Boktjuven

Zusak, Markus

| 2008

När döden berättar en historia, måste du lyssna... Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid son lillebrors grav. Det är dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Hon inleder en kärleksaffär med ord och böcker när hon med hjälp av sin fosterpappa lär sig läsa. Och böcker är den röda tråden i denna sofistikerat komponerade roman. Böckerna öppnar upp nya världar för Liesel och snart börjar hon stjäla fler böcker från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker står att finna....

Bokdjungeln

2023-12-01

Jag har bde lst och lyssnat p denna bok. Jag brjade lyssna men knde att jag behvde vara fokuserad s d gick jag ver till lsning. Nr jag vl var inne i handlingen kunde jag lttare vxla mellan lsning och lyssning.
Handlingen r vldigt stark och jag frstr varfr den ftt s mycket berm. Jag visste faktiskt inte att den var riktad till unga vuxna innan jag skulle skriva denna recension. Jag vill med det sga att den passar att lsa ven om du r fr gammal fr att klassas som ung vuxen.
Jag tycker som sagt att handlingen r stark. Lsaren fr flja en familjs vardag under andra vrldskriget. Intressant. En sak som den som lyssnar missar r de teckningar som finns med i den fysiska boken. Kanske r det vrt att kpa den fysiska boken bara fr det men jag skulle sga att de bidrar till att frverkliga berttelsen. Jag tycker absolut den r lsvrd och handlingen fanns med mig ven nr jag inte lste/lyssnade.

Bokdjungeln

2023-12-01

Ingrid

2022-10-29

Underbar

Anna Liljenby

2021-10-04

2020-12-06

Fantastisk bok, skriven utifrn ett ytterst annorlunda perspektiv: dden. Berttelsen grver fram knslor man inte visste man hade och finns kvar i minnet veckor efter lsupplevelsen.

Bjrn Belfrage

2020-09-02

En mycket lsvrd bok om Liesels uppvxt i Nazityskland och krigets fasor.

Bjrn Belfrage

2020-09-02

En mycket lsvrd bok om Liesels uppvxt i Nazityskland och krigets fasor.

Rebecka Nyman

2020-02-17

lskar helt enkelt denna bok. En av f jag lst om flera gnger och som berr mig varje gng jag lser den. Mycket historia och mycket bcker i en hrlig men nd hemsk blandning. Ls den!

2020-02-09

En alldeles underbar och berrande bok! Hela dispositionen och greppet med Dden och den tyska flickan Liesel som berttarrster knns unikt och vcker intresset tidigt. Det r ngot bde hoppingivande och hjrtskrande med relationerna som beskrivs i berttelsen, Liesel, Hans och Rosa Hubermann, Rudy, Max och Ilsa. Att beskriva de vanliga tyska familjerna men ven lyfta vilket hot nazismen utgjorde fr varje mnniska och framfr allt frlder som motsatte sig deras regler och vrderingar - det r i alla fall inte ngot jag upplevt varit vanligt. Och Max berttelser inne i berttelsen rrde mig till trar. Det hr r en bok jag kommer att bra med mig lnge i tankarna.

Kjell Ram

2019-06-17

S vacker - och s vidrig. Det bsta i mnniskan samsas med det vrsta. En bok som berr och som fastnar. Jag ser hellre Gud som den som samlar de dda n dden himself. Blir mer trsterikt s.

En bok att lsa om och om igen.

Sevgi Akalin

Sara Hglund

2019-04-20

Agnes

2018-10-12

Hade hrt mycket gott om denna bok och trots att den inte riktigt r min typ av bok s valde jag att ge den en chans och jag fullkomligt lskade den. Den r skriven p ett vldigt speciellt stt som verkligen fungerar fr denna bok. Det hr r frsta historiska romanen jag har lst samt frsta boken som berr andra vrldskriget som jag har lst och nu r jag sugen p att lsa fler historiska romaner som berr andra vrldskriget.

