Boktjuven

Zusak, Markus

| 2008

När döden berättar en historia, måste du lyssna... Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid son lillebrors grav. Det är dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Hon inleder en kärleksaffär med ord och böcker när hon med hjälp av sin fosterpappa lär sig läsa. Och böcker är den röda tråden i denna sofistikerat komponerade roman. Böckerna öppnar upp nya världar för Liesel och snart börjar hon stjäla fler böcker från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker står att finna....

Betyg 4,5
Första sidan, femte meningen:
"Ett litet faktum - Du kommer att dö".
Tack för upplysningen.
Men vad annat har man att vänta då bokens berättare är Döden itself?
En rå inledning.
En fasansfull era.
Ohyggliga människoöden.
MEN!
Mitt i allt elände är värmen, kärleken och livet så oändligt ljuvligt. Den här vackra berättelsen, med sitt sällsamma språk, griper onekligen tag kring hjärtat och vägrar släppa taget.
I Boktjuven skildras ett verkligt mörkt Tyskland under 2:a världskriget. Vi får följa Liesel som stjäl sin första bok på en sorgens plats. Liesel och boken, som är allt annat än passande för ett barn, ger sig av på en resa genom ord, förtvivlan, kärlek, hopp och nya bekantskaper; människor som böcker. De band som skapas mellan Liesel och somliga av hennes bekantskaper är starka och hjärtslitande. Det här är en bok att läsa, ställa in i bokhyllan några år och sedan läsa igen.
Egentligen förtjänar den högsta betyg.
Jag är dock petig.
I min version, med full pott, är Döden inte ensam berättare.

Kunde inte lägga ifrån min boken, helt fantastisk!

Nicholas Jacobsen

2017-08-31

En läsupplevelse utöver det vanliga! Det är en intressant berättarteknik och perspektiv som jag inte är van vid och som jag hade lite svårt att förhålla mig till, till en början. Romanen väcker starka känslor hos läsaren, karaktärer och scener reflekterar människans mest fantastiska egenskaper, men också de mest avgrundsdjupa grymheter som människan bevisligen är kapabel att utföra. Mycket läsvärd roman!

Hanna Tossavainen

2017-06-24

Riktigt bra!

Jenny Olsson

2017-06-19

Precis som en bok skall vara

Emelie Alm

2017-06-11

Alltså... wow...

ida stenmark

2017-02-16

Fantastisk bok som jag verkligen plöjde.

MaPa

2016-12-26

Otrolig

Erica S

2016-08-30

en bra bok lite sorglig om man tänker efter

amanda hildur

2016-02-15

Jag fullkomligt avskyr döden.

Döden.

Jag är så darrande skräckslagen inför mitt eget ofrånkomliga dödsögonblick att det blir nästan outhärdligt att läsa något där döden är så närvarande som i Boktjuven. För nog är han närvarande, alltid. Det är ju han som berättar hela boken.

Jag började läsa Boktjuven första gången 2010. Det är fem år sedan nu. Jag kom ganska långt ändå, insåg jag nu när jag började om igen (fast besluten om att den här gången läsa klart den). Liesel hade flyttat in på Himmel Straße, och Max hade precis fått sin biljett. Sedan gav jag upp. Berättelsen fångade mig inte, kronologin var för jobbig, och berättaren för pretentiös. Tyckte jag då.

Mycket av det stämmer in med min upplevelse av boken så här fem år senare också, såklart. Kronologin är knepig, mycket är berättat redan "innan" det händer, och boken är på sina ställen fruktansvärt pretentiöst skriven. Alternativt är det översättningen som haltar och får berättarrösten att låta märkvärdigare än vad den är, jag vet inte. Det är många liknelser och bildspråk som ibland får mig att vilja spy. Eller som får illusionen att brytas, som tydliggör för mig att jag "bara" läser en berättelse och inte är med Liesel Meminger på Himmel Straße på riktigt. Ju närmare slutet vi kommer, desto färre blir som tur är illusionsbrytningarna, och det kanske beror på att jag vänjer mig vid bokens märkliga sätt, eller så slutar författaren mer och mer att skriva stolpigt. Det är oklart. Mer klart är däremot att jag så småningom slutar störa mig och istället börja engagera mig. Jag börjar ömma för Liesel, och Rudy, och Hans och Rosa. Och Max, såklart. Samtidigt brottas jag mer och mer med min rädsla för döden, som blir mer och mer påtaglig ju närmare slutet vi kommer.

Jag tror den här boken kommer finnas med mig länge framöver, kanske bland annat för att det tog mig fem år att läsa ut den. Kanske också för att berättelsen nu är mer aktuell än någonsin när vi nu står öga mot öga med en upprepning av det fasansfulla som hände 1930, med allt hat och all rädsla som växer på träden världen över, och skakas ner av ordskakare som sitter på grenarna och gör skräcken tillgänglig för oss. Vi måste gro fler vänskapliga träd och skaka fram mer respekt, ödmjukhet och förståelse för varandra innan det är för sent, och att läsa Boktjuven är en bra start.

Annica Nordström

2015-04-24

Så fint skriven! trots allt det sorgliga som händer runt omkring så mår man så bra av den.

Linda Aulin

2015-04-19

Underbar läsupplevelse!

Lars Martinsson

2015-04-06

Har svårt att förstå den besinningslösa hypen. Boken är fasligt lång och går under de sista 100 sidorna eller så från skabrös galghumor till rena känsloporren med lite väl stark kontrast. Hade inte läst klart om jag inte var tvungen.

Inger Jonsson

2015-04-01

En bok som jag inte kunde lägga från mig. Otroligt bra! En annorlunda skildring av kriget och en i det närmaste varm beskrivning av döden. Kan rekommendera den!!

Malin Sundman

2015-03-20

Vackert, lättläst och en lite annorlunda skildring av andra världskriget än man är van vid. En bladvändare :-)

Karin Nilsson

2015-03-14

Tyckte att den var lite trög i början och var nära att ge upp, men efter ett tag fastnade jag och hade sedan svårt att lägga undan boken. En mycket fint berättad bok med ett målande språk som berörde mig.

Anna Katarina

2015-03-09

Om jag skulle rekommendera en enda bok är det mycket möjligt att det skulle bli denna. Språket är som trolleri, magi. Så enkla ord, men använda på ett helt nytt sätt. Den här boken är ett konstverk. Jag är inte säker på att det blir vackrare än så här.

