Bljelek

Limme, Johanna

| 2010

Karlshamn 1897. Ett dtt barn med siffran 13 skrivet p huvudet hittas i ett tygpaket p en bakgrd. Kyrkoherde Simon Eldfeldt i Asarum blir indragen i fallet som blir alltmer komplicerat nr det visar sig att detta r det andra liket som ptrffats p kort tid, med samma siffra p huden. De styrande i Karlshamn grips av panik. Sveriges konung, Oscar II, ska beska staden, och det sista man vill ha r en rad ouppklarade mord och den oro detta skapar bland invnarna. Samtidigt gr en kvinna klar sin packning vid en fjord i Norge. Hon har ett uppdrag som krver ett gevr. Detta r upptakten till frsta kriminalromanen om kyrkoherde Simon Eldfeldt, en sympatisk, eftertnksam man som kmpar med sin vikt och frsker lska sin unga, vackra otrogna hustru. Besk www.1890yourself.com fr att ta reda p hur...

2014-08-04

Denna bok var helt okej tycker jag =)

Thomas Karlsson

2011-02-04

Limme-Palmqvists historiska kriminalroman kan varmt rekommenderas till alla som tilltalas av en blandning av tt spnning och historisk kthet. Frfattarna beskriver hemtamt och livfullt platser och miljer i 1800-talets Karlshamn med omnejd. Intrigen r intrikat utan att fr den skull bli snrig. Detta mjliggr att handlingen kan f det tilltalande driv som frfattarna har efterstrvat och lyckats stadkomma. Limme-Palmqvists karaktrer r mngfacetterade, vilket gr att inte bara intrigen r fngslande utan ven nyfikenheten om hur huvudpersonernas fortsatta utveckling komer att se ut, p bde ett yttre och ett inre plan, griper handfast tag i lsaren och slpper inte taget frrn sista ordet i romanen r lst. Jag ser fram emot nsta fall fr Eldfeldt!

Henrik Svensson

2011-02-04

Bljelek r en mycket vlskriven historisk roman. Den str sig mycket vl i konkurensen frn andra historiska deckare. Frfattarparet Limme-Palmqvist visar bde att de kan skapa spnning och trovrdiga miljer. Boken vittnar om god research och jag ser mycket fram mot att lsa de kommande bckerna i serien. Huvudpersonerna portrtteras varmt och vl, och det skall bli intressant att se hur karaktrerna utvecklas.

Gran Persson

2011-02-04

Jag gillade verkligen den hr boken. ntligen en historisk deckare p svenska.

Tove Skarstedt

2011-02-03

Trist och trkig, med en huvudperson som man aldrig kommer in p livet - skumt! Jag gillar idn, men genomfrandet - n.