Borta för alltid

Coben, Harlan

| 2003

För Will Klein existerar endast en hjälte: hans äldre bror Ken. De växer upp i en välmående förort till New Jersey. En varm sommarkväll hittas en ung kvinna ? en flicka som Will en gång varit förälskad i ? våldtagen och brutalt mördad i sin familjs källare. Alla bevis pekar på att Ken är den skyldige och när polisen är redo att gripa honom försvinner han spårlöst. Kens tillintetgjorda och splittrade familj är övertygad om att han är borta för alltid. Elva år senare är Will fortfarande säker på att Ken är oskyldig till mordet. Han har en känsla av att brodern försöker kontakta honom och finner bevis att Ken fortfarande är i livet. Så inträffar ytterligare en katastrof. Wills flickvän försvinner och han erfar att hon inte är den person han hade trott henne vara. Nu tätnar mystiken och Will inser att han är en fruktansvärd hemlighet på spåren ? och någon är beredd att döda för att hålla den...

2022-03-25

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Jag har läst det mesta av den amerikanska författaren Harlan Coben, som finns på svenska. Älskar hans fristående böcker, men tycker lite mindre om serien om Myron Bolitar. Trodde faktiskt att jag hade läst alla dom fristående, men så hittade jag en tjugo år gammal bok, som jag tydligen har missat, boken Borta för alltid från 2003. Såg att den fanns som nyutgåva i e-boks- och ljudboksformat hos Storytel, och då tyckte jag det var dags att jag läste min tjugoförsta bok av Harlan Coben. Och den var ungefär som alla hans andra böcker, alltså lättläst, spännande, inte helt förutsägbar, och med humor i. Kan rekommenderas för lättsmält underhållningspänning. Lyssnade på stora delar av boken, och den var mycket bra inläst av Reine Brynolfsson.

2019-11-17

Coben är som vanligt pålitlig om man vill läsa en historia där nutiden och det förflutna inte är vad det först tycks. Där människor oftast inte är de man tror - eller är det just vad de är? Det är som vanligt inte särskilt sannolikt det som händer men det spelar ingen roll i den dramatiska skildringen, det är ju fiktion. Som vanligt finns intressanta karaktärer och målande beskrivningar som lyfter.

Malin Magnander

2018-04-06

Terese Johansson

2015-03-09

Som vanligt när det gäller Cobens böcker är denna spännande, den tar oväntade vändningar och boken är verkligen en bladvändare. Ingenting är som man tror och man blir ständigt förvånad och överraskad.

kristina johansson

2009-07-12

Spännande handling liksom i Cobens andra böcker. Hans författarstil är att han gärna ser ut en huvudperson som han följer men successivt så introducerar han andra karaktärer som han följer liksom handlingar. Låter knepigt? Läs själv och bedöm :)