Anna

2015-02-16

Jag skulle så gärna velat ge boken en femma. Men något sitter i vägen för det. Kanske är det för att tonen författaren använder sig av är en aning för humoristisk då det gäller att skriva om ett så allvarligt ämne. Kanske sitter det ett stopp i mig, att jag inte tar till mig bokens känsla som jag borde.

Ethel Forsberg

2015-02-15

Den här boken har allt. Historia, humanism, humor och spänning!

Jesper Svensson

2015-02-03

Tycker den var sämre än förväntat.

Sanna

2014-11-16

Det här är en av den bästa böckerna jag läst faktiskt. En blivande klassiker helt klart. En bok på cirka 600 sidor gör så man verkligen blir involverad i karaktärerna och jag älskar alla karaktärer speciellt Max och Rudy. Man blir så kär i karaktärerna, så himla sjukt. Gjorde dock ett misstag med den här boken, såg filmen först men det var typ ett och halvt år sen så minns inte så mycket detaljer alls. Men det var vad boken var detaljer. Så sjukt bra beskrivningar, man blir verkligen helt fast!!! Så sjukt bra, boktips till ung som gammal, läs läs läs!

Mycket bra berättelse, spännande rakt igenom! Spännande med Döden som berättare.. En annorlunda typ av bok som utspelar sig under andra världskriget, vanligtvis läser man skriver ur judars perspektiv men detta ur en tysk flickas perspektiv. Intressant.

Sara Johansson

2014-08-28

En väldigt bra bok son är skriven på ett annorlunda sätt. Blir ett högt betyg.

Izabela Kosznik

2014-08-28

Boktjuven är en bok som man inte glömmer. Många böcker har skrivits om andra världskriget men det är i boktjuven man får se vardagslivet för människorna och mitt i skräcken ändå uppleva deras glädje. En bok som uppfyller alla krav på vad en roman ska innehålla.

Erica Lirsjö

2014-08-12

Annorlunda, vacker, sorglig. Välskriven och samtidigt lättläst, kan inte minnas att jag någon gång läst över 500 sidor pocket lika fort.

Nej jag kommer inte göra vågen, jag förstår inte varför denna roman höjts till skyarna. Jag hade mycket höga förväntningar när jag började läsa, kanske spelar det in.
En sak jag definitivt inte gillar är att döden berättar, för det första tog det halva boken innan det gick in i mitt huvud att det var döden. Det stör mig genom hela boken.
Jag gillade heller inte att den hoppade, helt plötsligt fick man reda på något som skulle hända om två år och då ursäktade sig döden för den gick händelserna i förväg och sedan var man tillbaka igen.
Början av boken handlar mycket om Liesel och Rudy och vad de hittar på om dagarna, och så lallar det på genom mer än halva boken. Det är mer de sista 120 sidor det händer lite, annars finner jag inget driv i boken.
Nå, allt är inte dåligt historien är bra skriven med värme och medkänsla, för det har Liesel väldigt gott om.

Thilda Karlsson

2014-06-27

En fantastisk bok! Karaktärerna är gripande och jag kan inte sluta tänka på dem efter att jag läst boken. Den är skriven på ett unikt sätt och jag kunde inte lägga ifrån mig den.

Kamali 

2014-06-23

Gripande människoöden men något väsentligt saknas i berättelsen. Jag gillar inte språket, möjligtvis har det med översättningen att göra men troligtvis inte. Trots handlingen blir jag varken engagerad, gripen eller rörd. Har större förhoppningar om att filmatiseringen kan skapa känslodjupet där författaren misslyckades.

Ulla G

2014-06-22

Filmen var nog så bra. Filmer når ju oftast inte böckers kvalité, men jag såg filmen först o läste boken sedan, brukar ju vara tvärtom...

Stefan Grip

2014-06-10

Oj, vilken härlig upplevelse! Att någon kan skriva så enkelt och samtidigt så vackert.

Josefine Ejebjörk

2014-05-21

Ovanligt berättad med döden som berättarröst. Tyvärr har jag hört mycket negativt om filmen.

Josefine Ejebjörk

2014-05-21

Siw Pettersson

2014-05-18

Underbar!

Maria Jacobsson

2014-05-10

En annorlunda skildring av andra världskriget sett ur en liten flickas synvinkel. Boken får läsaren att förstå att det var inte så lätt för civilbefolkningen under kriget, inte heller för de som inte var judar och att alla inte sympatiserade med nazistpartiet trots att de i princip blev tvingade.

Maria Mobiny

2014-04-20

Väldigt välskriven och otroligt bra

Anna-Lena Östlund

2014-04-07

En bok för för alla...har man väl börjat läsa den kan man inte sluta förrän man läst sista ordet.

Yvonne Larsson

2014-03-23

Döden berättar historien om Boktjuven Liesel Meminger. Ovanlig berättelse jag fastnade i direkt.

Alva Jönsson

2014-03-09

Jag älskar den här boken det är nog den bästa boken jag läst!

.. ..

2014-02-12

En otroligt välskriven bok som skildrar en spännande vinkel av nazisttyskland under andra världskriget. Ljuvligaste poesi och absurdaste komik, en bok som enligt mig kan bli en av framtidens klassiker. Jag kan verkligen rekommendera denna bok till alla som är i tonåren och uppåt och som är redo för något nytt i läsväg!

Sandra Björn

2014-02-11

en poetisk, fin, spännande & hjärtknipande historia. pustar ut. andas. det var bra. oh så bra.

Maria Blomkvist

2013-12-31

En otroligt gripande och vackert berättad historia. Både Zusaks utgångspunkt och berättarstil gör berättelsen om Liesel väldigt originell trots att tiden och platsen för den (Tyskland under 1930- och 40-talet) annars figurerar i många böcker och historier.

Lotta Berling

2013-10-05

För lång, tycker jag. Bra, men inte lysande. Läste hela, men egentligen tröttnade jag lite redan halvvägs.

Sara Frimodig

2013-09-23

Gripande och vackert skriven bok om en fattig uppväxt i Skåne. Man fick verkligen en känsla för hur Leena kände och tänkte, jag tycker att den var väldigt bra och välskriven!

