Borta med vinden

Mitchell, Margaret

| 1985

Efter att ha ftt sitt hjrta krossat av den aristokratiske Ashley Wilkes mter Scarlett O'Hara sin sjlsfrnde i den svrfngade charmren Rhett Butler. Det blir startskottet fr en svrhanterlig och smrtsam passion - de tv r bda lika egensinniga, lika starka. Har lika svrt fr att erknna sina svagheter.   Samtidigt omkullkastar inbrdeskriget den lyckliga och bekymmerslsa tillvaron p familjegodset Tara och Scarlett tvingas hantera en verklighet mer smrtsam n hon ngonsin kunnat frestlla sig. Hennes vrld och hjrta str i brand nr hon mste ge sig in i kampen fr att rdda det hon hller krt, undan frintelsen i den bistra kampen mellan nord och syd.I Margaret Mitchells lskade debutroman, med ofrglmliga scener, frgstarka miljer och levande karaktrer, mter vi en historia om verlevnad under de svraste omstndigheter, och ett av vrldens mest bermda krlekspar."Utan...

2016-12-16

Bra, men i lngsta laget. Jag fredrar utan tvekan filmen.

Sanna Carlborg

2015-09-27

Omöjlig att beygsätta...den här boken har så mycket, onekligen också något stort, men gör mig så deprimerad att jag inte verkligt kan tycka om den. Och just det, den är oförsvarligt lång.

Lilian Lidforss

2015-06-17

Litterrt msterverk. Men ngot lng!/Lilian

Josefine Ejebjrk

2014-12-17

Kan inte komma ifrn tanken att om denna klassikerna skrevs idag skulle den nog varit hlften s lng. Det tog mig ett tag att traggla mig igenom denna tegelsten.

Andreas Ruuth

2014-07-19

Kan mycket väl vara världens bästa roman. Aldrig har jag tidigare varit med om så välskrivna karaktärer; inte ens i Krig och Fred. Scarlett och Rhett är förra seklets största kärlek.

Linda Jernhag

2014-07-07

Asbra bok!!!! Man strcklser den fr att f flja med p scarlettes resa.
Slutet var vldigt frvirrande och sorglig och det r s svrt att slppa taget om boken. Definitivt en av mina personliga favoriter

Erica S

2014-04-05

Mycket bra bok . En unik bok som jag vanligt inte lser men d jag vill elsa boken har sett filmen fr mnga r sen

Maria Blomkvist

2013-09-07

Ett ganska annorlunda perspektiv p inbrdeskriget och tiden eftert. Vldigt levande skildringar av bde miljer och karaktrer.

Maritha .

2013-06-23

Brjade p den en gng fr lnge sen men orkade d bara genom de frsta kanske tjugo sidorna. Vid ett nytt frsk relativt nyligen hade jag inga problem att lsa ut den, men p ngot vis kan jag nd inte ge den mer n en trea.

Insidanavenros .

2013-05-18

Det r huvudpersonen Scarlet som gr den hr romanen till ngot minnesvrt. lskar karaktrerna i boken och hur de skildras p ett nyanserat stt. Mina favoriter frblir nd Melanie och Scarlet.

Maria Strmqvist

2012-05-17

h jag lskar boken lika mycket som jag lskar filmen!!!

Katarina Strid

2012-04-11

Fantastisk lsupplevelse, vilket epos! Och en ofrliknelig och ofrglmlig hjltinna!

Izabela Kosznik

2012-03-01

En av mina absolut lsklings bcker.

Solveig Jensen

2011-11-16

Lste den hr boken som tonring och jag blev helt tagen. Vgar inte lsa om boken med risk att frlora den knslan!

Jenny Mefras

2011-09-15

lskar den.......................................

Elisabeth J

2011-03-29

Helt underbar! lskar den frn frsta sidan till slutet. Jag ville inte att den skulle ta slut trots att den r s lng. Underbart!

Ruth Lezz

2011-02-11

Flickrumsfavorit dr hjltinnan aldrig str rdls infr livets prvningar. Om stolthet, krig, frlorade privilegier och krlek, dr ingenting r hopplst s lnge det finns en morgondag. En bok som inger styrka.

lotten zandzel

2011-01-13

Jag blir aldrig klok p varfr den blivit s populr. Har aldrig lyckats ta mig igenom. Min kalkonbok om ngon.

Sanna Andersson

2011-01-10

lskade den!

Cee Inkognito

2010-12-19

Klassisk roman som har s mycket mer att ge n filmen, ven om den ocks r underbar. Scarlett i boken r s mycket mer n den omogna och egoistiska person som mlas upp i filmen.

jasmine hedberg

2010-12-06

Den r otroligt bra nr man vl kommer in i den. Det r bara vldigt mycket om inbrdeskriget s att man tappar bort den rda trden. Men den r lsvrd!

Charlotta CG

2010-10-07

Nej - jag fattar varken filmen eller boken utan har gett bort min faktiskt. Gnllande damer och inbrdeskrigets USA i kombination r inte alls min kopp te...

Elin Elssj

2010-10-06

Lste den i ett svep nr jag var 14 och jag minns att jag lskade den.

Lste boken som tonring, blev helt uppslukad. Fantastisk roman.

2010-04-04

Lste boken fr mnga r sedan, s filmen alldeles nyligen. Betyget avser boken, Filmen fr en femma!

Helena S

2010-03-30

Tyckte den var sdr som tonring men lskade den nr jag lste om den fr ngra r sedan.

Den hr mastodontboken lste jag som tonring. Det var faktiskt en av mina frsta vuxenbcker. Jag kmpade igenom de frsta 50 sidorna och tyckte de var urtrkiga. Sen ngonstans p sidan 51 s slog den till - den hypnotiska suggestionen.

Julia Nilsson

2010-02-08

En av mina absoluta favoriter, och s underbart bra!

Elin Lundkvist

2009-07-14

hh vill ha ett annat slut... men boken r underbar nd

Nina Nykvist

2009-07-12

Jklar! Den hr r bra, fantastisk underhllning och spnning rakt igenom!