Jag bde lskade och hatade slutet. Kommer definitivt att lsa om boken!

Kerstin

2018-08-14

Detta r vl egentligen en ungdomsbok, men grep mig totalt! Krig har bara frlorare, och hr beskrivs vanliga tyskar, fullkomligt vedervrdigt! Trarna sprutade.

Bokslukerskan

2017-10-08

Betyg 4,5
Frsta sidan, femte meningen:
"Ett litet faktum - Du kommer att d".
Tack fr upplysningen.
Men vad annat har man att vnta d bokens berttare r Dden itself?
En r inledning.
En fasansfull era.
Ohyggliga mnniskoden.
MEN!
Mitt i allt elnde r vrmen, krleken och livet s ondligt ljuvligt. Den hr vackra berttelsen, med sitt sllsamma sprk, griper onekligen tag kring hjrtat och vgrar slppa taget.
I Boktjuven skildras ett verkligt mrkt Tyskland under 2:a vrldskriget. Vi fr flja Liesel som stjl sin frsta bok p en sorgens plats. Liesel och boken, som r allt annat n passande fr ett barn, ger sig av p en resa genom ord, frtvivlan, krlek, hopp och nya bekantskaper; mnniskor som bcker. De band som skapas mellan Liesel och somliga av hennes bekantskaper r starka och hjrtslitande. Det hr r en bok att lsa, stlla in i bokhyllan ngra r och sedan lsa igen.
Egentligen frtjnar den hgsta betyg.
Jag r dock petig.
I min version, med full pott, r Dden inte ensam berttare.

Moa Siim

2017-09-19

Kunde inte lgga ifrn min boken, helt fantastisk!

Nicholas Jacobsen

2017-08-31

En lsupplevelse utver det vanliga! Det r en intressant berttarteknik och perspektiv som jag inte r van vid och som jag hade lite svrt att frhlla mig till, till en brjan. Romanen vcker starka knslor hos lsaren, karaktrer och scener reflekterar mnniskans mest fantastiska egenskaper, men ocks de mest avgrundsdjupa grymheter som mnniskan bevisligen r kapabel att utfra. Mycket lsvrd roman!

Hanna Tossavainen

2017-06-24

Riktigt bra!

Jenny Olsson

2017-06-19

Precis som en bok skall vara

Emelie Alm

2017-06-11

Allts... wow...

ida stenmark

2017-02-16

Fantastisk bok som jag verkligen pljde.

MaPa

2016-12-26

Otrolig

Erica S

2016-08-30

en bra bok lite sorglig om man tnker efter

Amanda - Lsbulle

2016-02-15

Jag fullkomligt avskyr dden.

Dden.

Jag r s darrande skrckslagen infr mitt eget ofrnkomliga ddsgonblick att det blir nstan outhrdligt att lsa ngot dr dden r s nrvarande som i Boktjuven. Fr nog r han nrvarande, alltid. Det r ju han som berttar hela boken.

Jag brjade lsa Boktjuven frsta gngen 2010. Det r fem r sedan nu. Jag kom ganska lngt nd, insg jag nu nr jag brjade om igen (fast besluten om att den hr gngen lsa klart den). Liesel hade flyttat in p Himmel Strae, och Max hade precis ftt sin biljett. Sedan gav jag upp. Berttelsen fngade mig inte, kronologin var fr jobbig, och berttaren fr pretentis. Tyckte jag d.