Teresia Kjellgren

2013-09-02

Hade antagligen för höga förhoppningar på den här boken för jag tyckte inte att den var så bra som jag förväntade mig. Läsvärd men inte wow.

Daniel Pintaric

2013-08-29

Strålande, varm, humoristisk

Annika S

2013-08-21

Den bästa bok jag läst på länge! Ovanligt sätt att berätta på. Skrämmande, kärleksfull, gripande, spännande, underhållande "anekdoter", mm

Lotta Strandberg

2013-08-04

Fantastisk bok. Otroligt gripande om Lilla Liesel, Hans Rudy och Max. Blir ffa fångad av Liesels pappa Hans, vilken fantastisk människa. Boken har givit upphov till intressanta diskussioner med tonåringarna vid matbordet

Patrik Fjällström

2013-07-11

Zusak bygger upp en underbar stämning boken igenom. De sista kapitlen satt jag bara och grät mig igenom. En fantastisk bok.

Therese Sjöö

2013-06-24

Fantastiskt fint skriven. Full med rysningar

Linnea Lindström

2013-04-17

Fantastisk berättelse med underbart språk! Läs den!!

Louise Olsson

2013-03-30

En riktigt bra bok! Var beredd på att sträckläsa den!

2013-03-16

Jag har hört talas om Boktjuven av Markus Zusak i evigheter, känns det som, men hela tiden tvekat om jag verkligen ville läsa den. Handlingen som beskrivs på baksidan låter inte speciellt bra och faktiskt har jag undrat lite över hur bra en bok om en bokstjälande flicka i Nazityskland skulle kunna vara. När jag sedan hoppade på utmaningen böcker om böcker så bestämde jag mig för att ändå läsa Boktjuven, att den handlar om böcker är ju solklart. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/03/boktjuven-av-markus-zusak.html

En av mina absoluta favoriter! Älskar språket!

Charlotte Lundquist

2013-01-31

En helt fantastisk bok!! Bland de absolut bästa jag någonsin läst, tårarna rann på riktigt så mycket i slutet att jag knappt kunde se raderna.. Läs denna bok om du inte redan gjort det!

Karin Larsson

2013-01-16

Bästa bok jag någonsin läst. Vackert språk, fin historia. Berättarperspektivet är intressant.

Hannes Skarin

2013-01-08

Första 50 - bland det bästa jag läst. Förberedde mig på en ny femma. Men. Tycker den stagnerar efter drygt 200 sidor och jag blir underhållen, men inte särskilt berörd. Jag nästan slentrianläser de sista 300 sidorna. Språket är bra, men inte utmärkande.

Maria Karlsson

2012-12-14

Älskar den ! stark så man ryser från första sidan grät och kom på mig själv att jag verkligen var nervös ...

Anna S

2012-11-05

Det här är boken som fick mig intresserad av böcker i huvudtaget. Mäktig,bra,hemsk,underbar.. Den har i princip allt en bra bok ska ha.

Josefin Berggren

2012-09-18

Jag har fått en ny idol. Jag fullkomligen älskar Zusaks sätt att skriva.
Historien är viktig, vacker, ryslig,gräslig, poetisk, och helt makalös! Jag är såld!

Emma Hortlund

2012-09-08

Boktjuven Liesel Meminger får en dag en anteckningsbok i vilken hon skriver ner sin historia. En bok som Döden sedan hittar och återberättar för oss läsare. Genom Döden får vi lära känna Liesel som växer upp hos fosterföräldrar i Tyskland under andra världskriget. Vi får lära känna hennes fosterföräldrar, vi får lära känna grannpojken Rudy och vi får lära känna juden Max som de gömmer i sin källare.

Zusak har en speciell berättarstil och bara det gör boken läsvärd. Men trots det fastnar jag inte riktigt för boken, och jag tror att det beror på den nazi-tyska miljön.

maggan bylund

2012-08-24

" va- har du inte läst boktjuven mamma"? mina tonoåringar tittar uppfordrande på mig, och dom förklarar att detta är den bästa bok som finns. Det visar sig att dom läst den flera gånger var. Och- ja, jag var boklös på Kreta, så jag började läsa....och läsa...och läsa.
Kan bara säga att det var en underbar varm bok om livet, berättad av döden. Jag tyckte mycket om denna bok

En fantastiskt bra bok!

Sofia H.

2012-08-05

Om du ännu inte har läst den: läs den nu nu nu!

Therese Åström

2012-08-05

Så. Himla. Bra.

Nettan Läslus

2012-08-01

Underbar! En av få böcker som fått mej att gråta.

Matilda E.

2012-06-17

Det är länge sedan jag läst en bok som gripit mig så som "Boktjuven" har gjort.
Fantastisk!

Fantastiskt att det genom hela boken egentligen inte händer så mycket och ändå är man totalt fast! Vilket sätt att skriva på! Tror aldrig att jag har läst något som liknar detta sätt att skriva!
Den är också väldigt lärorik! Väldigt bra bok!

Anders Höglund

2012-05-02

Underbar bok!

Moa Johansson

2012-03-22

Min favoritbok! Spännande och underhållande att läsa. Älskar karaktärerna och miljön!

Maria Jönsson

2012-03-19

Det är så skönt att hitta en 5-poängare att njuta av. Denna bok berör mig djupt. Kommer bära den med mig länge.

Erica Andersson

2012-03-19

Så vacker, så sorglig, så underbar!

Johanna Wemminger

2012-03-09

Fantastisk, nytt grepp; kanonhistoria! Måste läsas!

Susanna Svanberg

2012-03-02

Boken var fantastisk när man väl kom in i den. Det blir fyra stjärnor istället för fem för att det tog mig ett år av "börja-om-från-början" innan jag äntligen fastnade.

Veronica Johansson

2012-02-24

Älskar den här boken. Språket, perspektivet, karaktärerna. Markus Zusak är ett geni.

Gölin Forsberg

2012-02-22

Vacker och speciell. Stark och fylld till brädden av kärlek till människor.

Merith Bäck Malila

2012-02-18

Boktjuven kan vara en av de 3 bästa böcker jag läst. Så unik och bara underbar! Jag är snart redo för omläsning. Rekommenderar varmt!

Sara Forsman

2012-02-17

Gud så vacker!

Sara Forsman

2012-02-17

Gud så vacker!

