Bokskåpets hemlighet

Skybäck, Frida

| 2020

"Med den här boken visar Frida Skybäck att hon är vår okrönta feelgooddrottning." Johanna Wistedt"Skybäck är ett geni när det gäller historiska kärleksberättelser." Bokfiii"En av årets bästa böcker! En bok som direkt hamnar på min topplista." Dom kallar henne Tess Av författaren till Bokhandeln på Riverside Drive och Bokcirkeln vid världens ände - sålda i över 175 000 exemplar! I ett gammalt bokskåp i mormors slitna stuga hittar Rebecka en dagbok och en samling brev från 1940-talet och det visar sig snart att hennes familjehistoria är mer komplicerad än hon trott. Vad är det för mörka hemligheter som hennes älskade mormor Anna har dolt under alla dessa år?Rebecka har flytt sin trasiga familjesituation och inte träffat sin mamma på flera år, men när mormor hamnar på sjukhus återvänder hon motvilligt till Skåne. I...

Önskar börja med en mening sammanfattande denna stjärnberättelse och kanske erkännandet av att detta är en verklighetsinspirerad sidvändare, kan vara godkänd? Det blev rent av en mer eller mindre sträckläsning!

Rebecka har flytt sin trasiga familjesituation i Skåne och levt de senaste sju åren tillsammans med en man i Stockholm, där hon arbetar som ekonom hos Henning & Schuster. När Rebeckas mormor hamnar på sjukhus återvänder hon till Skåne. Där börjar hon rusta upp mormors lilla stuga på Björkbacken, i väntan på att mormor ska kunna återkomma hem. Samtidigt lär hon känna de båda grannarna Egon och Arvid.
Egon är en före detta industriarbetare och äldre man vars fru avlidit tre år tidigare. Han lever nu ensam med sina höns och har en säregen morgonvana. Arvid den först otrevlige och tväre lantbrukaren med den vältränade kroppen och de intensiva klarblå ögonen, får Rebecka att pendla mellan både avsky och nyfikenhet. Varför är han så otrevlig?

Vi följer Rebecka till sjukhusbesöken av mormor, återträffarna med mamma Camilla, minnesfragmenten av Rebeckas jobbiga tonårstid samt hennes arbete med att reparera och städa mormors stuga. Där finner hon det vackra bokskåpet olåst, vilket alltid förr var låst. Tillsammans med mormors boksamling hittar hon en rund blekblå ask med vita ränder, vars innehåll består utav en gammal rostig plåtburk med texten Biscotti. När Rebecca lyfter av locket upptäcker hon en samling brev, varsamt sammanknutna med ett blått sammetsband. Breven är daterade mellan maj och november 1943. Där ligger även ett fotografi med en ung man.

Parallellt med april 2007 följer vi Rebeccas mormor Annas 19-åriga liv hösten 1943. Anna tvingas då leva bortom sitt sociala liv i Stockholm på föräldrarnas gård i Skåne, där hon vantrivs något förfärligt. Hennes dröm var att efter sommaren komma åter till sina vänner i Stockholm och påbörja sin utbildning till sjuksköterska. Men krigets utveckling i Europa gör att hennes föräldrar håller henne kvar på gården. I hemlighet träffar hon den unge italienaren Luca Cavalli och börjar engagera sig i motståndsrörelsen.

Det som Frida Skybäck sedan skildrar är inspirerat utav verkliga händelser under andra världskriget, den så kallade "flykten över sundet". Då nazisterna tydligen bestämde sig för att arrestera alla danskar och judar, vilket medförde att tusentals människor tvingades fly för sina liv över Öresund.

"Bokskåpets hemlighet" är en underbar roman i feelgoodanda med ett berörande djup utav verklighetens historiska tragedi. Fridas språk är varmt och mjukt förmedlande även i de dramatiskt förfärliga scenerna. Jag hade dock gärna sett denna boks innehåll bli till film.

Mitt helhetsbetyg blir fem hjärtan av fem möjliga samt ett brev med hjärta och en duva. Avslutade med tårflöde....

"Arrivano quando non le cerchi. Det vackraste i livet kommer när vi minst anar det" ~ Luca Cavalli.

Rebecka hittar en dagbok och en samling brev från 1940-talet i ett bokskåp när hon är i sin mormors stuga. Det visar sig att Rebeckas familjehistoria är lite mer komplicerad än vad hon trott. Vad är det för hemligheter som hennes mormor döljer?

