Born to Run: A Hidden Tribe, Superathletes, and the Greatest Race the World Has Never Seen

The astonishing national bestseller and hugely entertaining story that completely changed the way we run. An epic adventure that began with one simple question: Why does my foot hurt? Isolated by Mexico's deadly Copper Canyons, the blissful Tarahumara Indians have honed the ability to run hundreds of miles without rest or injury. In a riveting narrative, award-winning journalist and often-injured runner Christopher McDougall sets out to discover their secrets. In the process, he takes his readers from science labs at Harvard to the sun-baked valleys and freezing peaks across North America, where ever-growing numbers of ultra-runners are pushing their bodies to the limit, and, finally, to a climactic race in the Copper Canyons that pits America s best ultra-runners against the tribe. McDougall s incredible story will not only engage your mind but inspire your body when you realize that...

Anton Mällroth

2021-06-15

Väldigt inspirerande och bra berättad.

Anton Mällroth

2021-06-15

Väldigt inspirerande och bra berättad.

Bobbo

2018-08-30

Intressant bok om ultralöpning men jag är tveksam till författarens förespråkande av att springa barfota.

Jens Norell

2018-05-30

Fantastiskt inspirerande! Fick mig att börja springa på riktigt igen. Faran är om man sväljer budskapet med hull och hår och helt byter sina löpskor mot barfotaskor. Då är skaderisken stor!

Rickard Fält

2015-07-07

Underhållande & Inspirerande

Mathilda Flood

2014-10-06

Förutom faktan man fick ut av boken var den otroligt ointressant och trög.

Mathilda Flood

2014-10-06

Förutom faktan man fick ut av boken var den otroligt ointressant och trög.

Lotta Berlin

2014-02-25

Informativ och fascinerande. Människors mentalitet och styrka beskrivs, kulturer som springer, fakta om löpning, för att inte tala om den långdistanslöpning vi får följa med på.
Jag gillar boken helt enkelt. Den är intressant.

Catrin ....

2014-01-02

Rolig och inspirerande. Samtidigt som den är rörig av & till. Växlar mkt mellan olika historier.

Ola Janåker

2013-09-12

Intressant och underhållande.

Helena Wennergren

2013-08-12

Lite trög att komma in i, men en fantastisk historia!

Olof Bergvall

2013-07-31

Extremt inspirerande bok!

Sandra Ottosson

2013-05-26

En fantastiskt inspirerande bok!

PL *

2013-03-20

Seg och tråkig de första ca 100 sidorna, men sen blev det lite bättre.

Lars Isaksson

2013-03-12

Bitvis för dramatisk, men i övrigt inspirerande.

Jonas Utterström

2013-02-27

Riktigt bra bitvis även om kapitlen i början innehöll sidospår som jag kunde vara utan. Men den förmedlar tveklöst löpglädje.

Gittan Bidemyr

2013-02-24

Det var för många namn att hålla ordning på.

Fredrik Davidson

2013-02-16

Minst sagt dynamit mot de stora skotillverkarnas väldämpade löparskor.

Fredrik Lindkvist

2013-01-20

Inspiration ! Perspektiv på dagens hysteri och många kloka ord om hur man bör se på sin löpning.

Hannes Skarin

2013-01-14

Underbar och inspirerande!

Carolina E

2013-01-13

Det här är inte en skönlitterär bok även om det finns en röd tråd och en viss handling. Utan ett reportage över löpningen under flera årtusenden och jakten på vad som egentligen har gjort löpningen till en folkrörelse. I början av boken flyter det på väldigt bra men någonstans i mitten börjar det gå trögt, vilket kan bero på att jag kanske läste lite väl mycket i ett svep. Jag kan inte ta in så pass mycket information, hjärnan behöver vila. För jag vill verkligen kunna ta in allt, för det som står verkar logiskt och vettigt och sant. Den är dock lättläst vilket är positivt och källorna till alla historier och teorier känns ganska säkra. Vilket ändå är en viktig del i den här typen av bok.

Om jag blir sugen på att ge mig ut och springa? Både ja och nej. Jag vet ju att jag inte kan bege mig ut och springa flera mil även om det är det jag vill. Samtidigt blir jag lite avskräckt, för tänk om jag också springer väldigt fel? Jag vill ju inte göra saker fel när det tydligen ska vara så himla lätt att springa när man gör saker rätt.

Och jag vill så gärna tycka att löpning är roligt. Men det gör jag inte. Och det förklaras även vad det beror på i boken. Men jag vet att det bara är att fortsätta att springa, hur tråkigt man än tycker att det är för när det väl har blivit till en vana så vill man inte vara utan det. Det har faktiskt även jag upplevt. Jag kommer nog dock inte ge mig på att springa barfota än på några månader... Men jag ska definitivt kolla upp det här med barfotalöpning mer!

Göran Bergqvist

2013-01-10

Påminner lite om Wahlströms ungdomsböcker i sitt sätt att göra alla personer till karikatyrer, detta är tröttande men själva kärnan, att männskan är skapt för löpning och att behovet av skor är överdrivet är inspirerande.

Mari Eriksson

2012-12-05

Övertygande om att löpning gör oss till bättre människor.

Susanne Larsson

2012-10-30

En inspirerande bok jag rekomenderar alla att läsa!

Anna Englund

2012-10-14

Man vill bara springa efter att ha läst boken!

D

Daniel Petersson

2012-10-13

En av de bästa böckerna jag läst. Jag är inte generös med mina femmor, men den här kan inte få något annat betyg.