Mycket av det stmmer in med min upplevelse av boken s hr fem r senare ocks, sklart. Kronologin r knepig, mycket r berttat redan "innan" det hnder, och boken r p sina stllen fruktansvrt pretentist skriven. Alternativt r det versttningen som haltar och fr berttarrsten att lta mrkvrdigare n vad den r, jag vet inte. Det r mnga liknelser och bildsprk som ibland fr mig att vilja spy. Eller som fr illusionen att brytas, som tydliggr fr mig att jag "bara" lser en berttelse och inte r med Liesel Meminger p Himmel Strae p riktigt. Ju nrmare slutet vi kommer, desto frre blir som tur r illusionsbrytningarna, och det kanske beror p att jag vnjer mig vid bokens mrkliga stt, eller s slutar frfattaren mer och mer att skriva stolpigt. Det r oklart. Mer klart r dremot att jag s smningom slutar stra mig och istllet brja engagera mig. Jag brjar mma fr Liesel, och Rudy, och Hans och Rosa. Och Max, sklart. Samtidigt brottas jag mer och mer med min rdsla fr dden, som blir mer och mer ptaglig ju nrmare slutet vi kommer.

Jag tror den hr boken kommer finnas med mig lnge framver, kanske bland annat fr att det tog mig fem r att lsa ut den. Kanske ocks fr att berttelsen nu r mer aktuell n ngonsin nr vi nu str ga mot ga med en upprepning av det fasansfulla som hnde 1930, med allt hat och all rdsla som vxer p trden vrlden ver, och skakas ner av ordskakare som sitter p grenarna och gr skrcken tillgnglig fr oss. Vi mste gro fler vnskapliga trd och skaka fram mer respekt, dmjukhet och frstelse fr varandra innan det r fr sent, och att lsa Boktjuven r en bra start.

Annica Nordstrm

2015-04-24

S fint skriven! trots allt det sorgliga som hnder runt omkring s mr man s bra av den.

Linda Aulin

2015-04-19

Underbar lsupplevelse!

Lars Willfors

2015-04-06

Har svrt att frst den besinningslsa hypen. Boken r fasligt lng och gr under de sista 100 sidorna eller s frn skabrs galghumor till rena knsloporren med lite vl stark kontrast. Hade inte lst klart om jag inte var tvungen.

Inger Jonsson

2015-04-01

En bok som jag inte kunde lgga frn mig. Otroligt bra! En annorlunda skildring av kriget och en i det nrmaste varm beskrivning av dden. Kan rekommendera den!!

Malin Sundman

2015-03-20

Vackert, lttlst och en lite annorlunda skildring av andra vrldskriget n man r van vid. En bladvndare :-)

Karin Nilsson

2015-03-14

Tyckte att den var lite trg i brjan och var nra att ge upp, men efter ett tag fastnade jag och hade sedan svrt att lgga undan boken. En mycket fint berttad bok med ett mlande sprk som berrde mig.

Anna Katarina

2015-03-09

Om jag skulle rekommendera en enda bok r det mycket mjligt att det skulle bli denna. Sprket r som trolleri, magi. S enkla ord, men anvnda p ett helt nytt stt. Den hr boken r ett konstverk. Jag r inte sker p att det blir vackrare n s hr.

Ethel Forsberg

2015-02-15

Den hr boken har allt. Historia, humanism, humor och spnning!

Jesper Svensson

2015-02-03

Tycker den var smre n frvntat.

Sanna

2014-11-16

Det hr r en av den bsta bckerna jag lst faktiskt. En blivande klassiker helt klart. En bok p cirka 600 sidor gr s man verkligen blir involverad i karaktrerna och jag lskar alla karaktrer speciellt Max och Rudy. Man blir s kr i karaktrerna, s himla sjukt. Gjorde dock ett misstag med den hr boken, sg filmen frst men det var typ ett och halvt r sen s minns inte s mycket detaljer alls. Men det var vad boken var detaljer. S sjukt bra beskrivningar, man blir verkligen helt fast!!! S sjukt bra, boktips till ung som gammal, ls ls ls!

Mycket bra berttelse, spnnande rakt igenom! Spnnande med Dden som berttare.. En annorlunda typ av bok som utspelar sig under andra vrldskriget, vanligtvis lser man skriver ur judars perspektiv men detta ur en tysk flickas perspektiv. Intressant.

Sara Johansson

2014-08-28

En vldigt bra bok son r skriven p ett annorlunda stt. Blir ett hgt betyg.