Anette Hökerberg

2012-02-05

Lite speciell bok som blir bättre och bättre ju mer man läser. Väldigt annorlunda skriven, men ganska bra för det innebär att det blir många små, korta stycken som i sin tur gör att man alltid kan läsa ett till. Handlingen som sådan är väl ganska ordinär, men upplägget gör att boken blir bättre.

Michaela Schuller

2012-01-27

En av de absolut bästa böcker jag läst. Så fin och tragisk och hjärtskärande men samtidigt hoppfull. Intressant att läsa om andra världskriget ur en vanlig tysk familjs perspektiv. Älskar den!!!!!!

Johanna Hellström

2012-01-16

Helt underbar bok! Den här boken borde alla få nöjet att njuta av. Jag önskar att jag kunde memorera alla fina ord och tankar, och känslan som boken gav mig, och plocka fram närhelst jag känner för det, som en liten boktjuvskaramell.

Janni Andersen

2012-01-15

Udda och innovativ. bra inlevelse

Rebecca Eriksson

2012-01-15

Ett vackert och poetiskt språk, som jag ibland kan tycka blir lite jobbigt om jag sitter med boken ett längre tag. Men boken får ändå en fyra, för berättelsen och känslan av att jag var där, med Liesel och de andra. Jag kände mig liksom, välkommen på något sätt i berättelsen.

emilie johansson

2012-01-09

kanske det bästa jag har läst

Klara Gjörtler

2012-01-04

Den var gripande och vacker!

Maria Vestberg

2011-11-30

Jag älskar den här boken. Gripande och poetisk. Döden som berättare och ändå är berättelsen från barnets perspektiv. Oslagbar kombo!

B Kiddo

2011-11-20

Om man bara ska läsa en enda bok, så ska man välja den här. Detta är min absoluta favorit.

elizabeth sundwall

2011-11-17

Jag önskar att jag inte hade läst den så att jag kunde få läsa den för första gången igen.

Mårten Dahlberg

2011-11-16

Klart en av de bästa böckerna jsg har läst!

Moa Rinnefelt

2011-11-06

Helt fantastisk! mitt hjärta gick sönder.

Stig Svåren

2011-10-27

Den vackraste bok jag läst. Om mod, kärlek, krig, vänskap och död. Boken är fantastisk på så många sätt. LÄS DEN.

Jonna Stenlund

2011-10-09

Jag är förälskad. Grinade, garvade och var förbannad om vartannat.

Jennie Durukan

2011-09-25

En underbar bok som verkligen fångade mig!! Rekommenderas!!!!!!!!!!

Anna Malmqvist

2011-09-19

En fantastisk bok! Jag både grät och skrattade om vart annat. Orden flyter på som poesi och man vill att den aldrig ska ta slut. Älskar man böcker som Vindens skugga och Extremt högt och otroligt nära så kommer man att älska denna lika mycket.

lotten zandzel

2011-08-31

En mörk men berättelse om en flickas liv i Tyskland under andra världskriget. Boken skildrar vardag och umbäranden i krigets skugga, samt några av de svårigheter regimmotståndare kunde få utstå. Gripande och mycket bra.

Natasha Illyés

2011-08-07

En säregen prosa och en underbart berättad historia.

Anchi L

2011-07-30

En av de absolut bästa böcker jag läst. Från första sidan till sista älskade jag den.

Julia Booky

2011-07-27

En originell berättelse om andra världskriget. Är berättad ur dödens perspektiv och handlar främst om en ung flicka. Tror att den kan ge intryck av att vara en barnbok, men det tycker jag inte att den är. Jag rekommenderar den speciellt eftersom den är intressant och fin och inte liknar någon annan bok.

Michael X

2011-07-24

En lite burlesk PK saga ("för barn och ungdom") byggd på en dimmig uppfattning om vad som hände 1933-1943 i Tyskland (kanske även hopblandad med Ryssland samma tid...) - nedsåsad med en "poetisk" flummighet

annie åsbrink

2011-07-09

Läs den! Så oroligt fin!

Love F

2011-07-03

Bra omslag, fantastiskt innehåll. Språket är bra, karaktärerna är bra, historien är bra, perspektivet är bra ... kapitelindelningen är föredömligt kort. För mig blir detta en bladvändare, bara för att allt är så rätt och meningarna är så vackra. I min erfarenhet, som förvisso är högst begränsad, blir inte bättre än såhär!

Jakob Nylin

2011-07-03

Trots Andra världskriget finns det en vardag och människor med medmänsklighet. När Himmel Straße i slutet av kriget bombas tar döden alla på gatan utom Boktjuven. Hon räddas av orden! Vägen dit är spännande och fascinerande.

johanna ma

2011-06-29

En helt fantastisk bok. Jag kunde aldrig lägga den ifrån mig.

Iris Eriksson

2011-06-26

Alltså... har svårt att kommentera denna.... jag hade svårt att ta mig igenom den. När jag tog upp den kunde jag läsa länge men när jag lade ner den kunde det gå dagar innan nästa gång.. Sedan i slutet grät jag som ett barn... hemskt..

Klinga

2011-06-25

Jag läste boken högt för sonen som är 11 år. Mot slutat sa han: "När man läser den här boken kan man inte tycka att de allierade är särskilt 'goda'". Precis det är en av bokens starka sidor: nyanserna. Perspektiven vi inte är vana vid. Vardagen på en tysk gata där Hitlertrogna bor granne med dem som gömmer judar i källaren. Allt blir mer komplicerat och intressantare.

Joanna Björkqvist

2011-06-25

Att läsa Boktjuven är som att följa med på en härlig, tragisk, rolig, dramatisk och poetisk vandring som spänner över flera år och många hundra sidor. Som sällskap har vi läsare döden och sämre kan man ha det. En mycket bra idé, som dessutom blev en riktigt bra bok.

