Bomullsängeln

Alakoski, Susanna

Litterärt mästerverk Perkele anamma, vilken fantastisk roman Susanna Alakoski har skrivit! T T T T T TaraEn poetisk och urstark läsupplevelse om kamp, kvinnoliv och Finlands våldsamma historia. M M M M M-magasinHilda är alls inte ensam. Hon har katten Kisuli. Hon har Sanna-täti, som tar hand om allt och som föddes för en halv evighet sedan, samma dag som elden brände gamla Vasa till aska. Och hon har mor, som fått stirrsjukan och är bortom allt. Far är någonstans i Amerika.Men när Hilda har vuxit till sig hamnar hon i olycka, får lämna mostrarna, mostermännen och tryggheten på gården Sorola för att tjäna piga, koka lut, byka, sätta potatis, räfsa hö.Hennes mer oförvägna vän Helli förstår inte varför man ska slita så ont för någon annan och får med sig Hilda till Vasa, till den orangefärgade bomullsfabriken med pipa högre än Trefaldighetskyrkan. Här ska de arbeta. Här ska de...

Peter

2022-12-29

Välskriven, brutal, kärleksfull, rå, historiskt intressant

Ulla Englund

2022-12-05

2022-11-02

Stark 3:a

2022-04-10

Alltför rörig och lång.
Bra uppläsning gjorde dock att jag fortsatte.
Som lyssnare är det svårt att hänga med i olika avsnitt, tidsepoker, huvudpersoner utan tydlig kapitelindelning, allt flyter ihop. Till slut gav jag upp.

PS. Uppläsaren uttalar Täti (moster) korrekt enligt den fonetik som anges : /ˈtæti/

Anna Hedenstedt

2021-06-23

En bra arbetarroman som ger mig mer kunskap om Finlands historia. Det var först långt in i boken som det gick upp för mig att detta kommer bli en serie - "hur ska hon hinna med tre generationer till innan boken är slut?" tänkte jag innan. Ser fram emot fortsättningen!

Ellinor

2021-05-29

Stundom tungläst, stundom bara flög sidorna förbi.

2020-10-10

Jag längtade så efter att läsa den här boken men det tog mig flera månader att komma igenom den, tyvärr tyckte jag att det snåriga spåret gjorde den sämre. Mer svårläst helt enkelt. Historian var ändå intressant och tillslut blev det en trea åtminstone.

Ingrid Bergenudd

2020-05-12

Mer av en historiebok än en roman. Personskildringarna är ytliga. Författaren har lagt ner stort arbete på research och boken ger en bra inblick i delar av Finlands histora och industrialismen.

Solveig Andersson

2020-02-14

Talbok, storytel
Bokcirkeln, feb-20- Storslagen finsk, historisk arbetarroman med intressanta kvinnoskildringar. Läs den!

Björn Belfrage

2020-02-03

En stor arbetarroman och om Finlands historia. Den innehåller många fina kvinnoporträtt och människoöden. Man väntar på att nästa del ska komma ut.

2019-12-15

Lysande, men mångordig, skildring av kvinnors mödosamma liv och klasskampens lika mödosamma framväxt i slutet av 1800-tal och början av 1900-tal. Så slitsamt, så tröttande! Och så kraftfulla dessa kvinnor var i lantbruk och industrier!

Malin.mitt.i.boken

2019-11-10

den kanske har en jättebra story men tyvärr, jag tappade bort mig alltför många gånger i virrvarret av krånglig text.

2019-09-20

En mäktig roman, men inte alltid så lättläst. Vi möter Hilda, född 1905 i Österbotten. Vasa bomullsfabrik har också en huvudroll, liksom Finlands utveckling och historia. Många svenskar är nog helt okunniga om Finlands öde efter 1809. För oss som är intresserade av historia är den här mästerliga romanen ett måste. Vi följer utvecklingen fram till 1949. Läs, läs och få svindel av tidens gång.