Bortbytaren

Nominerad til Svenska Deckarakademins pris för Årets Bästa Svenska Kriminalroman 2022!Första delen i Askerserien, en spänningssvit som utforskar det annorlunda och avvikande.Den egensinniga kriminalinspektören Leonore Asker ser ut att ha chefskapet för Malmös grova brottsrotel inom räckhåll. Men mitt i ett högprofilerat kidnappningsfall väljer ledningen att ?befordra? henne till chef över den så kallade Avdelningen för förlorade själar, en enhet för udda utredningsärenden i polishusets källare.Trots förödmjukelsen dras Asker in i ett av de egendomliga fallen. Någon placerar ut små olycksbådande figurer i ett modelljärnvägslandskap och en av dem visar sig föreställa den kidnappade kvinnan.Fallets kopplingar till det gömda och förfallna får Asker att kontakta Martin Hill, lektor i arkitektur med ett intresse för urban exploration. Snart misstänker Asker och Hill...

Stark 3:a

7w

Både huvudperson och förövare är långt ifrån trovärdighet, det är som dagdrömsfantasier. Men så underhållande och spännande!! Härlig läsning, ytterst svår att lägga ifrån sig Jag ska kasta mig över nästa bok i serien snarast.

Ett fint hantverk, lätt inspirerad av Adler-Olsens avdelning Q serie.

Katarina Strid

2023-12-10

Så spännande och bra skrivet! Leo Asker vill jag läsa mer om. Har läst alla böcker av Anders de la Motte, alla är väldigt bra.

Linda Vanil

2023-11-09

Jättebra och jag ser fram emot fler böcker!

Helena Rasmusson

2023-04-21

Mycket bra bok! Briljant språk, spännande historia, otroligt spännande! Läs den!!

Erik Malm

2023-01-19

Imponerad av språket och handlingen!

ANNICA HELIN

2022-12-30

2022-11-01

Jäklar i havet vad bra den här boken var. Anders har gjort det igen! Skrivit en otroligt spännande, läskig och svårsläppt bok!

I ”Bortbytaren” får vi en helt annan berättelse av författaren än vad vi som läsare kanske är vana vid. Det är något nytt, mystiskt, mer läskigt och råare. Vi får ta del av en historia som utspelar sig både i dåtid och nutid och ut flera olika karaktärer perspektiv.

Kvar finns pusseldeckarmomentet tycker jag ändå. Jag som läsare får olika ledtrådar och villas bort i vem jag tror är skyldig. Men spännande som sjutton är det. Så spännande att jag var tvungen att läsa klart boken när det fortfarande var ljust ute 🤣.

Jag gillar tempot, språket (som alltid är briljant i Anders böcker) och de intressanta karaktärerna. Jag är jättenyfiken på huvudkaraktären, kriminalinspektören Leonore Asker och superglad att den här boken är den första i en planerad serie.

2022-10-29

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Anders de la Motte tillhör verkligen en av mina absoluta favoritförfattare, jag har läst alla hans utgivna böcker, och nästan alla har fått toppbetyg av mig. Jag har älskat dom alla, dom tre böckerna i Geim-trilogin, dom två böckerna i MemoRandom-serien, dom fyra böckerna i Årstidskvartetten, och dom två böckerna i Morden på Österlen-serien. Så jag hade självklart höga förväntningar på den här boken, som är den första boken i en planerad ny serie, Asker-serien. Och som jag hade trott, så infriades absolut mina förväntningar, eftersom den här boken, Bortbytaren, var en mycket bra bok, och i en helt annan genre än författarens tidigare böcker. Tycker det är fantastiskt att Anders de la Motte nu påbörjar en femte bokserie, och alla serierna är i helt olika genrer, men ändå är alla lika bra. Alla är ju i och för sig deckare, men ändå så olika. Jag ser verkligen fram emot att följa den lite speciella polisen Leo Asker i kommande böcker. Och jag kan varmt rekommendera boken, som är mycket välskriven, spännande, otäck, och oförutsägbar.

Maria Jacobsson

2022-10-29

Jag har läst några böcker av författaren tidigare, men inte fastnat så som jag gjorde för denna boken. Här finns allt jag gillar med en bok: udda personligheter, spänning, en störd gärningsman, rivalitet, lite kärlek och en stark huvudperson med en trasig barndom.
Leo Asker är en ovanlig kvinna som stärkts av sin udda uppväxt. Hon jobbar som utredare på grova brott och hoppas bli chef snart. Men rivalitet mellan kandidater gör istället att hon blir förflyttad till en avdelning på plan minus 1. Hon är besviken och vill visa sig på styva linan, men det är inte så lätt. Hennes nya medarbetare är hemlighetsfulla och riktiga original allihop. Ett ovanligt kidnappningsfall intresserar henne och hon börjar med en privat utredning. Hennes barndomsvän Martin Hill och en modelljärnväg är hjälp hon får på vägen. Man fastnar fort i boken och den är sedan svår att släppa, man vill både läsa och inte, för man vill inte att den ska ta slut! Längtar redan efter nästa bok om Leo Asker!

Monica Bäckelin

2022-10-23

En bra början på en ny serie.
Spännande, välskriven och intressanta karaktärer. En bladvändare, betyg 4,5
ser fram emot nästa.