2011-06-15

Omslaget är ljuvligt och jag har länge varit sugen på att läsa boken. Blev väldans glad när min väninna valde den som bok till vår bokcirkel mellan raderna.... Var väldans entusiastisk och det började bra men sen blev det väldans slätstruket... okej, temat är ju behjärtansvärt och viktigt... Nazismen och judeförföljelsen och hur människor riskerade sina liv för att stå upp mot den extremt gräsliga människosyn som präglade nazismen är VÄL VÄRT att skriva om, vi får aldrig glömma!!
MEN det krävs ändå mer än ett viktigt ämne, man måste skapa spänning och läslust och det gör inte denna bok hos mig... Att döden är berättarrösten blir bara patetiskt och irriterande... hade hoppats att det på slutet skulle bli någon twist som gjorde att det här med döden som berättarröst ändå skulle ha någon mening men inte då... och barnen det gäller, jo deras liv är ju intressant att följa men nej, jäsp säger jag... men omslaget är ju fint i alla fall :-)

Dejan Trajkovski

2011-06-07

Såg så mycket fram emot boken. När jag väl började läsa den så var varje blad som sumpmark, det fanns ingen spänning. Jag var likgiltig för karaktärerna och boken tråkade ut mig. Jag älskade Vindens skugga, men den här var en stor besvikelse, tyvärr...

Victoria Antonsson

2011-06-06

Bara helt fantastisk! Man får den där speciella läsupplevelsen som gör alla andra böcker gråa och trista!!

Klinga

2011-05-26

Jag måste börja med att medge att jag inte tycker greppet med döden som berättare fungerar bra. Samtidigt ger det en intressant vinkel. Och Zusak är fin på att hitta unika vinklar och nya utsiktspunkter. Vi möter barnen på München Strasse och berättelsen om Liesel, Rudy och deras syskon och föräldrar och andra i Molching går aldrig att förutse. Det är sorg och tragik. Det är skratt och förtvivlan. Framför allt är det mycket liv. Det levande myllret rör sig som filmbilder och i en scen skapar han bilder mästerligt. Grannens son kommer från Stalingrad med handen skadad. Förlorade fingrar. Brodern kom aldrig hem utan han dog i Ryssland. Då ritar han upp en bild där en grupp människor; famil och grannar sitter i köket och sörjer den döde. Snön från den långa hårda stalingradvintern faller i köket och de sörjande sitter stilla och blir allt mer täckta av snö.

Jag tycker framför allt att Boktjuven är en unik, överraskande och annorlunga andra världskrigsskildring. Men emellanåt tröttnar jag på krystade formuleringar som känns onödiga. Som att författaren inte litade på att berättelsen räcker.

Jag högläste den för min 11-årige son. Det fungerar utmärkt.

Stephania Sundling

2011-05-08

En helt underbar bok, men spännande och intressant språk. Den växer hela tiden och jag ville inte att den skulle ta slut.

Sandra Svensson

2011-05-03

En av de bästa böckerna jag läst. Blev
så berörd.

Elma H

2011-04-23

Tyckte du om Vindens skugga så kommer du att älska den här.

Emma Andersson

2011-04-17

En språkligt mycket skicklig berättad historia om mänsklighetens lidande, ondska, elände och även kärleken mellan människorna. Med döden som en sorgsen betraktare vid sidan om. Och vart kan en saga bli sorgsnare än genom en liten flickas ögon i andra världskrigets nazityskland? En flicka som stjäl böcker för att kunna hantera verkligheten... Målande karaktärer där min favorit är Hans Hubermann med dragspelet, som lär Liesel läsa och undankommer döden med en hårsmån två gånger. Han är som en trött motsats personifierad till den ondska som samlas runtomkring. Men boken blev för lång och för tung... och för hjärtskärande...

maria karlsson

2011-04-15

Underbar. Nyttig.Fantastisk.

Sanna Holm

2011-04-13

Älskar dem här boken! :D

Sara Palmquist

2011-04-06

En av de bästa böcker jag har läst. Fantastisk!

Maja Åkesson

2011-04-05

Jättebra bok, en av de bästa jag någonsin läst!

Bengt Månsson

2011-03-27

Boken handlar om en ung flickas (Boktjuven) och pojkes upplevelser av Nazityskland inifrån och hur de gradvis förstår vad som pågår. Det speciella är berättaren som är Döden och flickans fascination av böcker; den första får hon tag på i et bokbål.

Lisa W

2011-03-18

bästa jag har läst på åratal, faktiskt!

Johan Widell

2011-02-15

Flicka på väg att bli kvinna i krigets nazityskland. Judar undangömda i källaren. Får mig att dra paralleller till en rätt känd dagbok...
Jämfört med orginalet, känns denna historia blek.

Sofia Larsson

2011-02-15

Jättebra!

Anna Lindström

2011-02-08

En helt fantastisk bok. Tyckte verkligen om Dödens berättarröst. Väl värd att läsas.

Camilla Forssén

2011-02-06

Så bra bok! Den svepte med mig direkt och den var både allvarsam och sorglig men med en underfundig touch of humor. Helt underbar måste jag säga, tyckte det var synd när den var slut.

Jessica Nilsson

2011-01-31

helt makalöst bra bok

Monica Westelius

2011-01-14

En otroligt fascinerande och gripande berättelse. Vinklingen av andra världskriget sett ur vanliga tyskars perspektiv. Flickan Liesel som lär sig läsa med hjälp av fosterfadern, döden som skildrar död och förintelse på ett sällan skådat sätt. Läs den!!!

Anna-Karin L

2011-01-14

Anorlunda berättad, men så bra! Tårarna trillade på slutet!

Marit Edèn

2011-01-12

en bok som sitter kvar i minnet länge, länge.

Sofies bokblogg

2011-01-09

En fantastisk bok!

Niklas Hall

2010-12-27

Oemotståndlig, gripande, sanslöst bra berättad. Under de sista sidorna av boken föll tårarna...

Kalle H

2010-12-18

En recension av Markus Zusaks Boktjuven

Markus Zusak har i och med Boktjuven gett mig en beskrivning av det fruktansvärda Nazityskland från ett helt nytt perspektiv. Döden själv väver samman sina upplevelser under 30- och 40-talets Tyskland präglat av den historia som vi aldrig får glömma, med en ung flickas oskuldsfulla iakttagelser. Det blir ett intressant, sorgligt och gripande resultat.

