?

Ulla Englund

2011-07-11

Den hr boken snabblste jag direkt innan jag slppte ut den p BookCrossing och den var bttre n jag frvntat mig.

ly igano

2010-04-18

boken r krvs att lsa fr min svenska kurs... som invandrare r det vldigt intressant att lsa bortom mammas gata. Det hjlpte mig mycket att trna p min svenska.