Thinka Berg Sköld

2012-10-05

En annorlunda bok, som får en soffpotatis som mig att bli sugen på att springa. Själen i löpningen som fenomen presenteras inlindad i en annorlunda historia.

Ellinor Karlberg

2012-10-02

Man omvärderar hur man tänker kring löpning.. och livet

Jesper Åström

2012-09-18

Grymt jävla bra bok och väldigt inspirerande. Har blivit lite nyfiken på Ultralöpning efter att ha läst denna bok. Har redan testat att förändra min löpstil (dock i vanliga joggingskor) till att springa på främre delen av foten och det känns helt klart bättre även om det nu i början är väldigt tungt för lårmusklerna och vaderna. För att återgå till boken så är den fascinerande och trollbindande. Jag tror inte jag har läst en bok tidigare som jag har blivit så klistrad vid och haft så svårt att sluta läsa. En solklar 5a.

Karl Mogren

2012-09-08

Intressant om varför människan springer, inspirerande, och en otroligt välberättad historia.

Om superdämpade löparskor är så viktiga som vi fått lära oss av tränare och försäljare, hur har människan kunnat springa före Nike? Det har jag funderat över tidigare, här kommer övertygande svar. Boken möjligen ensidig, jag tror att jag själv landar i en syntes, men den har definitivt påverkat hur jag springer.

Ibland lite slängar av effektsökeri i berättandet, men också väldigt underhållande.

Ingeborg Amnéus

2012-08-04

Inspirerande!

Evert Nilsson

2012-08-02

En fantastisk bok. Har du sprungit själv förstår du det geniala i de galenskaper som beskrivs. Blir nyfiken på Tarahumaralöparna. Men den är för mycket anekdotisk för att vara värd en 5:a.

Lenita Åberg

2012-07-05

för mig som löpare var det en världsomvändande bok att läsa, men även hur ett ursprungshistoriskt perspektiv. en av de mest inspirationsingivande böcker jag någsonsin läst!

Björn Engqvist

2012-02-01

Inspirerande och faktafylld samtidigt som den är lättläst.

Anders Nilsson

2012-01-06

Han driver tesen att männskans evolutionära fördel är att vi kan löpa, länge. Löparskor ger skador och ska tas bort. Vi är alla egentligen ultralöpare! Det hela kryddas med mexicanska indianer och några obskyra ultralöpare. Jag ger den en 4a för att jag är intresserad av löpning, är du inte intresserad av löpning vetefan om jag kan rekommendera boken.

Anders L

2011-08-14

Tankeväckande om människans ursprung som löpare (enligt boken jagade vi ihjäl viltet back in the days), dessutom med sköna karaktärer. Enda invändningen jag har är om barfotalöpningens, dvs fotisättning med främre delen av foten, verkligen är ENDA rätta sättet att löpa på. Saknar nyans och referenser för de ganska uppseendeväckande påståendena om skoindustrins "ondska"... Men som helhet en väldigt spännande reportagebok.

Björn Ahlstedt

2011-07-25

Intressant om att springa barfota. Tack för att man slipper lägga dyra slantar på sportskor.

André Strömgren

2011-07-10

Är bitvis intressant och spännande, men ofta bara amerikanskt dramatisk. Jag saknar också referenser till mycket av det som hävdas i boken.

h4l h4rtl3y

2011-06-27

En fantastiskt medryckande bok. MDougall är en duktig skribent. Och historien han berättar är djupt fascinerande. Det är en reseberättelse på många plan. Att det är en partsinlaga är uppenbart; McDougall företräder ett perspektiv, och ger inte mycket utrymme åt andra åsikter än sina egna -- och det är här boken blir problematisk; som en "bibel" i mininmalistlöparkretsar är den inte så mycket mer än en redan öppnad dörr för redan frälsta. Men jag köper argumenten, jag tror han är något essentiellt mänskligt på spåret, och jag blir inspirerad att både springa mer och annorlunda.

Fiona *

2011-05-03

Likt Murakami försöker McDougall svaret på lpningens fråga; varför springer jag? Det här är mer en reportagebok dock än Murakamis "Vad jag pratar om när jag pratar om löpning".

Med hjälp av det bortglömda mexikanska löparfolket "tarahumara", framstående forskare och några av långdistansvärldens mer färgstarka profiler tycker han sig till sist förstå varför männiksan är född att springa. Låg tidigare på NYT bestsellerlista och ska nu filmas.

Per Nilsson

2011-02-25

Läs! Otroligt inspirerande bok om löpning och människans ursprung som långdistanslöpare.

D

David Holmgren

2010-07-22

Gillar mycket av de tankar, tips och teorier som finns instoppade i materialet, t.ex. idén om människans ultralöpande ursprung
Däremot får berättelserna om olika lopp, Tarahumara och galna löpare mig att vilja kräkas av tristess.

Petter Boman

2010-04-24

Episoderna kring löpskoindustrin är otroligt intressanta, men idolporträtten av Tarahumara-folket blir mest tröttsamt. Litegrann "Ja, vi vet att de är bäst i världen på allt och att vi dumma västerlänningar i Nikes inte fattar någonting" känner man efter ett tag. Men som sagt, argumentationen kring löpskor är smått fantastisk.

Marcus Lundh

2010-03-08

Välskriven bok om löpning med en riktigt spännade historia, humor, äventyr och en del tips kring kost och träning inbakat i historien. Läs den.