Liesel Meminger växer upp under svåra förhållanden. Efter att ha sett sin bror dö och tvingats lämna sin moder kommer hon till en fosterfamilj vars ekonomiska tillgångar är lätträkneliga. Paret Hubermann verkar till en början omaka och det tar tid innan man förstår kärleken mellan de båda. Hans, som blir Liesels fosterfar, har ett stort hjärta och en omedelbar förmåga att förstå sig på sin nye familjemedlem. Tillsammans tar de sig an den svåra uppgiften att knäcka de tjugonio bokstävernas hemliga koder som enbart delger sin information med de som kan läsa. Till en början är det svårt, och från skolan finns knappast någon hjälp att hämta. Med tiden sker dock framsteg, och i takt med att läskunskaperna växer gror samtidigt en slags besatthet i den lilla flickans sinne. Hon förstår vad ord har för makt, vad de kan betyda och erbjuda den som tar sig tid till att studera dem.

Denna nyvunna passion blir svår att hålla vid liv. Bokbål arrangerade av nazisterna avskräcker folk från att läsa och desto mindre att ens äga något som kan liknas vid en bok. På ett inte helt socialt accepterat sätt hålls Liesels låga vid liv och hennes hunger efter ord och böcker kommer att tillfredställas från oväntat håll.

Personligen anser jag att detta är en fantastiskt välskriven bok. Språket, som är trollbindande, i kombination med den berörande berättelsen håller mitt intresse vid liv. För det är inte många som klarar av att underhålla sin läsare under så många timmar som Markus Zusak gör (boken har 585 sidor). För er som har läst och uppskattat Carloz Ruiz Zafóns böcker Vindens skugga och Ängelns lek kommer denna bok vara en läsupplevelse ni sent ska glömma.

Vidare vill jag understryka hur träffsäker Zusak är i sin utgångspunkt och berättare Döden. Det blir inget religöst ställningstagande, bara en vacker version av hur man kan välja att betrakta livets slut.

Mer om bokens handling och karaktärer vill jag inte avslöja, utan det nöjet besparar jag er som ska investera i en Boktjuven. Eller så kan ni kanske personifiera titeln och stjäla er ett exemplar?
Boktjuvens betyg: 4*

*Betygssystem:
1. Usel
2. Inte bra
3. Godkänd
4. Mycket läsvärd!
5. Storslagen läsupplevelse!

Helt fantastisk! Alla borde läsa denna bo, spännande lärorik och uppbygglig

Ann Simonsson

2010-11-13

Tyckte om boken i början men samtidigt upplevde jag den något för lång.

Dejan Trajkovski

2010-11-02

Ganska ointressant och lång, alltför lång. Hade hoppats mer, men är en av de få böckerna jag inte orkade läsa ut.

Yvonne Nilsson

2010-10-15

Det här är nog den bästa bok jag läst, åtminstone den bästa bok jag läst på bra länge. Döden är härlig med sina inlägg.

Kristina Simar

2010-10-15

Recension av Markus Zusaks bok Boktjuven

Boken är utgiven på B. Wahlströms förlag och innehåller 585 sidor.

Markus Zusak är en prisbelönt författare som bor i Sydney med sin fru och dotter. Redan vid 30 års ålder var han ett namn inom innovativa och poetiska författare. När Boktjuven publicerades kallades han ett litterärt fenomen i amerikansk och australisk press. Markus Zusak har gjort flera böcker för unga vuxna – Fighting Ruben Wolfe, en ALA Best Book för young Adults, Underdog, Getting the Girl och I am the Messenger.

Handling: Året är 1939 och andra världskriget har precis börjat. På ett tåg sitter huvudkaraktären, den tyska flickan Liesel Meminger med sin bror på väg till ett fosterhem, efter att blivit lämnad av deras mamma. Hennes bror dör under tågresan och Liesel får åka ensam till den tyska fosterfamiljen Rosa och Hans Huberman. Rosa är en bastant och något argsint dam, medan Hans är en godhjärtad man som tar väl hand om Liesel. Han lär henne att läsa och hon får ett stort intresse för böcker, så stort att hon ibland stjäl böcker från marknadsstånd. En gång stjäl hon till och med en bok från borgmästarens bokhylla.

Familjen Huberman sympatiserar inte med Hitler och de gömmer den judiske flyktingen Max i sin källare. Både han och grannpojken Rudy Steiner blir Liesels bästa vänner. Tillsammans med Rudy spelar Liesel fotboll och de går ut och stjäl i grannskapet. Med Max läser hon böcker. Förutom skolan och att läsa hjälper Liesel till att hämta och lämna tvätt till både rika och fattiga.
Nu är det inte Liesel som berättar i bokens tio avsnitt, utan det är Döden som berättar om Liesel, livet i den sydtyska staden Molching och om kriget i Europa.

I början hade jag lite svårt att komma in i boken eftersom det var Döden som berättade. Men när jag väl lärt mig hur jag skulle läsa den gick det lätt att läsa. Den är både vackert poetiskt och väldigt välskriven. Beskrivningarna av både miljöer och karaktärerna är perfekt skrivna. Det är ingen sträckläsarbok, ibland var jag tvungen att lägga den ifrån mig, bara för att smälta innehållet. Annars var den väldigt lättläst och de 585 sidorna gick fort att läsa. En underbar och något annorlunda bok, som jag gärna rekommenderar.

Betyg 4/5 Kristina Simar

Karin Löfstrand

2010-10-12

140804: Omläst med stor behållning.
101010: Absolut kommer "Boktjuven" att bli topp tre under 2010 samlade läsupplevelser! Vilken fantastisk bok! Väldigt gripande och vackert beskrivet om ett mörkt kapitel i Europas historia.

Jonna

2010-10-09

Jsg har inte blivit så berörd av en bok på länge, den var svår att lägga ifrån sig och det var svårt att hålla tårarna borta.

Mimmi Thorneus

2010-10-02

Bästa boken på länge! Språket passar mig perfekt, och jag älskar verkligen de små kommentarerna mitt i texten. En perfekt blandning mellan humor och allvar. En annorlunda bok, berättad ur ett annorlunda perspektiv men i en rätt uttjatad miljö - nämligen andra världskriget. En bok som utspelar sig under andra världskriget men som inte kör på det vanliga perspektivet, nämligen en utsatt judes, behövs! Rekommenderar den här till alla, oavsett ålder.