En fantastiskt finstämd historia med sorgliga inslag som tog andan ur mig. Jag slukade boken och ville inte att den skulle ta slut. Det är en historia där nutid varvas med dåtid. Händelser då påverkar nuet och jag tycker att Frida på ett skickligt sätt väver ihop de båda historierna till en helhet. Boken är välskriven och lätt att läsa. Frida är bra på att fånga mig som läsare med sin historia och berättelsen har ett bra driv framåt.

Frida levererar åter igen en underbar feelgoodbok med både kärlek, sorg och smärta. Det finns både ett ljus och ett stråk av allvar i historien och jag blir berörd, både till tårar och skratt.

Jag blev så otroligt berörd av Bokskåpets hemlighet. Historien om Anna och Luca är en romantisk och gripande berättelse som jag starkt kommer minnas. Redan från första sidan var jag helt fast, och speciellt i karaktärernas egenskaper och alla charmiga miljöer. Frida Skybäck har, som alltid, en fantastisk förmåga att förmedla känslor och skapa djupa, fängslande handlingar. Detta är utan tvekan hennes bästa bok.

Bokskåpets hemlighet har en mörk och fängslande handling. Som vanligt i Skybäcks senaste böcker får man läsa två berättelser som båda är underbart djupa och intressanta, och man vill bara veta mer efter varje kapitel. Dessutom är alla karaktärer unika, djupa och underbart trovärdiga. Jag blev så fängslad att jag läste i flera timmar utan stopp, jag kunde inte sluta läsa.

Varje sida innehåller genomtänkta händelser och välgjorda meningar. Allt passar perfekt in till bokens generella känsla. Jag vill verkligen hylla Frida Skybäck för denna boken, och för att hon har skapat alla dessa underbara karaktärer som man får träffa genom bokens gång. Alla som tycker om episka kärleksberättelser och intressanta hemligheter borde läsa Frida Skybäcks böcker, och då speciellt denna. Varmt tips!

Fantastisk, gripande & vackert skriven!

Frida Skybäck möter verkligen upp alla de höga förväntningar jag har börjat ha när hon släpper en ny bok. Den är precis lika bra och precis lika mycket bladvändare som jag har hoppats på. Det är till och med så att jag tar en paus på ett par dagar i läsningen för att kunna suga lite extra på karamellen. Ändå tar den slut alldeles för fort.

Upplägget känner vi igen från Skybäcks tidigare böcker på Louise Bäckelins förlag, och varför sluta med ett vinnande koncept? Vi följer Rebecka i nutid och hennes mormor Anna står för den historiska biten. Genom hela boken alterneras fokus mellan Rebecka och Anna i var sitt kapitel, och det gör det lätt att hänga med och inte behöva fundera på när och vem och var vi är just nu.

Anna växer upp i krigstider och är 19 år under andra världskriget. Hennes pappa säljer järnmalm, bland annat till tyskarna och Anna är en skyddad rik kvinna som inte är nöjd med den väg föräldrarna har stakat ut åt henne, men inte vet hur hon ska komma ifrån den. Så träffar hon arbetaren Luca och börjar hitta sig själv, mitt i krig och ransonering. Rebecka har, i sin tur, en ordnad tillvaro i Stockholm. Hon har en fästman och ett högbetalande (och krävande jobb) men ändå reser hon ner till sin mormor när den äldre damen hamnar på sjukhus. Det är bara tillfälligt, intalar hon sig, men mer och mer uppdagas som gör att Rebecka blir kvar längre än hon tänkt sig.

Jag tycker om Frida Skybäcks sätt att skriva. Att hon lyckas hålla feelgoodgenren och -känslan samtidigt som hon inte räds för att ta upp svåra teman och mörka känslor. Allt behöver inte alltid sluta precis så lycklig man hoppas på för att det ska vara lika mycket feelgood, och Skybäck är en mästare på det.

Persongalleriet är lagom stort, och i och med att det är samma familj som är i fokus under olika tider, håller sig de viktiga karaktärerna färska i minnet genom hela boken. Jag tycker om hur allt knyts ihop, hur nutid och dåtid får sina svar och vävs samman. Mina favoriter är helt klart Anna och Rebecka. De är lika fast ändå olika. Rebecka mer ärrad av sin uppväxt och Anna mer stark i sin roll i historien men ändå ärrad av sina vuxenår.

Det är fint, det är sorgligt, det är roligt, det är vackert och det är tänkvärt. Hur mycket gör vi egentligen för att vara andra till lags, och inte oss själva?

Boken är, som skrivet, en riktig bladvändare och har ett lättläst språk med fantastiskt driv och flyt genom hela berättelsen.