Helena Rohdén

2010-09-07

Christer Bergström

2010-08-30

Claes Nilsson

2010-08-25

Underbar resa tillsammans med en ung flicka i andra världskrigets Tyskland med Döden som berättare. Oerhört svår att lägga ifrån sig

Maria Eriksson

2010-08-21

En bra bok. Om mina barn hade varit i tio-tolvårsåldern skulle denna bok ha varit en väldigt bra högläsningsbok. En varm bok om ett krig skriven av någon med hjärtat på rätta stället.

Elias Chougui

2010-08-19

Jag gillade den här boken, en av de bästa jag läst.

Linda Sundberg

2010-08-18

Underbara karaktärer som man kommer väldigt nära under bokens gång och en sorglig historia som väcker känslor och tankar inför de människor som levde under den tid som Hitler regerade i Tyskland.
Sorglig, vacker, intressant och gripande, läs den!!

Anette B

2010-08-15

En bok som växte för varje sida jag läste och slutade med tårar strömande nerför mina kinder.

Nicholas Burman

2010-08-03

Mycket svår att lägga ifrån sig.

2010-07-27

Självklart blir det 5 stjärnor för den här, även om jag tycker att den tappade lite mot slutet.
Orginellt med döden som berättare.

Emma Salomonsson

2010-07-25

Dessa karaktärer kom mig så nära, de saknas mig nu. Det var verkligen ett uppvaknade för mig när jag rödgråten läste om författaren i bokens slut och blev utkastad ut illusionen att Liesel var en kvinna som verkligen trampat mark. Underbar bok, en av de bästa jag läst.

Lovisa Bäfvenberg

2010-07-19

Helt. Jävla. Fantastiskt.

Storgrät de sista hundra sidorna. Kunde inte lägga ifrån mig. Så otroligt vacker.

Anna Granström

2010-07-16

Helt jävla underbar från början till slut!

Karin Söder

2010-07-16

En mysig, välskriven, hemsk bok! Rekommenderas!

Maria Josefsson

2010-07-05

En gripande berättelse om andra världskrigets Tyskland och om en flicka som hamnar i fosterhem. Tragisk skulle man kunna tro, men istället är det en varm och känslofylld historia, trots att självaste Döden är berättaren.

Vanligtvis stör det mig när händelseförloppet inte är kronologiskt, men i den här boken gör det inget. Inte ens berättargreppet, som till en början gjorde mig skeptisk, stör historien utan tillför istället något. Språket är mycket bra, humorn nödvändig för det som ska berättas och jag fäller en tår (eller flera) i slutet.

Jag kan helt enkelt inte ge den något annat än en 5:a i betyg, vilken oerhört begåvad författare!

Bissous .

2010-06-28

En fantastiskt fin historia, men jag klarar inte av berättarformen. Och detta att de inte förklarar karaktärernas känslor! Slutet är fantastiskt, men innan dess fyrahundra småsega sidor. Bra, men inte briljant.

Liselotte Wijkmark

2010-06-26

Det var ett tag sedan jag läste boken men jag har rekomenderat den till mänga låntagare som efteråt gett den kredit. Ex. den har räddat min helg, en hyllning till läsandet och livet.

Astrid Broqvist

2010-06-21

Fantastisk!

Förbaskat bra skrivet, men ack så sorgligt! Orkade bara läsa halva boken, blev så ledsen... Människors ondska. Huga. Men språket och berättartekniken var perfekt!

caroline holmquist

2010-06-17

En fantastisk bok som är berättad på ett annorlunda vis - döden själv ger sin bild av Tyskland 1939. Han har aldrig haft så mycket att göra....

Sofie Johansson

2010-06-10

Fantastiskt bra bok som verkligen berörde! rekommenderar den till alla.

marre marre

2010-06-08

En av de bästa böcker jag någonsin läst

Ceen E

2010-06-06

Bra bok över lag..Tyckte dock att den var rättså mörk samt att den ibland var lite långdragen..

Therese Andersson

2010-06-02

Hade så sett fram emot denna bok men blev lite besviken. Tyckte aldrig riktigt att den engagerade förrän i slutet ....

Gunvi Lundqvist

2010-06-01

"Köp den, låna den, eller stjäl den framförallt : Läs den."
Texten är från bokens pärm och jag håller med. Liesel är huvudpersonen i boken och en överlevare med smarta iakttagelser.

Anna Lundgren

2010-05-25

Vacker och sorglig!

Michael Östergren

2010-05-12

Underbar bok jag ska läsa om så snart jag införskaffat pocketutgåvan.

Mathilda Hultén

2010-05-12

En av de bästa böckerna jag läst!

Markus lyckas på ett effektfullt sätt ge Döden en personlighet, och språket är alldeles underbart vackert. Det var många meningar i kapitelsluten som man inte kunde sluta läsa pga. dess skönhet och slagkraftighet. Berättelsen i sig går rakt in i hjärtat och det känns att den kommer stanna.
+ + + + +

Fredrik Evertsson

2010-05-10

bitvis fantastisk, bitvis går den i stå. Men totalt sett en klart läsvärd bok med ett spännande grepp

Emelie -

2010-05-08

Jag funderade väldigt länge på vilket betyg jag skulle sätta på Boktjuven. Jag tror att jag var fast besluten att sätta en stark 3:a på boken enda fram tills de sista femtio sidorna. Då hände det väldigt mycket saker (ska självfallet inte avslöja vad som hände för er som inte har läst den ännu) och alla bitarna föll på plats. Det fanns några saker som fattades i boken, men tack vare slutet, och bokens helhet så får den en fyra. Jag kunde ju helt enkelt inte sluta läsa den, och nu efter att jag har läst ut den så vet jag inte riktigt om jag grät på grund av slutet eller för att boken faktiskt var slut!

Janita sundblad

2010-04-24

En annorlunda bok som gick rätt in i hjärtat , Zusak skriver med sådan värme och kärlek allvar och humor om vanliga människor i en liten stad i Tyskland under andra världs kriget .

Charlotte Ekström

2010-04-20

En fantastisk och gripande bok. en helt unik berättelse.

En helt underbar bok som jag bara älskar, kommer tvinga på alla jag känner den här nu,

Eva Pettersson

2010-04-01

Detta är nog den bästa bok jag någonsin läst!

Sandra Katby

2010-03-28

En bok som ger ett annan syn på natzityskland och dödens jobb. Kunde verkligen inte lsuta läsa denna, helt underbart skriven och trollbinder en helt på ett vardagligt sätt.

Kajsa Dokakis

2010-03-24

Mathias Fridemark

2010-03-09

This novel is better in english, you know!

Cecilia Sjöqvist

2010-03-07

Fängslande, gripande och humoristiskt om mänskliga handlingar i en omänsklig tid. En levande gestalning av och om Döden.

Evelina Magnusson

2010-03-03

Det tog ett tag innan jag kom in i boken, men efter den sega starten blir det bättre. En bra bok för alla åldrar.

En historia som växer för varje sida man läser.Så bra att det kommer bli en "gå runt till alla min vänner"-bok. jag säger tiil er alla - läs den!

Susan Ottman

2010-02-28

Felet med denna bok var att den tog slut.

Engelska Väninnan

2010-02-12

Läsvärd, charmig och lättläst berättelse om flickan Liesel under några år i Hitlertidens München. En alltför idealiserande personskildring gör att jag inte direkt kan rekommendera boken.

Sofia Johansson

2010-02-11

Boken var svår att komma in i, men det var väl att jag inte la den ifrån mig! Ett klurigt upplägg med fokus på små detaljer gjorde den oförutsägbar. Dessutom mycket intressant.

Y

Yngve Åkerlund

2010-02-11

En bok jag inte kunde sluta läsa. Innehöll egentligen inga döda, (?), punkter.

harriet karlsson

2010-02-03

En mycket bra bok. Jag har normalt sett svårt för böcker om Hitler och kriget men den här klarade jag.

Emma Fägerlind

2010-01-08

Alltså, nej. Tur för boken att själva handlingen är ok, för det så kallade poetiska språket och de grymt irriterande inflikningarna retar gallfeber på mig. Och att avslöja vad som ska hända innan det händer var inte heller ett smart drag.

solveig jonson

2010-01-05

EN FANTASTISK SKILDRING SOM TAR MED OSS TILL ANDRA VÄRLDSKRIGETS UR ETT BARNS SYNVINKEL

FranZone c",)

2009-12-31

Stor "bara-lite-till"-faktor tack vare korta kapitel men blev lite lång och sorglig mot det förutsägbara slutet...

Samuel Karlsson

2009-12-29

Ganska okej. Hade höga förväntningar som inte riktigt infriades. Ambitionen är väl att visa att alla tyskar inte var nassar under WW2. Lyckas så där. Men det är en fin skildring av barnens uppväxt i skuggan av kriget.

2009-12-16

Min 11-årige sons betyg blev en trea. Han tyckte att boken var väldigt tjatig, och att det som borde vara allvarligt inte blev det just därför.

Nedhal Pirababi

2009-12-15

Zusak vill hålla minnet av förintelsen levande. Spielberg har gjort det mycket vättre i filmen "Schindlers list". En sådan bok behövs för att vi inte ska glömma.

Y

yvonne sköld

2009-12-12

Läste tidigt i höst denna fantastiska bok. Ett ypperligt exempel på en författare som hanterar språket mästerligt. Men även historien grep mig djupt. Döden får plötsligt ett nytt ansikte, man blir t o m nästan "vän" med döden. Beskrivningen av flickan som tjäl böcker för att läsa bara för att hon inte kan köpa. Hur döden i följer henne, iakttar och berättar historien är en alldeles otroligt sammansättning och kombination som jag aldrig tidigare läst.. Till och med döden blir tidvis en riktigt sympatisk varelse.
Historien är sällsamt vackert skriven och egentligen ganska tragisk men det finns även en stark gnista och tro som griper tag i läsare från första sidan.
Jag kan varmt rekommenderardenna underbara bok.

Ullis N

2009-12-05

Språkligt, berättartekniskt och innehållsmässigt är den här boken mycket nära ett mästerverk.
Här visar sig kärleken till sina när som den är i verkligheten - i de små orden och gärningarna. Det finns inget övertydligt och t o m det sorgliga är vackert utan att vara sentimentalt.

Emma F

2009-11-10

Så mycket tragik i en liten bok...

Sara .

2009-10-28

Otroligt bra bok jag fastnade för direkt.

Anna Dybeck

2009-10-23

Människorna kommer nära och när jag närmade mig det oundvikliga slutet (berättaren dödens hintar om varthän det barkade var alltför tydliga) kände jag mig mycket berörd. En fantastisk bok som griper tag och stannar kvar.

Skrotmagnet

2009-10-06

Vi är vana vid att läsa andra världskrigsskildringar från människors perspektiv; vare sig det är offer eller förövare eller kanske något däremellan. Här kommer då en bok som är skriven ur ett lite annorlunda perspektiv; från någon som hade mest att göra under andra världskriget: Dödens perspektiv.

I den här boken har Döden valt att fokusera på en flicka, Liesel Meminger som är 9 år när boken börjar. Trots att hon varken kan läsa eller skriva i bokens början, är hon fascinerad över den kraft böcker och ord tycks ha på människor. Böcker tycks ha en förmåga att få människor att fly verkligheten, hur hemsk den än är, men de har också en förmåga att såväl föra samman som isär människor.

Eftersom hon inte äger några böcker själv, måste hon stjäla dem. Den första bok hon kommer över är "Dödgrävarens handbok" som hon stjäl på sin lillebrors begravning. Efter att hon tillsammans med sin tyska fosterfar mödosamt lärt sig läsa den (vilket för dem närmare varandra) ser hon till att komma över fler böcker varhelst hon kommer åt. Från nazisternas bokbål till borgmästarens bibliotek.

En vackert skriven bok som känns som lite mer än en vanlig kärleksförklaring till böckerna.

Lisa Johansson

2009-09-08

Gripande från första till sista sidan. Andra världskriget.

Karin D

2009-08-30

... och rösten tillhör Döden. Jag kan inte annat än känna sympati för Döden som så ömsint utför sitt arbete under den hemska tiden kring andra världskriget. Lilla boktjuven är en fantastiskt stark flicka och överlevare, mot alla odds. I början var boken lite gullig om än sorglig, men ju närmre slutet, desto mer dramatik. Jag är precis lika betagen i boken som 12-åringen och 15-åringen här hemma! Ett extra plus för teckningar och handskrivna sidor här och där.

Cruella Deville

2009-07-09

Läs läs läs! Uppmanar verkligen alla att läsa den.